Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #1 Skrevet 17. januar 2006 Denne jula skulle mine svigerforeldre og mine foreldre feire jul med oss alle fire for første gang. Min mann og jeg har ikke barn sammen men jeg har to tenåringsdøtre fra et tidligere forhold. Mine svigerforeldre har ingen andre "barnebarn". De har bestandig vært snille og greie med jentene, og behandlet dem helt normalt etter situasjonen. Når det gjelder bursdagsgaver og julegaver har det vært helt normale ting tidligere, til ca 250 kr osv. Men til jul i år fikk de 4000 kr hver. Jeg vet at det var et "ondskapsfullt" triks av svigermor fordi hun ville at mine foreldre skulle se hvor snill hun er. Og hun er jo veldig snill, barna ble jo elleville. Tenåringer og penger, dere vet. Alle andre gaver kom i bakgrunnen, og jeg lurer på hvorfor hun gjør slik som dette. Det ble ytterst pinlig, og min min mor strevde fælt med å forklare at slik kan ikke mine foreldre gjøre fordi de har 9 barnebarn. Jeg følte meg virkelig ille til mote, og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med pengene. Kan jeg levere dem tilbake? Det var jo ikke gave til meg. En annen ting jeg har vurdert er å sette dem på barnas sperrede sparekonto. De skal ihvertfall ikke få bruke dem på moro. Har lyst å levere dem tilbake. Hva ville dere gjort?
Gjest Gjesta Skrevet 17. januar 2006 #2 Skrevet 17. januar 2006 Ta imot og si takk, si til dine foreldre at du setter minst like stor (om ikke større) pris på alt de bidrar med til sine barnebarn, la barna få beholde hver sin tusenlapp og sett resten inn på konto. Det hadde ihvertfall jeg gjort. HVIS det er slik at dine svigerforeldre gjør dette for å få positiv oppmerksomhet, la dem dø i "synden." Men jeg må innrømme at jeg tenker at de har et behov for å vise både deg og dine foredlre at de setter pris på deg og dine barn, derfor tar de i når andre ser det. Og det er ingen stor synd, bare litt stakkarslig hvis du skjønner.... Og da skal du jo bare ta det til etterretning, og vise deg glad og godt tatt i mot :-) Og for all del, lær barna dine at vi takker likt for alle gaver, det er tanken som teller Syns du skal være glad for at de bryr seg om barna dine, jeg, det er ikke alle stebesteforeldre som setter sånn pris på sine stebarnebarn
Snuppa Skrevet 17. januar 2006 #3 Skrevet 17. januar 2006 Enig med Evelina. I tillegg kunne kanskje mannen din ta en prat med foreldrene sine og si at slike situasjoner gjør at dine foreldre føler seg litt utilpass og at neste gang de ønsker å gi slike store gaver så kan de kanskje gjøre det i forkant eller etterkant av bursdags-/julefeiringer. Vi har hatt samme "problem" med mine foreldre som på sine eldre dager har fått litt ekstra å rutte med og som de gjerne vil dele med barn og barnebarn. Etter at Vesla ble overøst med gaver på 2-årsdagen, ga vi beskjed om at vi setter stor pris på alle gavene, men av hensyn til de andre besteforeldrene var det kanskje best at store gaver heller gikk som innskudd på barnebarnets sparekonto uten noen ståhei. Det er en løsning som fungerer helt utmerket!
Letti Skrevet 19. januar 2006 #4 Skrevet 19. januar 2006 Hos oss er det ditt barn og våre barn. Hadde jeg hatt barn fra før og min svigermor hadde gjort noe sånt, så hadde jeg snakket med min mann først og så ville vi funnet en passe anledning og takket for den flotte og generøse gaven, og samtidig sagt fra på en hyggelig måte hva dere følte, både selv og av hensyn til dine foreldre. Blir de fornærmet, så har de vel egentlig avslørt seg selv. Men sett pengene inn på konto du og fortell det, samtidig som du tar opp "problemet" med dine svigerforeldre. Da skjønner de at du setter pris på det, men at det blir litt "pinlig" ovenfor de andre besteforeldrene. Så til en senere anledning kan dine svigerforeldre sette inn penger på kontoen for så og gi ungene et kort med summen på. Da blir det mindre pinlig....Så sant de absolutt ønsker/må gi store summer.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #5 Skrevet 20. januar 2006 Takk fint og vær glad for at barna fikk penger de kan bruke senere i livet. Du kan vel snakke med dine foreldre og si at det virkelig ikke er størrelsen på gaven som teller. Klart barna ble elleville. Hvem ville ikke blitt det? Men dine foreldre som har barn og ni barnebarn bør jo vite hvordan barn er og ikke bli såret/lei seg for det. Hos oss har mine svigerforeldre MYE bedre råd enn min mor. Det resulterer i større/dyrere gaver fra de, men det har aldri vært noe problem. Barna blir glade for alt de får og er flinke til å takke. I tillegg er min mor mye mer oppmerksom gjennom hele året. Da kjøper gjerne hun noe de ønsker seg eller har bruk for og de blir kjempeglade. Barna mine er tussete etter alle tre, så størrelsen på gaver har ingenting å si. Alle tre tar seg mye av dem. Ringer og vil ha dem på besøk. Gjerne overnatting. Det er dette barna husker. Ikke hva de fikk av hvem. Håper det ordner seg
Gjest christineemily Skrevet 20. januar 2006 #6 Skrevet 20. januar 2006 Uffda . Vi hadde nok også satt mesteparten av pengene inn på barnas sparekonto, også kunne de fått en liten del av pengene til å kjøpe seg noe de ønsket seg. Jeg hadde også tatt meg en prat med både svigers og mine foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå