oline Skrevet 13. mars 2002 #1 Del Skrevet 13. mars 2002 Det er helt tragisk men nå er invitasjonene utsatt igjen.....fordi jeg ikke tør å spørre foreldrene mine om de har tenkt å bidra økonomisk. Svigerforeldrene mine har allerede tilbydd seg å dekke 1/3....og jeg vet ikke hvordan vi skal håndtere dette med hensyn til hvem som inviterer. Mine foreldre har ganske lite penger, og jeg har aldri bedt om 1 kr. Har alltid klart meg selv. Jeg syns dette er kjempevanskelig. Hva tenker dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 13. mars 2002 #2 Del Skrevet 13. mars 2002 Har du nevt for dine foreldre at svigerforeldrene dine betaler 1/3? Kanskje de tilbyr seg da? Hvis ikke kan du jo spørre om dere kan få et bidrag til bryllupet i form av penger - istedenfor gave. Hvis de føler at de har råd, så vil de antageligvis på dette tidspunkt si om de har planer om å spleise?? Lykke til 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
September-Maja Skrevet 13. mars 2002 #3 Del Skrevet 13. mars 2002 Penge-diskusjoner kan ofte være ubehagelig å ta opp, men det må du gjøre!! Hvis de ikke ønsker/har mulighet til å bidra så vet du det i alle fall. Jeg ser bare for meg skrekk-scenariet der dere tror dere vil få noe støtte fra dine foreldre og legger opp bryllupet etter det. For så å finne ut at dette ikke er tilfelle og dere sitter igjen med en større kostnad enn hva dere kan håndtere. Få klarhet i det, så er det mye enklere å gjøre all planleggingen med et budsjett dere vet er realistisk.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbita Skrevet 13. mars 2002 #4 Del Skrevet 13. mars 2002 Mine foreldre er skilt, og ingen av de har særlig mye penger. Hans er fremdeles gifte, og sitter ganske godt i det. Nå har jeg veldig god kontakt med min mor, og sa til henne at det var vanlig at brudens foreldre betalte for maten, og brudgommens foreldre for drikken. Så lenge min far var enig i dette, var det greit for henne. Så da var det bare å snakke med pappa, som har minst penger av de to. Jeg gav beskjed om at det var tradisjon, og at det bare var snakk om halvparten av maten. Etter mye om og men var det greit, så lenge at det ikke ble alt for dyrt. Et bryllup er en kostbar affære, og mange foreldre stiller opp med glede. Jeg ville også sagt til dem at hans foreldre betaler, men det er ikke nødvendig å si hvor mye, siden de da kan føle seg "forpliktet" til å stille opp like mye som hans foreldre. Det er jo opp til dem hvor mye de ønsker å hjelpe dere. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oline Skrevet 13. mars 2002 Forfatter #5 Del Skrevet 13. mars 2002 Ok - jeg tar et hint. Jeg må "kvinne meg opp" imorgen. Det er bare det at jeg føler meg lumpen bare ved å spørre - vi tjener jo trolig mer enn dem. Det var veldig fint å få svar. Nå må jeg gå å legge meg. Natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anni Skrevet 13. mars 2002 #6 Del Skrevet 13. mars 2002 Personlig hadde ikke jeg bedt om penger fra foreldrene mine om de ikke hadde tilbudt seg selv. Men nå gjorde de jo det da, både mine og hans. Vi setter veldig stor pris på det selvfølgelig. Men om de ikke hadde tilbudt seg av seg selv, hadde jeg ikke spurt heller...12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 13. mars 2002 #7 Del Skrevet 13. mars 2002 Egentlig synes jeg ikke noe synd på dere. Hvis dere ikke har råd til å gifte dere så bør dere vente. Jeg synes ikke det er riktig at foreldrene skal lastes for dette. Selv tar vi ikke imot ei krone i hjelp når vi gifter oss i august,det skulle bare mangle! Vi er voksne mennesker og vil stå på egne ben. Hvis foreldrene våre vil bidra med noe,så kan de heller gi litt ekstra i bryllupsgave.. ismen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2002 #8 Del Skrevet 13. mars 2002 Fy fa...! Nå blir jeg mildt sagt provosert! Tenk å presse sine egne foreldre for penger til sitt eget bryllup - når de tilogmed har dårlig råd!!!! Dersom dere ikke har råd til å betale for gildet selv - så synes jeg at dere skal prøve å spare opp litt penger selv - før dere i det hele tatt planlegger å gifte dere. Er dere virkelig så fattige at dere ikke klarer det selv - og må presse stakkars foreldre til å betale for DERES fest! Våkn opp! Vi lever i år 2002 - ikke på attenhundretallet. I gamle dager var det vanlig at brudens foreldre betalte for bryllupsfesten - siden brudgommens foreldre hadde hatt større utgifter med utdannelse til brudgommen under oppveksten. Vi har kommet LITT lengre i dag. I dag er det helt opp til brudeparets foreldre om de vill bidra på kostnadene. Vi har selv vært så heldige at begge foreldrene betaler 1/3 av totalkostnadene ved bryllupet. Men, de har foreslått det selv!!! Jeg ville ALDRI ha presset dem eller tigget om penger... Jeg blir helt matt av hvor egositisk det går ann å være. Bryllupet skal være en stor fest for hele familien. Foreldre skal ikke behøve å oppleve det som en stor økonomisk belastning! De skal få lov til å glede seg over å se deres sønn og datter bli smidd inn i hymnens lenker - ikke grue seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CecilieB Skrevet 13. mars 2002 #9 Del Skrevet 13. mars 2002 Men det er lov å spørre dem. Regner med at foreldrene er voksne mennesker som vet å si nei. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snupsi Skrevet 13. mars 2002 #10 Del Skrevet 13. mars 2002 Det er vanskelig det pengestyret! Vi ville ikke spørre noen, men min mor har tilbyd seg å betale 1/3. Og vi sier ikke nei fordi det er hennes måte å bry seg på. Men HUN forventer at mine svigerforeldre gjør det samme! Jeg vet samboeren min ikke har lyst til å spørre, men samtidig så har han det. Evt om at de bet. bongene. Våre foreldre har svært forskjellig stå sted, og det respekterer vi, men ikke mamma! Vi syns at vi som samboere med gode inntekter kan og bør klare dette selv. Det er søren ikke lett det der med penger! Vi gruer oss litt til å evt. si nei til mamma, men jeg har fortalt at mine svigerforeldre syns vi bør betale alt selv. Da svarer hun bare ja, men.... Men uansett så var ikke dette sikkert verken noe svar eller riktig plass, men jeg måtte bare for det ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki1971 Skrevet 14. mars 2002 #11 Del Skrevet 14. mars 2002 Syns det høres utrolig frekt ut å be foreldrene om penger jeg da. Kunne ikke ramle meg inn engang! Vi fikk riktinok 10 000 kr av mora mi til bryllypsutgifter, men det er kun fordi hun sa at hun ville det selv. Ellers har planen hele tida vært å betale alt selv.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wok Skrevet 14. mars 2002 #12 Del Skrevet 14. mars 2002 Vi planlegger bryllupet uten å regne med at vi får pengehjelp, og når vi forteller våre foreldre om planene, vil det eventuelt komme som en hyggelig overraskelse om de vil være med å støtte oss. Det vi regner med i planlegginga, er at både familie og venner er villige til å hjelpe oss med praktiske ting, som gjør festen billigere: kakebaking, transport, video, ol. Jeg synes ikke man burde regne med pengestøtte, med mindre foreldrene har sagt at de vil hjelpe. Vent heller litt, spar penger og lag en fest dere har råd til! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 14. mars 2002 #13 Del Skrevet 14. mars 2002 Jeg synes ikke at man skal planlegge bryllup uten å vite hva slags økonomisk ramme man har! Kanskje ikke foreldrene dine har tenkt å bidra? Har du regnet med disse pengene? Er dere ikke i jobb? Jeg skal ikke uttrykke meg så sterkt som noen her har gjort, men alvorlig talt... Blir man ikke tilbudt penger, så spør man ikke etter dem. I hvert fall ikke hvis man er voksen, i jobb etc. Tradisjoner som at brudens foreldre betaler - det er UT! Javisst kan det skje, men vi bor da ikke lenger hjemme til vi gifter oss? Da vi giftet oss tilbød foreldrene hans oss en sum, og vi takket nei. Ja, det var kanskje råflott av oss, hjelpe meg, det er ikke det at vi ikke hadde trengt de pengene... MEN, vi ville også ha hele styringen selv, og ingen innblanding om det ene eller andre. Men poenget er at vi var voksne, med gode jobber, bodde sammen og ville gifte oss. Det var vår avgjørelse som mamma og pappa ikke skulle belastes for. Og har man da ikke råd til "eventyrbryllupet" så får man spare eller velge noe annet som sikkert blir minst like flott. Jeg synes også du skal følge mavefølelsen din, Oline. Du føler deg lumpen, ikke gjør det da... _________________ Klem fra Tusenfryd 1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-03-14 07:35 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2002 #14 Del Skrevet 14. mars 2002 Man skal ikke gifte og så belage seg på å få økonomisk hjelp. Nei, ærlig talt. Dette burde etter min mening betale hele bryllupet selv. Hadde vi fått tilbud om å få penger fra våre foreldre hadde vi takket nei, netopp fordi vi synes man bør ha ære nok til å betale for alt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisemor Skrevet 14. mars 2002 #15 Del Skrevet 14. mars 2002 I dagens samfunn er du bare heldig hvis sviger/familien vil vere med å betale brullupet.Jeg hadde aldri spurt min familie eller tillat han å spørre sin om penger til brullup. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2002 #16 Del Skrevet 14. mars 2002 Oline - dersom du vet at dine foreldre har lite penger - hvorfor må du spør dem. Jeg må nok føye meg til mantallet her som mener at du kanskje bør utsette bryllupet til du kan betale en god del selv. Hva med å vies på en Gresk øy f.eks. En kan jo spare ganske mye der da. Men dersom du er oppsatt på å ha en dyr og kostbar fest hjemme så bør du kunne betale selv. Økonomien til dine foreldre kommer vel før bryllupet ? Husk de skal jo leve etter dette da.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marte Skrevet 14. mars 2002 #17 Del Skrevet 14. mars 2002 Må si meg litt enig med 20apr 2002. Kan dere ikke senke krava litt, kanskje utsette det litt og spare mer? Det er jo mange måter man kan spare inn penger på, som står på forskjellige tråder her. Lage mye av maten selv, kakene selv, pynten selv. Kjøpe kjole på tilbud osv. Skjønner at du er i dilemma, det var litt det samme med oss. Vi var ikke sikre på hvordan vi skulle spørre. Vi kom til at vi ikke skulle spørre direkte om penger til bryllupet. Men spurte veldig pent om den ene siden kanskje kunne betale fotograf istedenfor dyr gave til oss, en bestemor betaler for brudesuiten, og en part hjelper oss med drikke og kaken. Resten regner vi med å betale selv. Men da har vi også måttet fire litt på enkelte ønsker underveis. Men det gjør ikke noe, det som er viktig for oss er at vi gifter oss og har alle våre nærmeste rundt oss den dagen. Hvorfor ikke spørre dem pent om de kan tenke seg å betale for fotograf, kake, halve kjolen eller noe slikt? Så blir det ikke så voldsomt også kan de velge selv etter hvor mye de synes de har råd. Lykke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Engel Skrevet 14. mars 2002 #18 Del Skrevet 14. mars 2002 Hvordan kan dere i det heletatt planlegge et bryllup dere ikke er sikker på at dere har råd til??? Har to forslag til deg: Enten får dere ta et billigere bryllup som dere kan betale nå, eller utsett bryllupet til dere har råd!! Vi venter til vi har råd, har ikke lyst til at foreldrene skal føle seg tvunget til betale for VÅRT bryllup. Nei, vi kommer ALDRI til å spørre familien om økonomisk støtte til bryllupet. Vil de likevel betale noe, er det greit, men da skal det være fordi DE ønsker det, ikke fordi vi har spurt! Blir helt opprørt jeg av folk som mener foreldrene skal betale.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2002 #19 Del Skrevet 14. mars 2002 Enig med flertallet ja. De fleste av oss tjener mer enn vår foreldre noen gang har gjort, så for oss var det bare å sette igang med sparing. Men vi har utrykt et ønske om kanskje en pengegave til bryllupet istedet for at de skal føle at de må bidra med penger. Men selv uten pengegaver klarer vi oss, så klart mer fattige men dog en lykkelig dag å leve på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 14. mars 2002 #20 Del Skrevet 14. mars 2002 (endret) * Endret 30. april 2008 av Fakse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå