AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #1 Skrevet 7. august 2023 Dere skilte som har erfaring med å dele utgifter til konfirmasjon, hvordan gjorde dere det? Og tilleggsspørsmål; er det krise om festen til barn 2 blir billigere enn til barn 1? Burde barn 2 da få mellomlegget i gave? Anonymkode: 7a919...6e4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #2 Skrevet 7. august 2023 Vi deler på to, uavhengig av hvem av gjestene som er fra hvilken side etc. Barnets fest og barnets folk. Nei, jeg synes ikke det er noen krise og slett ikke at barn to skal få mellomlegget. Anonymkode: 99a88...2d2 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #3 Skrevet 7. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Og tilleggsspørsmål; er det krise om festen til barn 2 blir billigere enn til barn 1? Burde barn 2 da få mellomlegget i gave? Anonymkode: 7a919...6e4 Hvordan billigere, og hvorfor? Blir det tre kuverter mindre fordi en grandonkel er død, en tante har skilt seg, og en fetter studerer i utlandet? Eller har Barn 2 fått valget dyrt/billig og valgt billig i motsetning til Barn 1? Anonymkode: 142ad...d7e 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #4 Skrevet 7. august 2023 Vi betalte en konfirmasjon hver. Hadde i år og i fjor. Årets ble litt dyrere enn i fjor pga flere til middag, men ikke noe fjorårets konfirmant krever kompensasjon for 🤣 Anonymkode: e7b94...a56
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #5 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi deler på to, uavhengig av hvem av gjestene som er fra hvilken side etc. Barnets fest og barnets folk. Nei, jeg synes ikke det er noen krise og slett ikke at barn to skal få mellomlegget. Anonymkode: 99a88...2d2 Da er du og jeg i hvert fall enige om det med kostnad til fest. Her mener far at festen skal koste det samme, og siden dressen til eldste var så dyr så må vi legge inn like mye i en kjole til yngste. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan billigere, og hvorfor? Blir det tre kuverter mindre fordi en grandonkel er død, en tante har skilt seg, og en fetter studerer i utlandet? Eller har Barn 2 fått valget dyrt/billig og valgt billig i motsetning til Barn 1? Anonymkode: 142ad...d7e Har vært tidlig ute og fått tak i veldig billig lokale, så bare der sparer vi noen tusenlapper. Men da mener far at det andre må koste mer så det blir likt. Anonymkode: 7a919...6e4
Caramelita Skrevet 7. august 2023 #6 Skrevet 7. august 2023 Deler det på to, uavhengig av hvilken side som hadde flest inviterte. Selskapets kostnad er det far og jeg som har oversikt over, barna aner ikke hvor mye det koster. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #7 Skrevet 7. august 2023 Delte på utgiftene. Jeg begynte å sette av penger til konfirmasjonene som jeg viste ville komme 5 år i forveien. Ikke mye, men minimum 500 kr i måneden. Anonymkode: ce556...801
fru Alving Skrevet 7. august 2023 #8 Skrevet 7. august 2023 (endret) Jeg er ikke blant de som mener at alt skal være likt mellom søsken. Så lenge ikke den andre konfirmasjonen blir skikkelig stusselig i forhold så mener jeg at det er innafor å ha det sånn. Ene barnet vårt hadde barnedåp på menighetens senter, altså etter selve dåpshøytiden. Det andre har på en fin restaurant. Mener du vi skulle kompensere barnet for dette? Endret 7. august 2023 av fru Alving
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #9 Skrevet 7. august 2023 Jeg og min mann betaler, om ikke jeg hører noe annet. Biologisk pappa møter opp og står for egen gave. Vi har flere barn enn snittet og under gjennomsnittlig inntekt. Hvorvidt den ene festen blir dyrere enn den andre, er det bare vi foreldre som vet. Vi setter et budsjett, så blir det opp til oss å overholde dette. Gir ikke noe ekstra til den som eventuelt får et billigere selskap, eller eventuelt dropper selskap (vedkommende vil da få en gave uansett, på lik linje med de andre, men ingen fest - naturlig nok). Anonymkode: 8bf52...770 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #10 Skrevet 7. august 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Har vært tidlig ute og fått tak i veldig billig lokale, så bare der sparer vi noen tusenlapper. Men da mener far at det andre må koste mer så det blir likt. Anonymkode: 7a919...6e4 Ok. Det er etter min mening en «detalje» som er helt uten for barnas kontroll, og derfor ikke noe de skal straffes/belønnes for. Pengene som «spares» på Konfirmasjon 2 bør tilfalle begge barn likelig. Anonymkode: 142ad...d7e 1
Fremmed fugl Skrevet 7. august 2023 #11 Skrevet 7. august 2023 Delte likt på økonomien. Sånn skjønnsmessig likt på arbeidsinnsats. Barna har ikke noe med hva det tilfeldigvis koster, og skal selvfølgelig ikke få penger for et billigere selskap. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #12 Skrevet 7. august 2023 Konfirmanten har da ingenting med kostnaden for festen å gjøre. Kompenseres? Hva faen? Anonymkode: 8bcb6...7ef 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #13 Skrevet 7. august 2023 Voldsomt firkantet av far synes jeg. Når lokalet ble rimeligere å leie pga tidlig bestilling, så er det penger spart. Unødvendig å sløse masse penger på en dyr kjole. Hva kostet dressen liksom? Anonymkode: 8fcc1...b88 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #14 Skrevet 7. august 2023 Jeg betalte alt. Far valgte å gå på sosialstønad så det var ingenting å hente der. Skriver valgte fordi han var snar med å begynne å jobbe da barnet var så gammel at han ikke trengte å betale bidrag. Jeg hadde det hjemme og ordnet all mat selv. De fleste gjestene var fra far sin familie. Anonymkode: a1816...84e 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #15 Skrevet 7. august 2023 50/50 for lokale og mat. Pynten tar jeg, for jeg kjenner han godt og vet at hvis han hadde fått bestemme så blir det pappduk og first price servietter, men det er ok for meg for da kan jeg bestemme siden konfirmanten ikke bryr seg. Ingen krise om festene koster ulikt, med dagens inflasjon er det vel ikke til å unngå, og det varierer jo litt hvilke lokale man får tak i også. Her ble nr. 2 vesentlig dyrere fordi lokalet vi brukte til nr. 1 fikk vi billig gjennom en jobb som nå er byttet ut, sånn er det. Men maten og "standarden" på selskapet blir omtrent likt uansett. Anonymkode: 1e8e7...edc
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #16 Skrevet 7. august 2023 Her delte vi økonomien i forhold til gjester, da han valgte å invitere mye større slekt (egne søskenbarn med familier blant annet) enn hva jeg gjorde (hele hans stor slekt bor i samme by). Så tok prosentvis, noe det var han som tok opp først og syntes det var rettferdig. Hva festen kostet til jenta, og hva den vil koste for gutten om 9år, tenker jeg ikke noe over i den forstand at det skal koste det samme eller at minstemann skal få differansen i gave. Festen koster det festen koster, og er vel nødvendigvis ikke noe barna har noe med? De får derimot samme sum i gave. Anonymkode: 86d05...a99 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #17 Skrevet 7. august 2023 Vi delte likt. Hvis et eventuelt andre barn skulle konfirmeres ville jeg ikke en gang vurdert å kompensere noe som helst. Unntaket må være bunad. Hvis ett barn får bunad og den andre ikke vil ha ville jeg nok dyttet litt ekstra penger inn på sparekontoen til det barnet som ikke ville ha. Om festen til barn 2 ble billigere hadde det ikke ramlet meg inn å kompensere for det, gitt at man lager så fin fest som man ellers ville ha gjort. Altså samme type lokale, mat, kaker, pynt, gjesteliste osv. Anonymkode: dd297...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #18 Skrevet 7. august 2023 Jeg betalte alt til den eldste. Jeg inviterte begge familier. Det kom ikke så mange fra fars side. Selskapet til den eldste var mye dyrere, enn selskapet til nr 2. Den mellomste fikk ikke noe mellomlegg. Det koster det det koster. Til nr 1 kunne jeg gjøre mindre selv, pga at jeg hadde en nyfødt. Til nr 2, hadde jeg bedre kapasitet til å gjøre mer selv. Begge har fått det samme, hvert sitt selskap. Anonymkode: bfa75...fa8
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #19 Skrevet 7. august 2023 Jeg betalte alt, faren ingenting. Anonymkode: 24935...ec4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #20 Skrevet 7. august 2023 Jeg må betale alt, far nekter. Han nekter også å betale tannreguleringen for begge barna (5 år med behandling på begge) . Så jeg står med dilemmaet om han skal inviteres eller ikke. For barnet: ja selvfølgelig. men fordi han slipper unna med alle utgifter og tar seg til rette med godene: nei. Anonymkode: d974c...e09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå