Gå til innhold

Dement, samtykkekompetent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør fordi jeg lurer på det, ikke fordi jeg står oppi det selv. Så vær så snill og svar hvis du VET det, ikke hvis du TROR det. Må man gå gjennom en prosess for å få en dement til å være ikke-samtykkekompentent, altså umyndiggjort, eller skjer det automatisk når en person får demensdiagnose på en visst nivå? 

Anonymkode: dfccc...3f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen automatikk i det, men Statsforvalteren kan vurdere det på anmodning fra riktige personer. 

Anonymkode: 95c9e...5d3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

En blir ikke umyndiggjort som dement. Etter hvert som sykdommen utvikler seg kan en være samtykkekompetent på noen områder, andre områder ikke.

Anonymkode: 1c73a...08e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg spør fordi jeg lurer på det, ikke fordi jeg står oppi det selv. Så vær så snill og svar hvis du VET det, ikke hvis du TROR det. Må man gå gjennom en prosess for å få en dement til å være ikke-samtykkekompentent, altså umyndiggjort, eller skjer det automatisk når en person får demensdiagnose på en visst nivå? 

Anonymkode: dfccc...3f4

Far min og eg er nettopp gått i gang med finne ut av korleis han kan gje med framtidsfullmakt, i tilfelle demens og liknande. Så langt har eg funne dette: https://www.statsforvalteren.no/portal/vergemal/fremtidsfullmakt/

(Beklagar om det var litt på sida av ditt spørsmål)

Anonymkode: 23189...9be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...