Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å høre deres beste tips mot svangerskapskvalme. Ingen oppkast, bare konstant uggen og sulten… Føler jeg konstant må spise nå. Hva hjelper?

Anonymkode: 3bb64...8aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ønsker å høre deres beste tips mot svangerskapskvalme. Ingen oppkast, bare konstant uggen og sulten… Føler jeg konstant må spise nå. Hva hjelper?

ingefær-drikke, akupressur-armbånd for å nevne noe:)

Skrevet

Jeg må spise annenhver time for å ikke bli uggen, og noen ganger blir jeg det uansett. Så da spiser jeg annenhver time, selv om jeg blir litt lei 😅 Spiser ikke så mye om gangen da, kan være et eple og et knekkebrød for eksempel.

Seaband (akupressurarmbånd) som nevnes over her, har faktisk hjulpet meg en god del. Har mindre luft i magen og er mindre uggen når jeg har de på!

Jeg syns også det hjelper å drikke et glass Biola om dagen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eneste som hjelper meg er å spise. Anbefaler å spise sunne ting og ikke ligge på sofaen og stappe i seg dritt som jeg har gjort. 

Anonymkode: e2d1a...3b1

AnonymBruker
Skrevet

Få medisin av legen. 😊👌🏻

Anonymkode: 7039a...ffe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingefærkapsler (Eller ingefær på andre måter)
Sea-band
Spise lite og ofte, gjerne tørre kjeks eller noe annet "smakløst"
Ta det med ro, ikke mas og ta deg en 5 minutters pause når det trengs.

Anonymkode: a95e5...8c8

AnonymBruker
Skrevet

Skal man ikke holde seg unna ingefær? Det kan jo være abortfremkallende.. 

«Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. Bakgrunnen er dyreforsøk som viser at store mengder ingefær kan gi økt risiko for abort.»

https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/

Anonymkode: 1180c...aea

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spis små måltider ofte, så unngår du både å bli veldig mett eller sulten. Unngå veldig krydret mat og mat/drikke med fruktsyre. For meg funket det med biola/yoghurt. Ruk syrenøytraliserende tabletter ved behov, det gir umiddelbar lindring om magesyra kryper oppover i halsen… Og be legen om hjelp når du kjenner at du trenger det. Visstnok kan noe kvalme forebygges med medisiner om du vet at du pleier å få svangerskapskvalme. Lykke til, håper du slipper å bli plagsomt dårlig!

Anonymkode: 2dc58...ac7

AnonymBruker
Skrevet

Surt og salt. 

Anonymkode: 632e3...fcd

AnonymBruker
Skrevet

Postafen

Anonymkode: 1d6bb...126

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste mye tørre knekkebrød med enkelt pålegg og tørre kjeks 

Anonymkode: 7c8d1...1e5

AnonymBruker
Skrevet

Gravid i 8. uke etter å ha født førstemann i 2022 etter svangerskap preget av intens kvalme. Siden da er det godkjent et nytt legemiddel i Norge for svangerskapskvalme som heter Xonvea. Jeg virker å ha god effekt av dette foreløpig. Forrige svangerskap lå jeg på sofaen sykemeldt med kvalme fra uke 6-18. Jeg er fortsatt uggen med preparatet, men klarer gå på jobb og fungere ok i hverdagen. Blir stuptrøtt av medisinen da, det er ulempen, men mye heller deg enn den intense kvalmen.

Anonymkode: 4279d...ca4

AnonymBruker
Skrevet

Å nynne. Det hjelper veldig når en er hel spyfeldig. Folk tror jeg kødder men det hjelper faktisk, det er noe med vibrasjonene som roer ned.

Anonymkode: 570b7...604

Skrevet

Tusen takk for tips! Det har helt klart fungert med sea band🙏🏼

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 22.01):

Ingefær te, lovehearts, generelt litt surt godteri for min del, spise med en gang jeg står opp. Ritz kjeks, eller andre tørre litt salte kjeks. 

Mange sier seaband virker, jeg har ikke prøvd. 

Anonymkode: ee070...14f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 10.35):

Skal man ikke holde seg unna ingefær? Det kan jo være abortfremkallende.. 

«Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. Bakgrunnen er dyreforsøk som viser at store mengder ingefær kan gi økt risiko for abort.»

https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/

Anonymkode: 1180c...aea

Man skal ikke holde seg unna vanlig ingefær men konsentrerte shots og kostilskudd med høyt innhold av ingefær. 

Anonymkode: e2d1a...3b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 9.08):

Få medisin av legen. 😊👌🏻

Anonymkode: 7039a...ffe

Dette - eller ta det i det minste opp med legen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...