Gå til innhold

Ingen vil la meg leie...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter skikkelig med å finne en leilighet. Har vært på noen visninger hittil, men det har alltid endt i at de velger noen andre enn meg. Prøver mitt aller beste på å være hyggelig, stille spørsmål og virke som en god leietaker. Har vært et par ganger der jeg var ganske sikker på at jeg kom til å få leiligheten siden det gikk så bra, men så valgte de noen andre. Det begynner å haste for meg nå. Vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette.

Anonymkode: ed4d5...c55

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortell litt om deg selv da? Hva tror du er grunnen til at du ikke blir valgt? Har du depositumspenger? Fast inntekt? Er du veldig ung/gammel? Norsk statsborgerskap? 

Anonymkode: f668e...def

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fortell litt om deg selv da? Hva tror du er grunnen til at du ikke blir valgt? Har du depositumspenger? Fast inntekt? Er du veldig ung/gammel? Norsk statsborgerskap? 

Anonymkode: f668e...def

Er i tjueårene, norsk. Depositum har jeg ingen problemer med å betale, det har jeg også vært klar på når jeg har møtt utleiere. Fast inntekt har jeg, bare at det ikke er jobb eller studie - det er fra NAV. Når jeg blir spurt om jobb/inntekt har jeg pleid å si at jeg ikke jobber, men at jeg har fast inntekt og at å betale leien ikke er noe problem. Så har de ikke pleid å spørre noe ytterligere om det. Så det kan være at de ønsker noen som jobber, eller så virker jeg ikke helt oppegående kanskje? Syns sosiale ting er vanskelig, og det å gjøre et godt inntrykk. Men føler jeg har vist meg fra en god side på alle visninger jeg har vært på. Så det er utrolig kjipt å aldri få napp..

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er i tjueårene, norsk. Depositum har jeg ingen problemer med å betale, det har jeg også vært klar på når jeg har møtt utleiere. Fast inntekt har jeg, bare at det ikke er jobb eller studie - det er fra NAV. Når jeg blir spurt om jobb/inntekt har jeg pleid å si at jeg ikke jobber, men at jeg har fast inntekt og at å betale leien ikke er noe problem. Så har de ikke pleid å spørre noe ytterligere om det. Så det kan være at de ønsker noen som jobber, eller så virker jeg ikke helt oppegående kanskje? Syns sosiale ting er vanskelig, og det å gjøre et godt inntrykk. Men føler jeg har vist meg fra en god side på alle visninger jeg har vært på. Så det er utrolig kjipt å aldri få napp..

Her har du problemet. Du bør unngå å si at inntekten din er fra NaV. Prøv å omgå det tema.

Anonymkode: 5c03b...de7

• Liker 21
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Her har du problemet. Du bør unngå å si at inntekten din er fra NaV. Prøv å omgå det tema.

Anonymkode: 5c03b...de7

Men hva skal jeg si, da? Kan ikke lyve og si at jeg jobber. Har faktisk ikke nevnt NAV engang til utleiere. Men som personen over skriver, så er det visst ikke så bra å ikke nevne NAV heller. Så vet ikke helt hva jeg kan si?

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Utfordringen er nok at du ikke jobber og lever på NAV stønad. Mange vil heller ha leietakere som er i arbeid. Det har med flere ting å gjøre, som at du er hjemme dagen lang, kanskje snur døgnet, boevne osv. Mye er jo fordommer, kanskje basert på historier man har hørt eller tidligere erfaringer. 

Anonymkode: 2fc0c...a0e

• Liker 41
  • Nyttig 1
Skrevet

Men hva skal jeg si, da? Kan ikke lyve og si at jeg jobber. Har faktisk ikke nevnt NAV engang til utleiere. Men som personen over skriver, så er det visst ikke så bra å ikke nevne NAV heller. Så vet ikke helt hva jeg kan si?

Jo det kan du. Det er ikke kriminelt å lyve til utleiere. De har ikke noe med å gjøre hvor du får pengene fra. Bare si at du jobber. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Mange tenker nok, ofte ufortjent, at NAV betyr psykistri, muligens lav boevne, økt slitasje fordi vedkommende er hjemme hele dagen og eventuelt støy på natta fordi vedkommende kan ha snudd døgnet, utfordringer med rus og/eller egenfungering, dårlig inntekt og/eller dårlig økonomistyring mm. 

For meg hjalp det veldig å være åpen om hvorfor jeg hadde AAP. Opplevde at utleiere var veldig forståelsesfull og jeg fikk raskt leilighet etter at jeg valgte å fortelle om at jeg hadde hatt kreft og fortsatt ikke var i stand til å jobbe. 
Kan du tenke deg å være litt åpen om din sykdom? Det kan hjelpe 

Anonymkode: aefb5...80c

• Liker 36
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utfordringen er nok at du ikke jobber og lever på NAV stønad. Mange vil heller ha leietakere som er i arbeid. Det har med flere ting å gjøre, som at du er hjemme dagen lang, kanskje snur døgnet, boevne osv. Mye er jo fordommer, kanskje basert på historier man har hørt eller tidligere erfaringer. 

Anonymkode: 2fc0c...a0e

Tenker at det kan være bra å ha en leietaker som er mye hjemme, da har man noen som passer huset i tilfelle brann, innbrudd o.l. God døgnrytme har jeg, og er jo ikke akkurat innelåst i huset konstant. Ikke bråker jeg noe heller, er en stille og rolig person og driver ikke med noe festing eller bråk. Det er kjipt med slike fordommer, det at vi ikke har helse til å jobbe betyr ikke at vi ikke fortjener et sted å bo.

• Liker 7
  • Hjerte 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å si du er sykemeldt akkurat nå.

Anonymkode: d78d0...d4d

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Milky skrev (4 minutter siden):

Jo det kan du. Det er ikke kriminelt å lyve til utleiere. De har ikke noe med å gjøre hvor du får pengene fra. Bare si at du jobber. 

Da spør de kanskje om hva jeg jobber med, og om man sier noe da blir man lett tatt i løgnen. Får nok ikke lettere napp om utleier vet at jeg lyver. Uansett er jeg ikke flink til å lyve, og de hadde nok funnet ut av det etter hvert. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange tenker nok, ofte ufortjent, at NAV betyr psykistri, muligens lav boevne, økt slitasje fordi vedkommende er hjemme hele dagen og eventuelt støy på natta fordi vedkommende kan ha snudd døgnet, utfordringer med rus og/eller egenfungering, dårlig inntekt og/eller dårlig økonomistyring mm. 

For meg hjalp det veldig å være åpen om hvorfor jeg hadde AAP. Opplevde at utleiere var veldig forståelsesfull og jeg fikk raskt leilighet etter at jeg valgte å fortelle om at jeg hadde hatt kreft og fortsatt ikke var i stand til å jobbe. 
Kan du tenke deg å være litt åpen om din sykdom? Det kan hjelpe 

Anonymkode: aefb5...80c

Kan prøve det. Vet ikke hvordan det blir mottatt, kan hende det blir like mye fordommer uansett, men er jo bedre enn å fortsette som nå og ikke få noe napp i hvert fall

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at du studerer, da. Lov med en hvit løgn. 

Anonymkode: 9783f...2b4

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Leieboeren vår sa at hun var sykemeldt. Først lenge etter at hun flyttet inn oppdaget vi at hun gikk på AAP. Vi hadde nok ikke leid ut til henne dersom vi visste det da, men nå er vi glad for løgnen, for hun er den perfekte leieboeren! Håper hun aldri flytter!

Anonymkode: 2090a...0da

• Liker 12
  • Hjerte 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker at det kan være bra å ha en leietaker som er mye hjemme, da har man noen som passer huset i tilfelle brann, innbrudd o.l. God døgnrytme har jeg, og er jo ikke akkurat innelåst i huset konstant. Ikke bråker jeg noe heller, er en stille og rolig person og driver ikke med noe festing eller bråk. Det er kjipt med slike fordommer, det at vi ikke har helse til å jobbe betyr ikke at vi ikke fortjener et sted å bo.

Det er dessverre ikke slik mange utleiere tenker, særlig ikke de som leier ut i samme bolig som de selv bor i. De vil helst ha noen som aldri er hjemme, slik at de ikke merker at de har leieboer, annet enn når pengene tikker inn på konto… 

Anonymkode: e1cd1...d1d

• Liker 21
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I 2023 er det umulig å lyve på seg jobb. For det første vil eiere merke at ts ikke drar noe sted til faste tider og blir lenge borte. Sier ts at h*n har hjemmekontor etc vil de spørre hvor de jobber og da er man like langt. Skulle jeg ha leid ut hadde jeg faktisk krevd å vite hvor de arbeidet slik at jeg visste at de ikke for med løgn. Sier man at man er selvstendig næringsdrivende vil mange rynke på nesen og tenke at det er usikker inntekt. 

Beklager å si det, men mange er svært skeptiske til å leie ut til mennesker uten arbeid. 

Anonymkode: 4cb0f...e6a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da spør de kanskje om hva jeg jobber med, og om man sier noe da blir man lett tatt i løgnen. Får nok ikke lettere napp om utleier vet at jeg lyver. Uansett er jeg ikke flink til å lyve, og de hadde nok funnet ut av det etter hvert. 

Bare si noe typisk.. butikk, barnehage. Så lenge de finner ut at du lyver ETTER kontrakten er signert. Arbeidssituasjon er ikke en gyldig grunn til å si opp en leietaker

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leid selv i flere år og har også har leieboer. Jobber ikke selv heller, men kan godt forstå at med det svaret du gir så blir folk usikker. Nå vet jeg ikke hvilken sykdom du har, men hva med å bare være ærlig? Jeg føler hvertfall at jeg får mer forståelse hos både arbeidsgiver, venner og bekjente når jeg sier hvorfor jeg ikke er i jobb. 

Anonymkode: d9c4f...f1f

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leieboeren vår sa at hun var sykemeldt. Først lenge etter at hun flyttet inn oppdaget vi at hun gikk på AAP. Vi hadde nok ikke leid ut til henne dersom vi visste det da, men nå er vi glad for løgnen, for hun er den perfekte leieboeren! Håper hun aldri flytter!

Anonymkode: 2090a...0da

Hun kan jo ha vært sykmeldt da hun flyttet inn?

Anonymkode: e1cd1...d1d

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...