AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #1 Skrevet 7. august 2023 Jeg spør fordi jeg lurer på det, ikke fordi jeg står oppi det selv. Så vær så snill og svar hvis du VET det, ikke hvis du TROR det. Må man gå gjennom en prosess for å få en dement til å være ikke-samtykkekompentent, altså umyndiggjort, eller skjer det automatisk når en person får demensdiagnose på en visst nivå? Anonymkode: dfccc...3f4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #2 Skrevet 7. august 2023 Det er ingen automatikk i det, men Statsforvalteren kan vurdere det på anmodning fra riktige personer. Anonymkode: 95c9e...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #3 Skrevet 7. august 2023 En blir ikke umyndiggjort som dement. Etter hvert som sykdommen utvikler seg kan en være samtykkekompetent på noen områder, andre områder ikke. Anonymkode: 1c73a...08e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #4 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg spør fordi jeg lurer på det, ikke fordi jeg står oppi det selv. Så vær så snill og svar hvis du VET det, ikke hvis du TROR det. Må man gå gjennom en prosess for å få en dement til å være ikke-samtykkekompentent, altså umyndiggjort, eller skjer det automatisk når en person får demensdiagnose på en visst nivå? Anonymkode: dfccc...3f4 Far min og eg er nettopp gått i gang med finne ut av korleis han kan gje med framtidsfullmakt, i tilfelle demens og liknande. Så langt har eg funne dette: https://www.statsforvalteren.no/portal/vergemal/fremtidsfullmakt/ (Beklagar om det var litt på sida av ditt spørsmål) Anonymkode: 23189...9be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå