AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #81 Skrevet 7. august 2023 *skjærer alle over en kam Anonymkode: 6e523...4bd
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #82 Skrevet 7. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tenk at så mange av dere åpenlyst diskriminerer syke mennesker. At dere ikke skjems! Jeg er helt sjokkert etter å ha lest denne tråden. Det er åpenbart et stort usynlig problem i dette landet at syke mennesker, altså uføre, blir diskriminert på leiemarkedet på bakgrunn av nettopp det at de er syke. Og i dette landet har vi hovedsaklig kun et privat leiemarked, ettersom offentlige kommunale boliger blir brukt til tunge rusmisbrukere og folk uten boevne. Dette er diskriminering på lik linje med all annen rasisme. Dere som diskriminerer uføre: Er dere også rasistiske, og diskriminerer dere homofile når dere skal leie ut? Eller er det bare når det gjelder syke mennesker at dere skjærer over en kam? For et samfunn! Anonymkode: 6e523...4bd Ja det gjør jeg når jeg leier ut Anonymkode: 81078...019 3
Fru Uperfekt Skrevet 7. august 2023 #83 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er i tjueårene, norsk. Depositum har jeg ingen problemer med å betale, det har jeg også vært klar på når jeg har møtt utleiere. Fast inntekt har jeg, bare at det ikke er jobb eller studie - det er fra NAV. Når jeg blir spurt om jobb/inntekt har jeg pleid å si at jeg ikke jobber, men at jeg har fast inntekt og at å betale leien ikke er noe problem. Så har de ikke pleid å spørre noe ytterligere om det. Så det kan være at de ønsker noen som jobber, eller så virker jeg ikke helt oppegående kanskje? Syns sosiale ting er vanskelig, og det å gjøre et godt inntrykk. Men føler jeg har vist meg fra en god side på alle visninger jeg har vært på. Så det er utrolig kjipt å aldri få napp.. Anonymkode: ed4d5...c55 Å ikke jobbe men inntekt er enten trygda eller ulovligheter. Bare si du studerer (du studerer jo livet 🙂 )
Rotemor Skrevet 7. august 2023 #84 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, hun har innrømmet i etterkant at det var løgn fordi hun var lei av å få nei. Hun diktet opp en jobb hun hadde litt kjennskap til, men såpass diffust at vi aldri fikk sjekket noe konkret. Vi trodde på henne, så vi la aldri noe arbeid i å sjekke heller. Anonymkode: 2090a...0da Dete hadde aldri noe med det heller. Elendig holdning.
Rotemor Skrevet 7. august 2023 #85 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Et annet alternativ er vel å rett og slett starte på nettstudier eller noe sånt, så jeg kan si at jeg studerer. Men det må jo være disse studiene som man søker direkte til og ikke gjennom Samordna opptak, da det er for sent å søke på det nå. Er det noen som har erfaring med noen slike studier? Er villig til det dersom det hadde hjulpet meg å få et sted å bo. Anonymkode: ed4d5...c55 Du kan da bare lyve om det. Google et, lyv. Utleiere vet ikke om du søkte i fjor. Bruk hodet. Du må enten være helt ærlig eller lyve. Mellomtingen holder ikke. «Fast inntekt uten jobb», holder overhode ikke. 2 1
Rotemor Skrevet 7. august 2023 #86 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir jeg noen gang så heldig at jeg eier et hus, så skal jeg definitivt prioritere uføre og andre vanskeligstilte. Dette er bare trist. Anonymkode: ed4d5...c55 Jeg har leid ut i mange år og prioriterer disse gruppene. De har stabil inntekt og færre leiemuligheter enn andre. At folk forbinder stønader fra NAV med dårlig moral finner jeg helt forkastelig. 🤮 Jeg spør heller ikke hvor folk får pengene fra. De spør ikke meg heller… 7 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #87 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Blir jeg noen gang så heldig at jeg eier et hus, så skal jeg definitivt prioritere uføre og andre vanskeligstilte. Dette er bare trist. Anonymkode: ed4d5...c55 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tenk at så mange av dere åpenlyst diskriminerer syke mennesker. At dere ikke skjems! Jeg er helt sjokkert etter å ha lest denne tråden. Det er åpenbart et stort usynlig problem i dette landet at syke mennesker, altså uføre, blir diskriminert på leiemarkedet på bakgrunn av nettopp det at de er syke. Og i dette landet har vi hovedsaklig kun et privat leiemarked, ettersom offentlige kommunale boliger blir brukt til tunge rusmisbrukere og folk uten boevne. Dette er diskriminering på lik linje med all annen rasisme. Dere som diskriminerer uføre: Er dere også rasistiske, og diskriminerer dere homofile når dere skal leie ut? Eller er det bare når det gjelder syke mennesker at dere skjærer over en kam? For et samfunn! Anonymkode: 6e523...4bd Rotemor skrev (7 minutter siden): Jeg har leid ut i mange år og prioriterer disse gruppene. De har stabil inntekt og færre leiemuligheter enn andre. At folk forbinder stønader fra NAV med dårlig moral finner jeg helt forkastelig. 🤮 Jeg spør heller ikke hvor folk får pengene fra. De spør ikke meg heller… Vi har ingenting i mot uføre/syke, samboeren min er også ufør. Men han er også ekstremt avhengig av nattesøvn nettopp av den grunn - vi kan ikke ofre egen helse for å være idealister en gang til. Anonymkode: b1c0f...828 7 1
Rotemor Skrevet 8. august 2023 #88 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi har ingenting i mot uføre/syke, samboeren min er også ufør. Men han er også ekstremt avhengig av nattesøvn nettopp av den grunn - vi kan ikke ofre egen helse for å være idealister en gang til. Anonymkode: b1c0f...828 Det der skjønner jeg INGENTING av! På hvilken måte risikerer dere nattesøvnen som utleiere??🤷🏽♀️ 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #89 Skrevet 8. august 2023 Rotemor skrev (1 time siden): Det der skjønner jeg INGENTING av! På hvilken måte risikerer dere nattesøvnen som utleiere??🤷🏽♀️ 👇 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi leide ut til uføre, det er jo sikker inntekt og var hyggelige mennesker. Dessverre førte det til at vi aldri kommer til å leie ut til uføre igjen, de var oppe hele natten (snudd døgnet). Ble ikke mye søvn på oss. Ser mange nevner det med å snu døgnet som en fordom mot uføre, men det var en smertelig egenerfaring for vår del. Det er jo synd, det finnes selvfølgelig uføre som sover om natten, men vi tør ikke ta sjansen igjen. Anonymkode: b1c0f...828 Anonymkode: b1c0f...828 6 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #90 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tenk at så mange av dere åpenlyst diskriminerer syke mennesker. At dere ikke skjems! Jeg er helt sjokkert etter å ha lest denne tråden. Det er åpenbart et stort usynlig problem i dette landet at syke mennesker, altså uføre, blir diskriminert på leiemarkedet på bakgrunn av nettopp det at de er syke. Og i dette landet har vi hovedsaklig kun et privat leiemarked, ettersom offentlige kommunale boliger blir brukt til tunge rusmisbrukere og folk uten boevne. Dette er diskriminering på lik linje med all annen rasisme. Dere som diskriminerer uføre: Er dere også rasistiske, og diskriminerer dere homofile når dere skal leie ut? Eller er det bare når det gjelder syke mennesker at dere skjærer over en kam? For et samfunn! Anonymkode: 6e523...4bd Dette blir for dumt. 🤡 Anonymkode: 4e5f9...e63 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #91 Skrevet 8. august 2023 Mardina skrev (6 timer siden): Legg ut annonse selv. Skriv fyldig om deg selv og legg ved bilder. Det har vi gjort flere ganger selv og har fått flere henvendelser. Jeg og samboer er begge uføre + at vi har hund, men vi har ikke hatt noen problemer med å finne sted å bo. Det er ikke alle utleieboliger som blir lagt ut på Finn.no/Hybel. Hvorfor skal en legge ved bilder? Anonymkode: d9ab7...c41 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #92 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg leier ut, men velger å ikke leie til uføre. Du er i leiligheten i snitt 40 timer mer i uken enn en som jobber, ergo mer slitasje. Jeg tror også at uføre er mer ensomme og dermed også mindre sosiale (ingen kollegaer å sosialisere med). Og sier du Nor så diffust som u hi så hadde du aldri fått leid hos meg. Eller hos mange andre tydeligvis.. Du må være mer åpen! Selv her hvor du er anonym så vil du ikke fortelle noe. Meget sært Anonymkode: 56530...819 Herregud.. Anonymkode: 3a7f9...01a 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #93 Skrevet 8. august 2023 Si du har perm fra jobb noen måneder da du har spart opp for å kunne ha litt fri/"ferie" nå. De har ikke noe med hva du gjør "om noen måneder" så lenge du betaler leien. Lurer de på hva du jobber med, så fortell om siste jobb / lyg. Anonymkode: a7ba8...589 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #94 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg leier ut, men velger å ikke leie til uføre. Du er i leiligheten i snitt 40 timer mer i uken enn en som jobber, ergo mer slitasje. Jeg tror også at uføre er mer ensomme og dermed også mindre sosiale (ingen kollegaer å sosialisere med). Og sier du Nor så diffust som u hi så hadde du aldri fått leid hos meg. Eller hos mange andre tydeligvis.. Du må være mer åpen! Selv her hvor du er anonym så vil du ikke fortelle noe. Meget sært Anonymkode: 56530...819 La oss si du tar 14800 i husleie(dette skal evt jeg betale hvis jeg får den leiligheten jeg har vært på visning på). Vil ikke den husleien dekke de 40 timene? Jeg er nesten 100% ufør, men er ute