Gå til innhold

Hjelpe mamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette er riktig tema.  Men kunne ha trengt hjelp med litt ideer og innspill.  Det gjelder min mor. Hun er 56 åt.. sliter med angst og søvnproblemer. 

Foreksempel hvis vi (jeg og min mann ) har mamma på overnatting,  side hun burde ikke være alene i vanskelige situasjoner.  Hun setter seg feks helt i hjørnet på sofa for å ikke være til bry. Og når hun skal dusje , så låner hun den minste håndkleet som finnes. Jeg brettet frem er tårn av håndklær for at hun skal se at hun kan bruke hva hun vil hjemme hos meg.  Hun spiser minst fordi hun er redd for at vi vil spise mer..jeg lager jo masse mat. Hun har mye indre uro og rastløshet. Hun irriterer seg over små ting dagen lang og ser lite på det positive. Virker som om hun liker å lide.. alle exene hennes behandlet henne meget dårlig også. De kontrollerte henne og alt måtte gå på de sine premisser.  I dag er mamma pen og singel.  Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke kan slappe av. Jeg gjør alt jeg kan for å gjøre ting lettere for henne. Hvordan kan jeg hjelpe mamma ?

Anonymkode: 1ae92...dce

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta henne med på gåtur. Fysisk aktivitet er positivt for angst og depresjon. Prøv å finne ut om hun kan tenke seg å få hjelp med dette av profesjonelle. Oppfordre til å oppsøke lege.

Anonymkode: 585a2...938

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er på min alder…

Nei, her er det jo psykiske problemer.Hun burde gå til en psykolog eller coach eller behandler av noe slag, psykomotorisk? Ikke for å dissekere fortida, men få verktøy til framtida! Selvhjelpsgruppe?

Støtter forslaget om fysisk aktivitet. Ut på tur!

Anonymkode: 6f9d0...8e5

• Nyttig 2
Skrevet

Har du sagt til henne skikkelig, mamma her er du ingen gjest, men en del av familien. Du skal føle deg hjemme, her spiser du så mye du har lyst. Ta så mange håndkler du ønske. Det tar tid og komme seg opp etter dårlige forhold som har trykket en ned, så ta gjerne opp det med og skaffe hjelp. Hun er litt som en skadeskutt fugl, eller et skadet barn så ofte tar det lang tid og gjenopprette selvtilliten. Så jeg ville snakket litt oppmuntrende som en usikker tenåring, altså og trygge. Så eksemplene over er noe som kan prøves. Hun trenger nok mye bekreftelse at du er gla i henne, hos deg ønsker du at hun skal ta litt plass ❤️❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Og når hun skal dusje , så låner hun den minste håndkleet som finnes. Jeg brettet frem er tårn av håndklær

Gi henne et normalt håndkle i stedet for et tårn. 

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hun spiser minst fordi hun er redd for at vi vil spise mer..jeg lager jo masse mat.

Porsjonsanrett. 

Anonymkode: 2823e...01e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hun alltid vært slik? 

Anonymkode: 98842...ab8

Gjest CamillaCollett
Skrevet

Den beste måten du kan hjelpe moren din på er ved å overbevise henne om å søke hjelp for angst og søvnproblemer. Du kan være en omsorgsfull datter, men du kan ikke ordne opp i hennes psykiske problemer alene. 

Det høres ut som om hun har en lang historie med å føle seg lite verdt, noe kontrollerende partnere har bidratt til å bekrefte. Det er noe som må jobbes med. Det kunne vært gunstig for henne å få en omsorgsfull mann, selvsagt, men antakelig er det bra at hun er singel. Hun er ikke i en posisjon hvor hun har sunne forventninger til et forhold, og står i fare for å havne i nok et destruktivt et i stedet. 

Ellers synes jeg de andre tipsene her er gode, om porsjonsanretninger og ikke minst, at du snakker varmt til henne.

AnonymBruker
Skrevet

Hun burde jobbe med selvfølelsen. Få hjelp fra tilbudwt kommunen hr, lavterskel. Men, regner med moren din er litt oppi årene. Så meget mulig hun vil ha det slik.

Anonymkode: d3a8c...db3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vet ikke om dette er riktig tema.  Men kunne ha trengt hjelp med litt ideer og innspill.  Det gjelder min mor. Hun er 56 åt.. sliter med angst og søvnproblemer. 

Foreksempel hvis vi (jeg og min mann ) har mamma på overnatting,  side hun burde ikke være alene i vanskelige situasjoner.  Hun setter seg feks helt i hjørnet på sofa for å ikke være til bry. Og når hun skal dusje , så låner hun den minste håndkleet som finnes. Jeg brettet frem er tårn av håndklær for at hun skal se at hun kan bruke hva hun vil hjemme hos meg.  Hun spiser minst fordi hun er redd for at vi vil spise mer..jeg lager jo masse mat. Hun har mye indre uro og rastløshet. Hun irriterer seg over små ting dagen lang og ser lite på det positive. Virker som om hun liker å lide.. alle exene hennes behandlet henne meget dårlig også. De kontrollerte henne og alt måtte gå på de sine premisser.  I dag er mamma pen og singel.  Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke kan slappe av. Jeg gjør alt jeg kan for å gjøre ting lettere for henne. Hvordan kan jeg hjelpe mamma ?

Anonymkode: 1ae92...dce

Det kan du ikke. 
Moren min er helt lik din. Hun har opplevd traumatiske ting, og sliter nok med dette uten å være bevisst det selv. Legg til lav selvtillit og lavt selvbilde, så har du oppskriften på en slitsom relasjon. 
Du kan komme med tips og råd, men sjansen er stor for at hun bare føyser det vekk, slik min gjorde.

Mitt råd er derfor å være hyggelig og imøtekommende mot henne som du allerede er, men deretter tar du vare på deg selv. Man kan rett og slett ikke endre folk om de ikke ønsker endring selv.

Anonymkode: 1021b...032

Skrevet

Psyksik helse er en utfordring pårørende ikke kan hjelpe med på annen måte enn oppmuntring og uendelig med støtte og tolmodighet, og små ting som å ikke legg frem små håndklær, fyll på og server middagen - på den måten fjerner du rommet for  tvangstankene og irritasjoenen du opplever denne "vanen" hun har ved å være liten og på den måten kanskje hun over tid slutter se seg selv som ikke verdt noe.. Men jeg vet ikke, det eneste jeg vet er at om ikke hun selv er åpen for og ønsker en endring er det eneste du kan gjøre å øse på med omsorg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...