Gå til innhold

Tør ikke spørre mine foreldre om penger til bryllupet.

oline

Anbefalte innlegg

Synes det var en del pepper her - men forstår alle parter.

Lurer litt på om årsaken til at du har utsatt invitasjonene - er det pga usikkerhet omkring hvem som ber inn til bryllupet? Isåfall er det du og kjæresten din, hans foreldre betaler kun 1/3, og dere resten.

Hvis invitasjonene er utsatt pga at du er usikker på økonomien antar jeg at dere er såpass unge at det er årsaken til at dere ønsker litt hjelp.

Forstår det godt jeg, men grunnen til at du lurer på om du skal spørre din familie er vel at det er noe som "holder" deg igjen og.

Du kan jo "lufte" overfor familien din at dere får problemer økonomisk? Så får du høre om det har noen effekt. Hvis ikke, hadde jeg ikke villet spurt.

Vi har ikke belaget oss på å få noe pengestøtte til bryllupet, men så tjener vi da også så bra at det skulle være unødvendig. Allikevel ser jeg jo at det hadde vært hyggelig å mottatt pengegaver, min far har hintet om at han vil spytte i litt, og mamma vil sponse litt av middagen. At mamma skal gjøre det synes jeg er dumt - hun tjener så lite at jeg vil heller at hun skal bruke de pengene på seg selv. Men der kommer jeg vel ingen vei, hun er av den "gamle" oppfatningen.

Min kommende mann har vært gift før, og vi forventer derfor ingen økonomisk hjelp fra hans familie til bryllupet. De betalte vel nok forrige gang...

Det blir dyrt - og vi må vel leve på luft og kjærlighet frem til bryllupet, men såpass tåler vi.

Ønsker dere lykke til.1212[ Dette Innlegg er endret av: Atilla den 2002-03-14 09:51 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenn på magefølelsen din...den har vel egentlig sagt alt.

Kjempeflott at dine svigerforeldre har tilbudt å betale en del, men det betyr jo ikke at dine foreldre MÅ gjøre det. Går det ikke an å ønske f.eks fotograf el.l i gave.

Det kan jo hende at hvis du spør, og de ikke har mulighet til å bidra, vil de kanskje føle seg "mindreverdige" både i forhold til dere og svigers.

Tenk hva du ville følt selv hvis din sønn/datter kom og spurte om noe slikt og du ikke hadde mulighet til å bidra......

Uansett lykke til med planleggingen og bryllupet.

Klem fra Sony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo allerede sagt at dere antagelig tjener mer enn dine foreldre, og når de ikke tilbyr seg å betale noe, synes jeg ikke du skal spørre. Det kan jo også være at de ikke klarer å si til dere at de ikke har mulighet til å bidra økonomisk. Spør du vil det kanskje være vanskelig for de å si nei, og du vil sette de i en økonomisk knipe.

Dropp det, og begyn å spar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du ha stort byllup da? Jeg jobber i en finansinstutusjon og ser hvor enkelt det er å få lån (så sant en har sikkerhet da) Men du verden hvor lett det er å "havne på glattisen" når en skal/må låne penger til alt mulig. Og hvor fort gjort det er å komme inn i en vond sirkel! Huff og huff.

Istedet for å tilbakebetale lån etter bryllupet, så kan du vel heller starte sparing nå, før bryllupet???

Å ikke blir du lykkeligere heller, av å ha mange fine ting OG stor gjeld!!

Uansett, lykke til. kys_2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk et helvete fordi vi, ifølge mine svigerforeldre, har gjort det meste galt.

Vi ville ikke spørre direkte om penger, men vi håpet vel at de skulle tilby seg å bidra med noe, da vi fortalte at vi skulle gifte oss. Vi fikk bare beskjed om fikk ikke de være med på planlegging fra første stund, var de ikke interessert.

Hvis jeg var deg, ville jeg nok kanskje prøvd å spørre litt forsiktig om de hadde tenkt på om de ville bidra med noe, f.eks. drikkevarene,eller kjolen. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her fikk jeg noen skyllebøtter....Ok, når vi begynnte å planlegge bryllup så sa vi at dette er vår fest, og jeg mente at den må vi betale selv. Men i et parforhold så er det i hvert fall to parter, og når det gjelder bryllupsforberedelser kommer hensyn til flere parter i tillegg, som stiller ulikt med hensyn til økonomi, oppfatning av skikk og bruk osv. Nå har jeg da spurt, noe jeg er veldig glad for. For mine foreldre hadde allerede bestemt seg for en sum som de ville gi i gave, men hadde ikke tenkt på dette i forhold til invitasjonen. I mitt tilfelle viste det seg ok å spørre, men jeg er veldig enig i mye dere skriver.....og kommer nok til å tenke litt på dette med egoisme. Dette med bryllupsplanlegging setter igang endel prosesser og utfordringer som jeg hadde håpet å unngå. Kanskje det likevel kan være nyttig å ha noen slike runder, med seg selv, partneren og foreldre. Takk for alle bidrag så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Synes det at når foreldrene betaler bør de også være med på planleggingen er helt greit. De ofrer jo litt av sine midler, så da er det minste brudeparet kan gjøre til gjengjeld å la de få være med på planleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva av planleggingen burde foreldrene være med på???

Har lyst til å gjøre det meste selv, og bestemme det meste selv, selv om vi får støtte fra begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes foreldrene bør kunne være med på å planlegge invitasjoner, bordkort og mat. de bør iallfall få et ord med i laget når det gjelder de tingene de gir økonomisk støtte til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene våre er med i planleggingen på den måten at vi snakker med dem før vi tar avgjørelser (begge foreldreparene var med for å se på lokaler, vi rådfører oss med begge før vi bestemmer meny, musikk, bordplassering osv). Men det er jeg og forloveden som bestemmer hvordan det skal være. Tror jeg hadde involvert de - ihvertfall mine foreldre - i like stor grad selvom vi skulle betalt alt selv..12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første vi gjorde da vi bestemte oss for å gifte oss var å finne ut av budsjettet. Siden det var helt uaktuelt å ta opp banklån, måtte vi finne ut hvor mye vi kunne legge i selv, og så spurte vi foreldrene om de kunne tenke seg å hjelpe økonomisk. Dette skjedde før vi hadde planlegt noe som helst. Da de ville spleise 20 000 fra hver side, og vi vurderte det slik at vi hadde 30 000 selv vi kunne stille med. Når vi så hadde funnet ut av dette, bestemt vi oss for at dette går veldig bra økonomisk og satte i gang planlegginga.

Hvis man ikke vet at foreldrene har god råd, bør man ikke regne med økonomisk støtte uten å spør først! Man bør jo tross alt vite at man har penger til å betale for et slikt gilde!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det kunne ikke ramlet meg inn å be familien om økonomisk hjelp til en bryllupsfest!!! Ærlig talt...

Mine kommende svigerforeldre har gitt uttrykk for at de hadde funnet det naturlig at mine foreldre betaler for gildet. DET skal mine stakkars foreldre slippe! Samboeren og jeg planlegger heller bryllupet innenfor de rammer vi selv kan dekke.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også betale alt selv. Hadde foreldrene vår hatt god råd og tilbudt seg å være med å betale hadde ikke jeg sagt neitakk, men de har ikke god råd, de har faktisk mindre enn oss, så vi betaler selv og er fornøyd med det.

Gleder meg veldig til den store dagen, selv om det ikke blir noe luksus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der har jeg at problem.

Både svigers har sagt de skal bidra og moren min. Men jeg vet jo ikke hvor mye, og da er det jo litt vanskelig å sette opp budsjett. Vi har valgt lokale, der kan vi ikke ha med noe selv, åpen bar med hotellpriser.

Synes dere jeg skal spørre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søster'n min hadde samme problem.

Så jeg gikk til mamma og sa at hun hadde litt problemer med planleggingen. Kanskje det ville være greit å komme med et beløp i stedet for 1/3.

Mamma skjønte godt det, og alt ordnet seg. Det var fint, for et par måneder senere skulle jeg også begynne å planlegge vårt bryllup, og kunne da forholde meg til det samme beløpet. (Mamma ver klar over at vi gifter oss samme år!)

Så planla vi etter det, og heldigvis kom svigers også med et beløp. (Riktignok mindre enn mamma, men de spurte aldri hva hun skulle bidra med. OG de har en del bedre råd enn henne. Men nå tenker jeg ikke mer på det!) Resten måtte vi spare til selv. Og dermed er det mye enklere å budsjettere.

Og dersom de skal "dekke fotografen" så kan det jo være at du føler at dere må ta den billigste (som du kanskje ikke synes er flink nok!). Bedre å kunne velge selv hva dere prioriterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om dere planlegger bryllup må dere gjøre det ut fra hvilken økonomi dere har selv. Som du sier selv tjener dere mer enn dem.

Tenk å forlange penger av foreldrene, ref Barbitas mail her, noe så frekt! Og når de har lite penger i tillegg. Nei vet du hva, er du ikke glad i dem? Da er det bedre å vente, Oline.

Vi planlegger ut fra vår økonomi, og har nå råd til å gifte oss. Både foreldre og svigers har nevnt at de ønsker å bidra litt, i form av ekstra pengegave. Dette tar vi i tilfelle som en svært hyggelig overraskelse som gjør at vi ikke er så blakke etter bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ÅÅÅh - dette er jo så vanskelig! Kjenner igjen mange av problemene, men også vi planla alt ut fra at vi måtte betale alt selv. Vi tjener jo forholdsvis godt, nesten like godt som mine foreldre og nok litt mer enn hans. Men begge parter ville gjerne være med på å betale, uten at de nevnte noen sum. Dessuten var samboeren min fast bestemt på å ikke ta imot penger fra sine foreldre. Da fikk jeg et problem. Jeg syntes ikke jeg kunne ta imot noe fra mine, hvis vi sa nei til hans, selv om de ikke tjener så godt. De betalte tross alt TEMMELIG mye da søsteren til samboeren min giftet seg for et par år siden, og samboeren min har betalt endel for dem oppigjennom, så det var ikke helt naturlig å si nei heller.

Vi fortsatte å planlegge som om det ikke kom noen penger, men da vi alle var samlet for noen måneder siden, løste hele saken seg. Begge parter er med å betale 1/3 av mat og drikke, og vi betaler resten. Synes det var en ypperlig løsning. På denne måten får vi også litt å spe på med etter bryllupet, uten at foreldrene våre blakker seg på noen måte. Hans foreldre betaler nok mye mindre enn ved forrige bryllup, men det bryr jeg meg ikke noe om. At hans mor IKKE vil være med på å sponse min kjole og diverse stash gjør da ingenting. Tror nok ikke foreldrene mine er med på den sponsinga heller, men det har jeg jo heller ikke regnet med.

På den andre siden er jeg livredd for at de ikke synes de får være med på nok av planleggingen, siden vi har bestemt det meste selv, men de er jo voksne mennesker og kan si ifra de også. Har prøvd å være så åpen som mulig, også for innspill.

Dette ble langt, dette også, men....

Lykke til alle sammen!

26. mars 20021212[ Dette Innlegg er endret av: totr den 2002-03-14 17:02 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Jeg vet ikke hvor mye dere har planlagt med lokaler og mat og sånnt, men et budgettips er å kontakte en restaurang i stedet sor å leie lokaler og catering hver for seg! Jeg oppdaget nemlig at det er fler restauranger som har en såkallt "fest pakke" hvor man betaler en viss sum per person ( kan variere fra 400 - 1500) og denne summen inkluderer det meste.Og drikke eter maten kan faktisk gjestene betale selv om restaurangen har en bar de kan åpne. Vi har ikke så mye penger selv og mine foreldre kan virkelig ikke hjelpe til ökonomisk og hans foreldre har ikke tilbytt seg å hjelpe. Let efter de billigste stedene for inbydelsekort og blomster osv. det er ikke alltid sånn at det må väre dyrt for å väre bra!!!

Lykke till

Kramizar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ikke har penger selv, eller veldig lite, og foreldrene dine har dårlig råd. Synes jeg du skal senke krava litt. Man MÅ jo ikke ha det på et hotell....

Vi hadde litt samme greia da den ene parten skulle betale en del og den andre ikke i det hele tatt. For å unngå beklemte parter sa vi at vi skulle betale alt selv og heller ville ha gaver i form av vin, fotograf, kake osv..

Jeg synes det er dårlig gjort å presse foreldrene til å betale noe de ikke kan. Hotell bryllup kan bli veldig dyrt dersom dere må betale vanlig bar-priser og ikke skal ha alkoholfritt selskap. Jeg synes dere skal tenke dere om grundig før dere planlegger videre. Dersom det er veldig, veldig viktig å ha det på hotell så bør dere utsette det til dere har råd til å betale heller.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig Marte. Synes amn skal lage et bryllup ut i fra økonomien. Man kan få det til veldig billig ved å leie lokaler. Hotell har dyre middager og ikke minst drikkevarer. På kun dette sparer man tusener på å leie lokale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...