likevel. Helseavtaler i hytt og gevær, fysio trim, litt sosialisering, evt bare dra alene på noe. Jeg er så lei av annonser med en begredelig kåk som koster 11-15 000 i mnd, der leietaker skal pendle hjem i helgene, for all del ikke bruke noe uteareal, helst ikke være i leiligheten-og for guds skyld ikke merkes at det bor noen der. Anonymkode: afe23...003 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #95 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): La oss si du tar 14800 i husleie(dette skal evt jeg betale hvis jeg får den leiligheten jeg har vært på visning på). Vil ikke den husleien dekke de 40 timene? Jeg er nesten 100% ufør, men er ute likevel. Helseavtaler i hytt og gevær, fysio trim, litt sosialisering, evt bare dra alene på noe. Jeg er så lei av annonser med en begredelig kåk som koster 11-15 000 i mnd, der leietaker skal pendle hjem i helgene, for all del ikke bruke noe uteareal, helst ikke være i leiligheten-og for guds skyld ikke merkes at det bor noen der. Anonymkode: afe23...003 Det vil jo uansett bli mer slitasje enn fra en annen leietaker som betaler tilsvarende husleie men er ute av boligen 8 timer om dagen. Anonymkode: f5997...d91 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #96 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har ikke planer om å brette ut og fortelle alt om helsa mi akkurat heller. Men mener du virkelig at du hadde valgt personen som var i fast jobb ovenfor den uføre personen, selv hvis den uføre virket som et mye hyggeligere menneske eller mer pålitelig? Hva i all verden har folk i mot uføre egentlig, fortjener vi ikke å bo et fint sted og få være med i samfunnet? Forstår jo at enkelte mennesker er vanskelige slik som du nevner til sist der, men det er nok ikke mange, og man kan komme i kjipe situasjoner med de som har fast jobb også. Men hva mener du med "diagnose med egen interessegruppe på ditt hjemsted" ? Altså foreningene til diverse diagnoser? For jeg har aldri hørt om å søke leieforhold gjennom dem. Er det en mulighet? Anonymkode: ed4d5...c55 Jeg leier ikke ut for å hjelpe folk som "fortjener et sted å bo". Jeg leier ut for å tjene penger og vil ha minst mulig jobb og trøbbel med utleieforholdet. Anonymkode: 225fa...c9b 13 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #97 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det hadde jeg ikke leid ut til, blir fort mye bråk Anonymkode: 81078...019 Jøss å sart du er Anonymkode: d78d0...d4d
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #98 Skrevet 8. august 2023 Jeg leier ut. Hadde du gitt meg ett ullent svar som du gjør, hadde jeg blitt skeptisk. hadde du derimot vært ærlig om at du var på nav, og hvorfor, hadde jeg ikke hatt problemer med å leie ut. Anonymkode: 65663...b4c 6 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #99 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Leieboeren vår sa at hun var sykemeldt. Først lenge etter at hun flyttet inn oppdaget vi at hun gikk på AAP. Vi hadde nok ikke leid ut til henne dersom vi visste det da, men nå er vi glad for løgnen, for hun er den perfekte leieboeren! Håper hun aldri flytter! Anonymkode: 2090a...0da Da håper jeg dere lærte ett og annet til neste gang dere skal leie ut, snakk om å få egne fordommer midt i fleisen AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette blir for dumt. 🤡 Anonymkode: 4e5f9...e63 Nei Anonymkode: 495c5...6aa
Gjest Mordina Skrevet 8. august 2023 #100 Skrevet 8. august 2023 (endret) Jeg har aldri drevet med utleie, men om jeg skulle starte med det hadde jeg nok isolert leiligheta/leilighetene for støy. hadde jeg brukt rimelige materialer som laminatgulv og veggplater. Møbler hadde jeg funnet gratis på finn.no. Slik kunne en uføretrygdet tasset rundt 24/7 uten å være til bry for noen som helst og uten at ekstra slitasje har noe å si. Jeg kan godt forstå at utleiere ikke vil leie ut til de som sliter med rus eller tung psykiatri. Og det burde ikke være slik at disse er så overlatt til det private leiemarkedet. Staten burde satt av en større pakke til flere kommunale leiligheter av god kvalitet. Ikke at det skjer. Det er boligeiere og bolighaier som styrer landet. Skriv en god annonse ts og tenk på at du skal reklamere for deg selv. At du er uføretrygdet trenger ikke å ha noe å si om du klarer å vise til andre positive sider av deg selv. F.eks ingen røyk, dyr, fest. Vis også til rolige hobbier, som f.eks å lese, male, pusle. Se om du klarer å fremstille deg som en snill, stille og kjedelig pike. Utleier må få ei forestilling av at du sitter rett opp og ned på en stol hele dagen og ikke lager en lyd. Endret 8. august 2023 av Mordina Skrivefeil
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå