Gjest Respect Skrevet 17. januar 2006 #1 Skrevet 17. januar 2006 Hei! Jeg vurderer å donere bort kroppen min til forskning etter min død. Er det noen her som har gjort det, og vet hvordan prosessen foregår? Stilles det noen kriterier? Tar de imot alle som vil? Jeg har medfødt hjertefeil, og dette er noe av grunnen til at jeg vil melde meg.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #2 Skrevet 17. januar 2006 Jeg fant en gammel tråd om dette i går, søk på hjertefeil så mener jeg faktisk du får den opp
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #3 Skrevet 17. januar 2006 Jeg har også lyst til å donere kroppen min til forskning. Jeg har ikke sjekket ut noe særlig enda siden jeg er så ung, men ingen vet når man faller fra. Jeg husker en tante i familien donerte bort kroppen. Enkelte andre i familien reagerte litt på at kroppen hennes ikke ble gravlagt før over et år etter hun døde. Det ble selvsagt holdt en minnemarkering rett etter hun døde. Jeg synes uansett man skal få velge hva kroppen ens blir brukt til også etter man er død, så derfor kommer jeg til å velge å donere den bort, selv om jeg tror enkelte i familien ikke liker tanken så godt.
Annie Skrevet 17. januar 2006 #4 Skrevet 17. januar 2006 Jeg skal IKKE donere bort kroppen min til forskning. Har en eks som er fysioterapeut og som advarte meg, da jeg hadde de samme tankene for noen år siden. Likene blir behandlet forferdelig respektløst, de blir kastet mellom studenter og slengt på bord, gulv osv. Men organdonasjon er jeg for!
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #5 Skrevet 17. januar 2006 Likene blir behandlet forferdelig respektløst, de blir kastet mellom studenter og slengt på bord, gulv osv. ← Jeg har vært tilstede ved obduskjon (som student) og der ble likene behandlet mer den aller ytterste respekt og takknemlighet for den innsatsen som lå bak. Så det er sikkert individuelt.
Gjest Malina Skrevet 17. januar 2006 #6 Skrevet 17. januar 2006 Forsksning og utdanning av nye leger er viktig,så jeg kunne godt tenke meg å bli kuttet litt i etter jeg er død...Tror ikke de bahandler likene respektløs! Tror nok de vil bli "glade" for at noen med hjertefeil kunne tenke seg dette!
Agurk Skrevet 17. januar 2006 #7 Skrevet 17. januar 2006 Jeg har donert bort kroppen min. Ta kontakt med anatomisk institutt så får du den informasjonen du trenger.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #8 Skrevet 17. januar 2006 Jeg skal IKKE donere bort kroppen min til forskning. Har en eks som er fysioterapeut og som advarte meg, da jeg hadde de samme tankene for noen år siden. Likene blir behandlet forferdelig respektløst, de blir kastet mellom studenter og slengt på bord, gulv osv. ← Tja, jeg bryr meg egentlig ikke om hva som skjer med kroppen min etter at jeg dør. Men ønsker vel ikke at mine døde kroppsdeler skal havne på svartebørs i Ungarn til norske legestudenter der. Men ikke fordi jeg er redd for ikke å bli behandlet med respekt, men ønsker å gi bort kroppen til en offentlig institusjon og ikke at kroppen min skal legges ut for salg. Jeg er tross alt ikke jøde, så det er ikke så viktig for meg at kroppen bevares hel etter døden (skal jo uansett kremeres hadde jeg tenkt)
Gjest Virvel Skrevet 17. januar 2006 #9 Skrevet 17. januar 2006 Jeg har vært tilstede ved obduskjon (som student) og der ble likene behandlet mer den aller ytterste respekt og takknemlighet for den innsatsen som lå bak. ← Samme her! Har vært på både organdemonstrasjon (hvor organene/kroppsdelene er fiksert, og alt stammer fra mennesker som har donert kroppene sine til det formål) og rutineobduksjon, og har aldri opplevd at kroppene blir behandlet med noe annet enn den største respekt.
Gjest Respect Skrevet 17. januar 2006 #10 Skrevet 17. januar 2006 Nå har jeg kontaktet UiO, og de skal sende meg informasjon. Noen som har peiling på hvor lang tid dette tar? Kan jeg søke om spredning av aske selv om jeg donerer bort kroppen min? Eller er det slik at UiO får den for evig og alltid?
*M* Skrevet 17. januar 2006 #11 Skrevet 17. januar 2006 Jeg mener å huske at når man er ferdig med en kropp blir den kremert og asken blir levert til pårørende.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #12 Skrevet 17. januar 2006 Nå har jeg kontaktet UiO, og de skal sende meg informasjon. Noen som har peiling på hvor lang tid dette tar? Kan jeg søke om spredning av aske selv om jeg donerer bort kroppen min? Eller er det slik at UiO får den for evig og alltid? ← Hm, er det lov å spre aske i dette landet da? Var ihvertfall ikke lov før.
Gjest gjest1 Skrevet 17. januar 2006 #13 Skrevet 17. januar 2006 Hm, er det lov å spre aske i dette landet da? Var ihvertfall ikke lov før. ← Trur ikkje det er lov nei..
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #14 Skrevet 17. januar 2006 Husker det var en sak hvor et foreldrepar var hhv finsk og norsk tror jeg det var. Mistet sønnen sin, og de fikk ikke engang lov til å begrave halvparten av asken i farens hjemland og halvparten i morens
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #16 Skrevet 17. januar 2006 Det var vel kanskje ikke så rart. ← Vel, jeg synes det. Men jeg er for det meste her i verden da
Gjest Varg-Menja Skrevet 17. januar 2006 #17 Skrevet 17. januar 2006 Hm, er det lov å spre aske i dette landet da? Var ihvertfall ikke lov før. ← Jo det er lov, men det er veldig strenge regler for hvor den kan spres osv. Også må man igjennom en litt omstendelig søkeprosess, som du selv må starte mens du fortsatt er i live.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå