Gå til innhold

Når man har bestilt kjøkken som aldri blir ferdig, er det bedre å selge leiligheten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer seriøst ikke å leve sånn her noe mer, har breakdowns flere ganger i uka og bare gråter. Har bestilt flatpakket kjøkken men det er masse feil og leverandøren mener at det burde jeg betale.. Jeg er ikke utdannet snekker eller kjøkkenmontør og har 0 greie på dette her. I tillegg spør de masse spørsmål som jeg ikke har forutsetning for å svare på, jeg orker bare ikke mer. Har grått i over 1 time nå og jeg er så UTROLIG lei. Drittkjøkken. 

Tenker nesten det er like greit å bare selge leiligheten og finne et sted med kjøkken, men tror dere det vil bli problematisk å selge en leilighet med uferdig kjøkken? Når leverandøren gir f så er det lite jeg får gjort. Kjedelig å ha kastet 300.00 rett i dass.. Men jeg er så ufattelig sliten og lei av dette her. 

Anonymkode: 5f55e...9a1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er feil? Du har selvsagt reklamasjonsrett om du ikke har fått det som du har bestilt. Man trenger ikke å være snekker for å montere skapskrogene etter de tegningene som følger med. Man trenger heller ikke spesiell kompetanse til å rive det gamle kjøkkenet. Til resten av monteringen må man være konsentrert og fokusert og kanskje også ha litt verktøy. Bruk youtube som hjelp. Gi deg god tid og vær nøyaktig. Monter en og en komponent nøyaktig i vater og etter tegningen som ligger til grunn for bestillingen. Få hjelp av rørlegger og elektriker underveis. Søk råd hos leverandør, venner og på nett. Ikke få panikk. Lei gjerne hjelp til det som du mener er vaskeligst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mannisinbestealder skrev (40 minutter siden):

Hva er feil? Du har selvsagt reklamasjonsrett om du ikke har fått det som du har bestilt. Man trenger ikke å være snekker for å montere skapskrogene etter de tegningene som følger med. Man trenger heller ikke spesiell kompetanse til å rive det gamle kjøkkenet. Til resten av monteringen må man være konsentrert og fokusert og kanskje også ha litt verktøy. Bruk youtube som hjelp. Gi deg god tid og vær nøyaktig. Monter en og en komponent nøyaktig i vater og etter tegningen som ligger til grunn for bestillingen. Få hjelp av rørlegger og elektriker underveis. Søk råd hos leverandør, venner og på nett. Ikke få panikk. Lei gjerne hjelp til det som du mener er vaskeligst.

Det gamle kjøkkenet er revet og kastet, og det nye er levert og delvis montert av drittfirmaet Montera. Men så har det blitt noen feil i bestillingen, de har lagt inn hjørneskap også er det ikke plass likevel. De fra Elkjøp sier at det er min feil, og at jeg må betale for ny befaring + nye deler. Men det er ikke helt rett syns jeg, er jo ikke jeg som har målt her. Så de er utrolig vanskelige, og dette har pågått i 4 mnd nå. Så lang tid skal det vel ikke ta å sette opp et kjøkken?

Jeg er dsv ikke handy selv, klarer ikke sette sammen Ikea-møbler en gang :P Så nå vurderer jeg helt seriøst å selge, men er litt usikker på om det er dumt å selge en leilighet med halvferdig kjøkken. Er det noe som vil telle negativt? Er det evt bedre å rive ned det som er satt opp, sånn at det rommet er helt tomt?

AnonymBruker
Skrevet

Føler så med deg, dette må være slitsomt for deg❤️ Men ville ikke solgt, det trekker ned prisen enormt å ikke ha kjøkken så da taper du enda mer. 

Hva med å spørre om hjelp hos Forbrukerrådet? De har peiling på regler og slikt, jeg aner ikke selv hva du kunne gjort annerledes når dem målte, men mulig du lar de måle på eget ansvar ellernoe..

Anonymkode: 3a590...226

• Liker 5
Skrevet (endret)

Har også hatt problemer med Elkjøp, men du må bare ikke gi deg. Kontakt de hver uke, det er bare gjennom chat det går, men da har du mulighet til å dokumentere hver gang du tar kontakt. Det var de som målte, de må hjelpe deg, du kan ikke leve uten kjøkken og det er deres ansvar å fikse. Sikkert lurt å kontakte Forbrukerrådet for hjelp også, og evt nevne det i chatten. Til slutt får du tak i riktig menneske! Ikke gi deg!

Endret av kissmequick
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, det setter jeg pris på! Jeg har vurdert Forbrukerrådet ja, må si at Elkjøp er utrolig vanskelige å få tak i , og Montera også. Usikker på om f.eks Power/Ikea er noe bedre, men jeg er utrolig misfornøyd så langt med Elkjøp/Epoq. Derfor jeg vurderer nå om jeg skal selge bare for å bli kvitt det. Ser den at det ikke er så lett å selge en leilighet uten et kjøkken ja.. Selve rommet er pusset opp og fresht, og nesten hele kjøkkenet er på plass, men mangler fronter og mye rot som sagt. 

Skal forhøre meg litt med Forbrukerrådet, også er det vel lurt å ha alt skriftlig :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil råde deg til å kontakte media, det løser alltid saken. Elkjøp er elendig, men de ønsker likevel ikke dårligere omdømme.

Har du snakket med Forbrukerrådet?

Kjenner du noen som kan hjelpe deg?

Anonymkode: e4598...d91

• Liker 3
Skrevet

Etter iherdig men saklig masing fikset Elkjøp alt hos meg og ga meg et gavekort på 2500 for å kompensere. Jeg tenker at du har mye større grunn til å mase enn meg, så bare kjør på, nekt å gi deg, og klikk deg gjennom telefonmenyene til du får noen til å ringe deg og dokumenter i henvendelser i chat samtalene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder elkjøp er de sleipe som faen, krangla med de i 4 mnd pga en tv vi fikk, som allerede var knust i eska. Man må bare ikke gi seg.

Ikke gi deg.

Anonymkode: 12f86...be6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

husk at forbrukerrådet har lang ventetid, det går halvt år før man får svar på saken. 

Anonymkode: 4455b...178

AnonymBruker
Skrevet

Heier på deg! Dette kommer du til å klare på et vis, et lite skritt av gangen, og du kommer til p bli kjempeglad og letter når det er over, du slipper å ha mer med de å gjøre, og du kan kose deg på det nye kjøkkenet ditt. Men forstår frustrasjonen og følelsen av å være alene mot noen «større». Ikke gi deg, her har de målt feil og må ta konsekvensen av det. Og takk for advarselen, kommer aldri til å ha med disse firmaene å gjøre. Lykke til!!

Anonymkode: 0a506...a48

AnonymBruker
Skrevet

Lei inn håndverkere eller en "handy man" som kan ordne dette for deg på best mulig måte. Kan koste litt, men vil i hvertfall lønne seg i forhold til å selge med uferdig kjøkken.

Anonymkode: 8ae84...7fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ihvertfall myyyye billigere å betale for å få kjøkkenet ferdig, enn å selge leiligheten uten kjøkken (pluss meglerutgifter etc)  

Anonymkode: 41d13...d78

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det gamle kjøkkenet er revet og kastet, og det nye er levert og delvis montert av drittfirmaet Montera. Men så har det blitt noen feil i bestillingen, de har lagt inn hjørneskap også er det ikke plass likevel. De fra Elkjøp sier at det er min feil, og at jeg må betale for ny befaring + nye deler. Men det er ikke helt rett syns jeg, er jo ikke jeg som har målt her. Så de er utrolig vanskelige, og dette har pågått i 4 mnd nå. Så lang tid skal det vel ikke ta å sette opp et kjøkken?

Jeg er dsv ikke handy selv, klarer ikke sette sammen Ikea-møbler en gang :P Så nå vurderer jeg helt seriøst å selge, men er litt usikker på om det er dumt å selge en leilighet med halvferdig kjøkken. Er det noe som vil telle negativt? Er det evt bedre å rive ned det som er satt opp, sånn at det rommet er helt tomt?

Har de målt, så står de ansvarlige for eventuelle feil. Dette må de rette opp, og det skal du ikke gi deg på! Ta eventuelt saken til Forbrukerrådet for å få hjelp, det får gjerne fart i sakene.

Hadde du betalt for å få kjøkkenet delvis montert? Hvorfor har du ikke gått for full montering, om du ikke er handy? Det vil uansett lønne seg å leie inn noen til å fullføre jobben framfor å selge leiligheten. 

Anonymkode: 8cec8...52e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har de målt, så står de ansvarlige for eventuelle feil. Dette må de rette opp, og det skal du ikke gi deg på! Ta eventuelt saken til Forbrukerrådet for å få hjelp, det får gjerne fart i sakene.

Hadde du betalt for å få kjøkkenet delvis montert? Hvorfor har du ikke gått for full montering, om du ikke er handy? Det vil uansett lønne seg å leie inn noen til å fullføre jobben framfor å selge leiligheten. 

Jeg har bestilt full montering jo, Montera tar 30.000 kr for jobben. De har montert det meste, men er en del som står igjen. Og hvis jeg får noen andre til å montere resten så får jeg nok ikke pengene igjen, uten å gå til retten og det har jeg ikke kapasitet til nå. Jeg fikk svar fra Elkjøp om at jeg nesten må vite hva jeg har bestilt, ellers kan de ikke hjelpe meg. Men jeg skjønner jo ikke hva alle disse kjøkkendelene er for noe, eller hva som mangler :( 

Burde betalt mer og valgt en leverandør som bare kunne fikse alt! Jeg har fått takst men jeg vet jo ikke om jeg får solgt til takst i dagens marked, så det er skummelt å selge også. Men hvis kjøkkenet ikke er på plass til sommeren, så MÅ jeg bare bli kvitt leiligheten. Jeg kan ikke leve sånn her stort lenger, det går på helsa løs. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bestilt full montering jo, Montera tar 30.000 kr for jobben. De har montert det meste, men er en del som står igjen. Og hvis jeg får noen andre til å montere resten så får jeg nok ikke pengene igjen, uten å gå til retten og det har jeg ikke kapasitet til nå. Jeg fikk svar fra Elkjøp om at jeg nesten må vite hva jeg har bestilt, ellers kan de ikke hjelpe meg. Men jeg skjønner jo ikke hva alle disse kjøkkendelene er for noe, eller hva som mangler :( 

Burde betalt mer og valgt en leverandør som bare kunne fikse alt! Jeg har fått takst men jeg vet jo ikke om jeg får solgt til takst i dagens marked, så det er skummelt å selge også. Men hvis kjøkkenet ikke er på plass til sommeren, så MÅ jeg bare bli kvitt leiligheten. Jeg kan ikke leve sånn her stort lenger, det går på helsa løs. 

Har du bestilt monteringen selv, eller er det via Elkjøp?

Hvem har målt kjøkkenet hos deg før bestilling?

Har du mottatt en komplett tegning på det du har bestilt?

Anonymkode: 7afce...c03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold deg milevis unna power også. 

Forbrukerrådet og media er de du bør kontakte. 

Anonymkode: 8f5a4...22b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Men i alle dager! Da må selvsagt montøren klare å si noe om hva som mangler, og sørge for at det blir bestilt. Har du satt bort hele jobben, er det å forvente at de tar fullt ansvar. Igjen, Forbrukerrådet, eventuelt media.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du bestilt monteringen selv, eller er det via Elkjøp?

Hvem har målt kjøkkenet hos deg før bestilling?

Har du mottatt en komplett tegning på det du har bestilt?

Anonymkode: 7afce...c03

Dette er vesentlige ting ts. Hvis elkjøp har målt så er de ansvarlige for at kjøkkenet ikke passer, hvis du eller noen andre har målt er det ditt ansvar. I siste tilfelle er det billigere å betale det det koster for å få kjøkkenet ferdig enn å selge. Vi fikk for kort benkeplate med hjørnet kuttet feil, de prøvde seg på at vi hadde målt feil men gav seg når vi sa den var 60 cm for kort pluss at den måtte ligge opp ned for å passe i den andre delen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 23.03):

Altså, du prøver ikke engang.  Ikea-møbler er ikke vanskelig om man bare gidder å gjøre et forsøk. Trenger ikke over 100 i IQ engang. Bare to hender og en hjerne. Du har bare bestemt deg for at dette er vanskelig. Gå på Youtube og sjekk instruksjoner. Hvor vanskelig er det å legge sammen moduler på 80, 60 og 40 og måle en vegg?  Kvinn deg opp!

Anonymkode: 2084f...e8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...