AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 Jeg er veldig glad I å sove. Både lenge og ofte fordi jeg som oftest er mye trøtt. Men når natten kommer og jeg skal legge meg så blir jeg altså liggende og ikke får til å sove. Jeg syntes det er så rart. Sengen min er deilig og det er så godt å ligge der men ikke om kvelden. Andre som har det sånn? Jeg vet at man bør legge seg og stå opp til samme tid,droppe ettermiddagshvil osv. Anonymkode: b87eb...920 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #2 Skrevet 8. august 2023 La meg prøve å gjette; fordi du sover på dagtid.....? Anonymkode: fdbc3...f60 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #3 Skrevet 8. august 2023 Du har jo vent kroppen til å sove på dagtid i stedet for om natten. Du må snu det ved å slutte å sove på dagtid. Anonymkode: 6c65e...143 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #4 Skrevet 8. august 2023 Slutt å sov på dagen ? Anonymkode: ec726...c40 2
Teyla Skrevet 8. august 2023 #5 Skrevet 8. august 2023 Jaa, jeg er akkurat sånn! Kan stå opp 7 hver morgen, men når kvelden kommer er det som om hjernen virkelig våkner og jeg får lyst og ideer til å gjøre alt mulig 😅 Så etter noen dager med alt for lite søvn må jeg bare sove meg opp ved å droppe alarmen 7 eller sove på dagen. Hvorfor det er sånn aner jeg ikke, men det er sykt godt å sove 🥰
Million Skrevet 8. august 2023 #6 Skrevet 8. august 2023 Man får naturligvis ikke sove om natten dersom man har sovet opptil flere timer på dagtid. Det sier seg jo selv. Min nattesøvn er helt ødelagt om jeg bare sover så mye som 30 minutter på dagen, f.eks på ettermiddagen. Da sovner jeg ikke på kvelden. Så slutt å sove på dagtid, dersom du ønsker en "normal" døgnrytme og å sove om natten når alle andre også sover. 2
skreppamedleppa Skrevet 8. august 2023 #7 Skrevet 8. august 2023 (endret) Det har selvfølgelig med vaner å gjøre, sover en lengre om morningen og dagen er en også mindre trøtt om kvelden. Men det har ikke bare med vaner å gjøre "Søvnforskere har lenge diskutert om inndelingen i A- og B-mennesker skyldes noe rent fysiologisk, eller om det er mer et spørsmål om vane. Men noe tyder på at det er kroppen som dikterer sovetidene. Det ser ut til at A-mennesker har et mindre søvnbehov enn B-mennesker, og at de har lettere for å våkne og falle i søvn. Andre undersøkelser har også vist at noen mennesker har en naturlig døgnrytme som er lengre enn 24 timer. De har problemer med å få døgnet til å stemme med vanlige arbeids- og sovetider. I et forsøk på å ”forlenge døgnet” går de sent til sengs og blir dermed B-mennesker. For øvrig er det flere ting som tyder på at det er lettere for et A-menneske å endre vaner til B enn det motsatte." https://illvit.no/mennesket/kroppen/hvorfor-er-noen-a-mennesker-og-andre-b-mennesker Jeg er selv et ihuga B menneske og har mer energi om kvelden enn om morningen uansett hvortid jeg står opp og legger meg. Jeg henger fast i klister om morningen men er langt mer effektiv, kreativ, løsningsorientert, opplagt osv når andre A mennesker har krepert og er ferdig for lengst. Men det å stå opp skamtidlig gjør meg trøtt, uopplagt, ukonsentrert, sliten og smågretten hele dagen. Helt frem til kvelden da jeg er opplagt igjen.. Og jeg har skjønt at en 07-08 kontorjobb aldri vil passe meg så jeg har en jobb som passer mest min rytme og jeg kan ta min tid om morningen, for det er få ting som er så ødeleggende som å legge seg når en ikke er trøtt, stå opp når en vil sove, og spise frokost når en ikke er sulten fordi systemet og kroppen ikke er igang fordi den helst vil sove. Ca 15% er A mennesker, ca 15% er B mennesker men det store flertallet er verken det ene eller andre ifølge søvnforskere så vaner har selvfølgelig mye å si. Men i ferier og når vi har mulighet til å sitte oppe lengre er det mange som gjør dette og som ikke står opp kl 07 som kan gi en indikasjon på at søvnmønster er flytende for mange selv for A mennesker som alltid står opp tidlig, men når de kan velge selv forskyves rytmen deres. Endret 8. august 2023 av skreppamedleppa 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #8 Skrevet 8. august 2023 Ts her Jeg har jo mange dager jeg ikke sover på dagen. Jeg skjønner hva dere mener men dette gjelder generelt. Kroppen vil ikke sove på kvelden. Men heller lenge om morgenen. Kunne ønske jeg var like glad for å legge meg på kvelden bare.. Anonymkode: b87eb...920 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #9 Skrevet 8. august 2023 Jeg har lurt på det samme. Jeg har det helt likt. Jeg har adhd, om det kan sette deg på sporet av hvorfor. Anonymkode: 06fe2...0fe
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #10 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her Jeg har jo mange dager jeg ikke sover på dagen. Jeg skjønner hva dere mener men dette gjelder generelt. Kroppen vil ikke sove på kvelden. Men heller lenge om morgenen. Kunne ønske jeg var like glad for å legge meg på kvelden bare.. Anonymkode: b87eb...920 Det er nok relativt vanlig. Jeg har også alltid vært sånn, helt fra jeg var liten. Og det baller fort på seg om jeg har muligheten til å ligge lenge utover formiddagen, til og med ettermiddagen. Jobbet turnus innen helse og det gikk jo ikke i lengden. Så nå jobber jeg kun natt og det passer meg utmerket. Snur ikke døgnet noe særlig i friperiodene heller. Sover når barna er i barnehagen og står opp rundt 11 i helgene. Da står pappaen opp med ungene og jeg tar over når jeg står opp, samt har alt ansvar rundt kveldsstell, lesing og legging av barna. Anonymkode: 901c7...ac5 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 Jeg er B menneske men kan sovne i ett tiden på natta om jeg vil, da våkner jeg senest 06 og blir sittende tom for energi til kl 12. Sover aldri mere enn 5 timer og velger heller å legge meg enda senere for å slippe de lange morgenene alene. Dessuten klør jeg så inni hampen frem til 03 på natta at det er håpløst å sove godt de få timene jeg får sove. Ved behov hviler jeg en time på ettermiddagen, sjeldent jeg sovner men jeg får litt hvile og hviler bedre da enn om jeg skulle ha ligget i senga på andre tider. Anonymkode: 1234f...e3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå