Rotemor Skrevet 8. august 2023 #141 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 👇 Anonymkode: b1c0f...828 «Uføre er oppe hele natten …» 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #142 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): 👇 Anonymkode: b1c0f...828 Disse folkene var jo ikke oppe om natta FORDI de var uføre!! Herregud 😂 Mange arbeidsføre og studenter er også oppe om natta. Du har dårlig erfaring med ETT par som tilfeldigvis var uføre og oppe om natta, og da tror du det gjelder alle uføre? Er det mulig å være så kort i tankegangen. De fleste uføre er avhengig av mye hvile, og sover om natten som de fleste ikke-uføre. Anonymkode: 18a98...7f8 5 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #143 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det stemmer, jeg skrev faktisk aldri hvilken stønad jeg hadde, folk har antatt litt forskjellig her. Men til info; jeg har AAP akkurat nå, men venter på å få innvilget uføretrygd. Så anser det som fast, siden jeg har lenge igjen før AAP-løpet mitt går ut, og siden jeg snart vil få uføretrygd (sjansen for at jeg får avslag er svært lav, mtp diagnoser og avklaring). Anonymkode: ed4d5...c55 Da vil du jo snart sitte på et bedre kort også. Jeg hadde leid ut til uføretrygdet , men ikke aap, fordi jeg selv har gått på aap og ikke opplevde det som særlig stabilt. Uansett, når du har uføretrygd innvilget til 2057 eller hva det blir, da har du en sikker inntekt, og kan si ufør og ikke « nav « . Det er fortsatt fordommer dessverre , men de fleste skjønner forskjellen. Anonymkode: 811a6...62a 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #144 Skrevet 8. august 2023 Milky skrev (15 timer siden): Jo det kan du. Det er ikke kriminelt å lyve til utleiere. De har ikke noe med å gjøre hvor du får pengene fra. Bare si at du jobber. Det er ikke like enkelt, mange utleiere har dårlige erfaringer fra før og vil gjerne vite hvor man jobber. De fleste sjekker også referanser. Det å finne seg bolig er som å søke jobb, de beste kandidatene blir valgt og når politikerene gjør det verre å eie sekundærbolig blir det færre boliger tilgjengelig. Dette vil bare bli verre fremover da mange pga høy rente må gå fra å eie til å leie. Anonymkode: 11e71...e4c 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #145 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ja, har mye oppspart. Men hva vil det egentlig si, å betale forskudd på husleien? At man betaler for en ekstra måned, eller? Anonymkode: ed4d5...c55 Jeg betalte for et år. Anonymkode: 811a6...62a
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #146 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi leier ut og hvis du hadde sagt at du kan flytte inn så fort som mulig, er intr k langtidsleie og har fast inntekt fra nav/jobb, så hadde du fått leie ganske raskt. De som faller bort er de som ikke er intr i langtidsleie, eller er utydelig mtp fast inntekt eller må vente lenge med å flytte inn. Vi har leid til folk som har nav garanti og fast inntekt fra nav og har god erfaring. Men det er det ikke alle som har. Anonymkode: 8bc46...b4d Leier også ut, men kun 1 års kontrakt da er sokkel i egen bolig. Er også mye strengere enn jeg ville vært om leilighet ikke var i egen bolig. Er byggegodkjent leilighet så støy osv er ikke stort problem, men man tenker jo selvsagt på slitasje. Ønsker rolige folk som er på jobb om dagene og ikke fester i helgene. Anonymkode: 11e71...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #147 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Disse folkene var jo ikke oppe om natta FORDI de var uføre!! Herregud 😂 Mange arbeidsføre og studenter er også oppe om natta. Du har dårlig erfaring med ETT par som tilfeldigvis var uføre og oppe om natta, og da tror du det gjelder alle uføre? Er det mulig å være så kort i tankegangen. De fleste uføre er avhengig av mye hvile, og sover om natten som de fleste ikke-uføre. Anonymkode: 18a98...7f8 Får folk som jobber skift leie tro? Ja, dette var håpløst argument for og leie ut til studenter og folk i jobb framfor uføre 😅 « de er oppe må natta» 😅 Anonymkode: 811a6...62a 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #148 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg betalte for et år. Anonymkode: 811a6...62a Som depositum da eller? Mange tar 3 mnd leie for å sikre seg dette krever også forsikringsselskap for å tegne utleie forsikring. Anonymkode: 11e71...e4c
