AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #1 Del Skrevet 7. august 2023 Sånne bedrifter selger allerede disse opplysningen til farmasøytiske selskaper. 23andme solgte datasettet deres til GlaxoSmithKline for femti millioner i 2022, og det kan jo selvfølgelig være drøssevis med sånne tilfeller (mer eller mindre skjult) som folk aldri får høre om. https://time.com/5349896/23andme-glaxo-smith-kline/ I Storbritannia selger britiske helse-myndigheter faktisk informasjon om deres egne innbyggere for å finansiere deres "gratis" helsevesen, ved å selge britenes genetiske data til alle som ønsker å betale for sånne opplysninger. Å love "anonymisering" er selvfølgelig ikke verdt noe som helst i virkeligheten: https://www.theguardian.com/society/2019/jan/26/nhs-to-sell-dna-tests-to-healthy-people-in-push-to-find-new-treatments Det helsevesenet som finnes i Norge nå kommer selvfølgelig ikke til vare i all evighet heller. Hva om den neste Vladimir Putin eller Adolf Hitler allerede har blitt født i Norge, eller i et annet europeisk land? Om kanskje førti år, eller femti år, så kan en sånn person ha kommet til makten - og så begynner de å herje rundt i resten Europa som seg hør og bør for en diktator av slikt kaliber. Hva kan skje hvis det kommer frem at nordmenn kan ha uhelbredelige tilstand som for eksempel Parkinsons / Downs Syndrom, eller andre helsemessige "skavanker" som myndighetene har bestemt at dem ikke liker?? I Nazi-Tyskland på 1930-tallet ble helsevesenet faktisk pålagt å rapportere samtlige pasienter med genetiske sykdommer til myndighetene, og det kom til å bli begjært sterilisering av slike pasienter. Dette kan blant annet gå ut over blinde eller døve individer. Folk med schizofreni / epilepsi / eller andre fysiske funksjonshemninger som cerebral parese eller muskel-dystrofi. Folk som er for eksempel homofile, eller andre ting som myndighetene har bestemt lider av psykiske / mentale problemer. Anonymkode: 0193a...03e 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #2 Del Skrevet 7. august 2023 Eg er faktisk i gang med å nytte meg av MyHeritage sine tenester. Tenker at det ikkje er så nøye om mitt dna kjem på avvege. Anonymkode: 1b6a4...42c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #3 Del Skrevet 7. august 2023 Enig. Jeg er nysgjerrig på hva DNA-testen hadde vist, men jeg er ikke villig til å gi den informasjonen til andre. Og i alle fall ikke BETALE for at de skal ha tilgang til det. Anonymkode: 2c0ec...873 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #4 Del Skrevet 7. august 2023 Jeg løy om min identitet Anonymkode: 999f5...f45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #5 Del Skrevet 7. august 2023 Bryr meg ikke, er ganske standard ikke spennende borger så om dna kommer på avveie betyr ingen ting. Anonymkode: 5772e...476 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #6 Del Skrevet 7. august 2023 Forsikringsselskap ville betalt for slik informasjon, og gitt flere med arvelige helseutfordringer avslag på forsikring. Jeg har selv sendt mitt DNA men jeg får uansett ingen helseforsikring så for meg spiller det ingen rolle. Anonymkode: 8648c...811 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 7. august 2023 #7 Del Skrevet 7. august 2023 Samme grunn til at folk bruker alskens apper som lagrer masse data og legger ut hele livet sitt på Facebook, de er tjukke i huet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #8 Del Skrevet 7. august 2023 Har egentlig god grunn til å bruke en sånn tjeneste, jeg vet ikke hvem bestefaren min er, men av prinsipp kan jeg ikke gjøre det. Det er ikke vanskelig å bruke dnaet mitt, matche den med den allerede eksisterende profilen min og finne genetiske likhetstrekk med andre i samme grupper som meg. Bruk gjerne adferdsmønstrene mine til å vise meg reklame men ikke bruk dnaet mitt til å lage genetiske grupperinger som skal motta reklame. Dessuten er det biometri som er helt unik for meg og som i fremtiden kan ha påvirkning på sikkerheten av min digitale eiendom (passord og sånt). De som ikke bryr seg er naive. Anonymkode: 843bb...9d3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #9 Del Skrevet 7. august 2023 De sender jo kun DNA, ikke hvem DNAet tilhører. Folk må gjerne forske på mitt DNA, synes bare det er fint Anonymkode: 8cc95...9c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #10 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Sånne bedrifter selger allerede disse opplysningen til farmasøytiske selskaper. 23andme solgte datasettet deres til GlaxoSmithKline for femti millioner i 2022, og det kan jo selvfølgelig være drøssevis med sånne tilfeller (mer eller mindre skjult) som folk aldri får høre om. https://time.com/5349896/23andme-glaxo-smith-kline/ I Storbritannia selger britiske helse-myndigheter faktisk informasjon om deres egne innbyggere for å finansiere deres "gratis" helsevesen, ved å selge britenes genetiske data til alle som ønsker å betale for sånne opplysninger. Å love "anonymisering" er selvfølgelig ikke verdt noe som helst i virkeligheten: https://www.theguardian.com/society/2019/jan/26/nhs-to-sell-dna-tests-to-healthy-people-in-push-to-find-new-treatments Det helsevesenet som finnes i Norge nå kommer selvfølgelig ikke til vare i all evighet heller. Hva om den neste Vladimir Putin eller Adolf Hitler allerede har blitt født i Norge, eller i et annet europeisk land? Om kanskje førti år, eller femti år, så kan en sånn person ha kommet til makten - og så begynner de å herje rundt i resten Europa som seg hør og bør for en diktator av slikt kaliber. Hva kan skje hvis det kommer frem at nordmenn kan ha uhelbredelige tilstand som for eksempel Parkinsons / Downs Syndrom, eller andre helsemessige "skavanker" som myndighetene har bestemt at dem ikke liker?? I Nazi-Tyskland på 1930-tallet ble helsevesenet faktisk pålagt å rapportere samtlige pasienter med genetiske sykdommer til myndighetene, og det kom til å bli begjært sterilisering av slike pasienter. Dette kan blant annet gå ut over blinde eller døve individer. Folk med schizofreni / epilepsi / eller andre fysiske funksjonshemninger som cerebral parese eller muskel-dystrofi. Folk som er for eksempel homofile, eller andre ting som myndighetene har bestemt lider av psykiske / mentale problemer. Anonymkode: 0193a...03e For å ikke snakke om kobling til forsikringer. Eller boliglån. Eller jobbsøknader. Man kan se temmelig mange skumle muligheter. Filmen GATTACA står seg skummelt godt, selv etter 26 år. Og anbefales sterkt. Anonymkode: 715c4...876 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #11 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg løy om min identitet Anonymkode: 999f5...f45 Ja ha, og hvordan klarte du egentlig å lyve på en DNA-prøve?? Anonymkode: 0193a...03e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #12 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Eg er faktisk i gang med å nytte meg av MyHeritage sine tenester. Tenker at det ikkje er så nøye om mitt dna kjem på avvege. Anonymkode: 1b6a4...42c Du selger jo ikke bare ditt eget DNA, men i stor grad dine barns deler av dine barn, født eller ei, sitt DNA...Du selger ut dine søsken sin risiko for sykdommer. Dine andre nære slektninger... Du vet ikke hva som skjer om 20 år fra nå og hvem som sitter med disse opplysningene. Vi skal ta en DNA-test på min datter, men det er jo hos norske myndigheter, og for å sjekke ut hvilke medisiner som kan fungere best for henne. Jeg håper det er litt tryggere enn å sende ut til utenlandske selskap. Anonymkode: a8f14...3d1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #13 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi skal ta en DNA-test på min datter, men det er jo hos norske myndigheter, og for å sjekke ut hvilke medisiner som kan fungere best for henne. Jeg håper det er litt tryggere enn å sende ut til utenlandske selskap. Anonymkode: a8f14...3d1 Sjekk at testen ikkje sendast til Romania, då... Anonymkode: 1b6a4...42c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå