Gå til innhold

Kjøreskolen øker prisene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøreskolen øker prisen til 1700 kr for en dobbeltime(?) synes det er i overkant dyrt, er det andre som kjører med kjøreskole og har opplevd lignende prisstigning i det siste?

Anonymkode: 27837...14d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenk om alle tar automatlappen da? Eleven trenger da mindre kjøretimer enn før. Om ikke øvelseskjøring reduserer det kun til det obligatoriske. I tillegg kommer inflasjon og at skolene stadig prøver å kjøre nye bilmodeller. 

Tror du ikke det koster? 

Har du prøvd å si noko om lønnsøkninger til lærere ja?

Anonymkode: 95d23...411

• 3 uker senere...
Skrevet

Skolen her har ligget på 1630kr det siste året, men nå økt til 1690kr. Glad jeg ble ferdig med det obligatoriske før sommeren🙈😅

Anonymkode: dee15...21b

Skrevet

Kjøreskoler er ikke immune mot kosnadsøkninger, så skulle bare mangle at de tar ut økte kostnader ut mot kunden. De - som alle andre som driver virksomhet - driver ikke veldedighet

Anonymkode: a33ad...e13

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg tok lappen i Tyskland i 2000 for i underkant av 8000 kr. Sprøtt å se dagens norske priser.

Anonymkode: dc4d7...0e4

Skrevet

Synes ikke det er rart i det hele tatt. Husleie er dyrt. Dem har helt sikkert et kontor. Bil som er i topp form hele tiden. Drivstoff er dyrt. Forsikring koster. Lønn skal dem ha. Telefon, pensjonsparing må bedriften også ha. Ja det koster å drive forretning i Norge. Dessverre. Men da må vi som forbruker betale også. 

Anonymkode: 20737...710

Skrevet (endret)

-

Endret av newman01
Skrevet

Men er den "statistikken" korrekt i det hele tatt? Den sier ingenting om hvilke parametere som ligger til grunn. Er det median, gjennomsnitt eller en annen type lønnsberegning? Er det gjort justering for hvilken aldersgruppe som i hovedsak tar lappen? 

Jeg tror ikke engang statistikken tar hensyn til annet enn Veivesenets gebyrer og en gjennomsnittlig timepris basert på etpar artikler fra 2022. Jeg veit ikke om Frankrike, Polen og Madagaskar har krav om glattkjøring, sikkerhetskurs, mørkekjøring osv.

• Liker 1
Skrevet

Sånn er det dessverre her i kapitalismen. Sorry but that's the truth. Hvis vi hadde levd i et sosialistisk land hadde vi hatt såkalt planøkonomi som hadde ført til forutsigbarhet og overskuelighet, men neida, folk er alt for glad i sine iphones og starbucks og klær som er laget av slaver i fattige land. It's too bad.

Anonymkode: d2bce...d1c

• Liker 1
Skrevet

Husker det kostet 250 for en enkelt time når jeg tok lappen i 1997 ☺️

Anonymkode: 3e33d...8be

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tok lappen i Tyskland i 2000 for i underkant av 8000 kr. Sprøtt å se dagens norske priser.

Ikke så relevant, når det er over 20 år siden.

jeg tok lappen i Norge i 1998 for rett under 8000. Så da var det altså ganske lik pris den tiden. (Kun oblig og oppkjøring da, kunne selvsagt betalt mye mer)

Anonymkode: 86f32...77a

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, newman01 said:

Men er den "statistikken" korrekt i det hele tatt? Den sier ingenting om hvilke parametere som ligger til grunn. Er det median, gjennomsnitt eller en annen type lønnsberegning? Er det gjort justering for hvilken aldersgruppe som i hovedsak tar lappen? 

Jeg tror ikke engang statistikken tar hensyn til annet enn Veivesenets gebyrer og en gjennomsnittlig timepris basert på etpar artikler fra 2022. Jeg veit ikke om Frankrike, Polen og Madagaskar har krav om glattkjøring, sikkerhetskurs, mørkekjøring osv.

Hm ... ser at den ikke er fra finansavisen selv en gang. Burde kanskje vært mer kritisk før deling.

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg googlet frem en random traffikskole i Berlin og de tar 45 euro per 45 minutt.

https://www.as-fahrschule.de/preise/preisliste/

Andre skoler tar opp mot 50 euro per 45 minutt.

https://mosfahrschule.de/preise/

Sånn såsett er ikke Tyskland billigere selv om fu er snill og setter valutakurs 1:10. 

• Liker 1
Skrevet

Tok bil lappen i et land i Øst eu i 1994. Totalt pris : 100 tyske mark. 

Slå den pris ! 

Anonymkode: 3c5f5...922

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tok bil lappen i et land i Øst eu i 1994. Totalt pris : 100 tyske mark. 

Slå den pris ! 

Fikk du den godkjent i Norge?

Skrevet

Prisene ligger litt under det her, men fortsatt over 1500 per dobbelttime.

Er ikke kjøreskolelærer et svært godt betalt yrke? Tok det som en selvfølge at det var slik overalt da de her omkring stadig dukker opp på inntektstoppen sammen med legen og dyrlegen.

Skrevet

Trafikklærere tjener veldig godt. Nær millionen i årslønn. Ikke rart det med de prisene. Må beregne 35000-45000 kr i Norge pr elev.

Anonymkode: 4810e...cd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fikk du den godkjent i Norge?

Ja. I 1998.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 14.00):

Tenk om alle tar automatlappen da? Eleven trenger da mindre kjøretimer enn før. Om ikke øvelseskjøring reduserer det kun til det obligatoriske. I tillegg kommer inflasjon og at skolene stadig prøver å kjøre nye bilmodeller. 

Tror du ikke det koster? 

Har du prøvd å si noko om lønnsøkninger til lærere ja?

Anonymkode: 95d23...411

Paradoksalt nok tjener jeg mer på gode elever enn dårlige elever. En god elev kjører få dobbelttimer i forhold til sikkerhetskurs på øvingsbane (glattkjøring), langkjøring og planleggingstur. Kjører jeg dobbelttimer må jeg ha X antall minutter mellom hver time, og ingen betaler meg for dem. Kjører jeg på bane får jeg betalt for all tiden jeg er der, selv pausen. Jeg vil mye heller ha gode automatelever, det er mer behagelig arbeid, og bedre betalt.

• Nyttig 1
Skrevet
applestories skrev (På 29.8.2023 den 23.06):

Prisene ligger litt under det her, men fortsatt over 1500 per dobbelttime.

Er ikke kjøreskolelærer et svært godt betalt yrke? Tok det som en selvfølge at det var slik overalt da de her omkring stadig dukker opp på inntektstoppen sammen med legen og dyrlegen.

I de trafikkskolene jeg har sett på regnskapet til klarer de å betale ut 50-60% av omsetningen i lønn. Hvis man tar utgangspunkt i 50% må man omsette for to millioner for å tjene en million. Det blir 2222 timer hvis en time koster 900. Et årsverk er 1750.  timer. Nå er en undervisningstime kortere enn en vanlig time, men med mellomrom mellom dem blir det fort at du får en undervisningstime per time man reellt er på jobb. 

Hvis man ser på normal overtidsbetaling og det faktum at man trenger 472 overtidstimer per år for å få millionlønn er det langt mindre attraktivt enn man skulle trodd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...