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #149 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da vil du jo snart sitte på et bedre kort også. Jeg hadde leid ut til uføretrygdet , men ikke aap, fordi jeg selv har gått på aap og ikke opplevde det som særlig stabilt. Uansett, når du har uføretrygd innvilget til 2057 eller hva det blir, da har du en sikker inntekt, og kan si ufør og ikke « nav « . Det er fortsatt fordommer dessverre , men de fleste skjønner forskjellen. Anonymkode: 811a6...62a Det har også litt å si hva man er ufør for, er det noe psykisk blir mange skeptiske i forhold til boevne/vedlikehold av bolig. Anonymkode: 11e71...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #150 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tenk at så mange av dere åpenlyst diskriminerer syke mennesker. At dere ikke skjems! Jeg er helt sjokkert etter å ha lest denne tråden. Det er åpenbart et stort usynlig problem i dette landet at syke mennesker, altså uføre, blir diskriminert på leiemarkedet på bakgrunn av nettopp det at de er syke. Og i dette landet har vi hovedsaklig kun et privat leiemarked, ettersom offentlige kommunale boliger blir brukt til tunge rusmisbrukere og folk uten boevne. Dette er diskriminering på lik linje med all annen rasisme. Dere som diskriminerer uføre: Er dere også rasistiske, og diskriminerer dere homofile når dere skal leie ut? Eller er det bare når det gjelder syke mennesker at dere skjærer over en kam? For et samfunn! Anonymkode: 6e523...4bd De gjør dette helt til de opplever å bli syke selv. Da får pipa fort en annen lyd. Anonymkode: e4df2...df7 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #151 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leier også ut, men kun 1 års kontrakt da er sokkel i egen bolig. Er også mye strengere enn jeg ville vært om leilighet ikke var i egen bolig. Er byggegodkjent leilighet så støy osv er ikke stort problem, men man tenker jo selvsagt på slitasje. Ønsker rolige folk som er på jobb om dagene og ikke fester i helgene. Anonymkode: 11e71...e4c Vi har hybel i egen bolig. Og småbarn. Vi har leid ut til en ung jente med nav garanti og inntekt fra nav. Hun var stille og rolig og la nesten ikke merke til at hu bodde der. Husleie kom alltid som avtalt. Nesten ingen slitasje. Tidligere har vi leid til en annen jente som sa hun jobbet, men var oppe hele natta. Hu bråket ikke. Men hendte vi luktet at hu laget middag på natta. Bortsett fra det, var vi fornøyde. Leide ut også til en ung mann som studerte, bortsett fra noen kvelder på noen år med fest, var vi fornøyd der og. Og leide ut til enda en med nav garanti og inntekt fra nav. Det gikk også fint. Slitasje må man jo regne litt med. Derav depositum og inntekt fra leie. Man må alltid sette av litt som skal dekke normal slitasje fra leieinntekter. Sånn er det jo bare. Vi tenker at, så lenge vi kommuniserer fint og det ikke er bråk, så skal det meste gå fint. De fleste er ålreite folk 😊 Anonymkode: 8bc46...b4d 1 3
Rotemor Skrevet 8. august 2023 #152 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ser ingen som snakker om «dårlig moral.» Jeg er redd for den økte sannsynligheten for å måtte leve med tung rus eller psykiatri tett på meg og barna mine. Det er en legitim frykt. Anonymkode: f668e...def Du vet at du får møte leietagere før du skriver kontrakt? (Og dermed kan ta en vurdering i forkant?) 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #153 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De gjør dette helt til de opplever å bli syke selv. Da får pipa fort en annen lyd. Anonymkode: e4df2...df7 Ikke nødvendigvis, problemet er at det blir vanskeligere å komme seg inn på leiemarkedet og man vil velge den beste kandidaten som man tror vil ta best vare på leiligheten. Men med gode referanser og åpenhet om grunn til sykdom ville jeg leid ut til uføre. Anonymkode: 11e71...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #154 Skrevet 8. august 2023 Rotemor skrev (5 minutter siden): Du vet at du får møte leietagere før du skriver kontrakt? (Og dermed kan ta en vurdering i forkant?) Mange kan skjerpe seg før dette møtet, er også de som ikke opplyser om familie og gir inntrykk av at de er alene. Har man som utleier opplevd dette en gang blir man skeptisk til feks utenlandsk opprinnelse uten at man er rasist av den grunn. Anonymkode: 11e71...e4c 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #155 Skrevet 8. august 2023 Det er lov å lyve. Bare si at du studerer noe og har fast inntekt, finn ut hva du skal si så det kommer automatisk når de spør. Eller si du er sykemeldt for øyeblikket, men har fast inntekt. Anonymkode: 551fd...28e
Rotemor Skrevet 8. august 2023 #156 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mange kan skjerpe seg før dette møtet, er også de som ikke opplyser om familie og gir inntrykk av at de er alene. Har man som utleier opplevd dette en gang blir man skeptisk til feks utenlandsk opprinnelse uten at man er rasist av den grunn. Anonymkode: 11e71...e4c Du er et supert menneske med god innsikt og høy intelligens. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #157 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS er ikke ufør, TS er på AAP. Stor forskjell. Er selv på AAP, og aner ikke om jeg blir ufør, gradert ufør eller må i full jobb igjen. Å være på AAP er som å leve i limbo; vet aldri om stønaden plutselig tar slutt. Jeg leier gladelig ut til uføre, men til folk i min situasjon? Litt mer vanskelig, det. Anonymkode: dae2f...660 Men hvis stønaden tar slutt så byttes den jo ut med noe annet? Man står aldri på bar bakke i Norge, og husleie vil alltid bli dekket, om så gjennom sosialstønad Anonymkode: df12c...73f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #158 Skrevet 8. august 2023 Rotemor skrev (33 minutter siden): «Uføre er oppe hele natten …» Prøv å les hva jeg skiver. Stråmann... jeg sa spesifikt at det garantert er mange uføre som sover om natten, samboeren min er en av dem... AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Disse folkene var jo ikke oppe om natta FORDI de var uføre!! Herregud 😂 Mange arbeidsføre og studenter er også oppe om natta. Du har dårlig erfaring med ETT par som tilfeldigvis var uføre og oppe om natta, og da tror du det gjelder alle uføre? Er det mulig å være så kort i tankegangen. De fleste uføre er avhengig av mye hvile, og sover om natten som de fleste ikke-uføre. Anonymkode: 18a98...7f8 Enda en som ikke leser. Nei, selvfølgelig ikke, men det gjør at de hadde muligheten. Jeg presiserte at jeg IKKE trodde det gjaldt alle uføre, men at vi ikke kunne ta sjansen på det igjen siden risikoen er høyere og min uføre samboer MÅ få sove om natta pga helsa si. Studenter og folk i jobb er sjelden opp til 6 om morgenen 7 dager i uka, hele året... AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Får folk som jobber skift leie tro? Ja, dette var håpløst argument for og leie ut til studenter og folk i jobb framfor uføre 😅 « de er oppe må natta» 😅 Anonymkode: 811a6...62a Folk med skiftarbeid er også sjelden oppe til 06 alle dager i året... Anonymkode: b1c0f...828 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #159 Skrevet 8. august 2023 Rotemor skrev (5 minutter siden): Du er et supert menneske med god innsikt og høy intelligens. Utleie er dessverre ikke veldedighet, nå som utgiftene stiger for alle kan man ikke ta sjanser. Anonymkode: 11e71...e4c 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #160 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ikke meg du svarer her, men jeg hadde ikke leid ut til uføre. Skjønner at det ikke er en ensartet grupper, men det er statistisk større risiko for å få inn noen som skaper problemer av de som lever på nav enn de som ikke gjør det. Og så kan de være mye vanskeligere å få ut igjen. Noen i 20-årene som er på aap/ufør skriker dessuten psykiatri, og det styrer mange med god grunn unna. Du har størst sjanse for å finne bolig om du legger ut annonse selv, skriver litt om hvem du er, at du er sikker betaler, ikke røy/fest/dyr (stryk ut og fyll inn som det passer), evt om du kan gi referanser på forespørsel, at du ønsker å kommer på visning. Legg ved et pent bilde av deg selv (ikke partybilde), legg ut på hybel.no og finn, evt på aktuelle fb-grupper. Anonymkode: cb444...71b Alle kan få problemer i livet. Men tydelig at du ikke har opplevd noe siden du er så høy på pæra. Lærer nok mer når du blir eldre. Anonymkode: 78d79...ed0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå