Gå til innhold

SAS Eurobonus eller Norwegian CashPoints?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som bruker Eurobonus eller CashPoints, hvem anbefaler dere? Hva tjener man opp raskest og enklest?

Anonymkode: fdf68...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har vurdert begge deler. 
Potensialet for å tjene opp mange poeng er høyest på EB. MEN det krever at man har flere ulike typer kredittkort, som har høye gebyr (det dyreste tror jeg koster 400kr i MÅNEDEN). Man må også skaffe Trumfkort, handle på butikker med Trumf, og overføre poengene automatisk. Til sammen er dette ganske mye arbeid, men er i og for seg overkommelig - men det krever at man har ganske høyt forbruk, for man må ha et forbruk på ca 100k+ for hvert av kredittkortene per år for å få disse poengene (varierer mellom kort). Man kan også få CT (companion ticket, dvs at man reiser to til prisen av en), men det krever også et høyt forbruk på kredittkort. Jeg vurderte dette, men har per nå valgt å ikke gjøre det, siden antallet bonusbilletter som slippes er begrenset, og man må ofte bestille lang tid (300+) dager i forveien. Det er vanskelig for meg å planlegge (jobb, barn…). Jeg er heller ikke fleksibel med reisetidspunkt (jobb, barn…). Dette var det viktigste for meg. Jeg reiser heller ikke så mye med SAS, slik at jeg ikke får så mye glede av å ha gold… Med SAS kan man fly til mange ekstatiske destinasjoner på bonuspoeng, men det krever altså planlegging. Vi er fem i familien, og det er krevende å samle nok poeng til så mange - og finne bonusbilletter til så mange. 

 

Norwegian: Mindre opptjening, men fordelen er ar cash points kan brukes på alle reiser, men er ikke avhengig av å kapre ett av svært få bonuspoengbilletter på den ene flighten man kan ta. Ulempen er at man får nå mye mindre cashpoints (eller cashback) på BankNorwegian-kortet - bare 0,5%. Norwegian har også et begrenset rutenett. 
 

Jeg flyr til vanlig mest med Norwegian (de har rutene som passer meg best), og har kredittkortet deres (jeg har valgt cashback). Når man flyr endel med Norwegian, får man velge fordeler - for eksempel gratis bagasje, gratis fast track etc. Jeg har valgt 2% ekstra Cashpoints på flygningene jeg foretar, og nå har jeg 6% opptjening. Det blir det fort penger av. 

Anonymkode: 4c1f0...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha, mange eksotiske destinasjoner, ikke ekstatiske! Dagens autocorrect 🤣

Anonymkode: 4c1f0...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kort oppsummert mener jeg at SAS har et bedre bonusprogram, men det krever en hel del av deg - både i form av høyt forbruk og at man må gå inn for å få disse fordelene. 

Anonymkode: 4c1f0...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

SAS bar ikke nof for meg, jeg har ikke høyt nok forbruk og flyr ikke ofte nok til at det var noen vits. Jeg tar nå min trumf-bonus ut i penger. Jeg samler cashpoints med Norwegian. Litt irriterende at de gikk fra 1 prosent til 0,5 prosent. 

Anonymkode: 79436...514

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i det som sies her.

Den grunnleggende forskjellen ved bestilling er at der 1 Norwegian-cashpoint er 1 krone du bruker til å bestille Norwegian-billetter til vanlig pålydende pris (som jo kan variere mye), er Eurobonus-poeng slik at de benyttes på reserverte bonusbilletter som koster det samme på alle avganger mellom to destinasjoner, og som er fleksible mht. avbestilling (selv om de nå har innført et relativt beskjedent gebyr). Det koster faktisk samme antall poeng å fly internt i Norge uansett strekning, og tilsvarende er det med ulike regioner i verden. Det er også faste priser for ulike klasser, altså som SAS Go og SAS Plus. Og når bonusbillettene på en bestemt avgang er utsolgt, da får du ikke brukt poeng på turen annet enn ved å bruke poengene som kroner til en dårlig kurs og uten de fordelene (som rimelig avbestilling) en bonusbillett gir. Du kan også bruke SAS-poeng til å bestille turer med andre operatører i Star Alliance, men det koster noe flere poeng enn å bestille hos SAS. Det er også forskjell på ekstrapoeng (poeng som bare kan brukes til å bestille turer), grunnpoeng (som både kan brukes til turer og teller mot neste medlemsnivå i fordelsprogrammet) og statuspoeng (som bare gir poeng mot medlemsnivå).

Så Eurobonus er langt mer innviklet. Mange Eurobonus-entusiaster sitter også klare og hogger til på bonusbilletter. Det er spesielt populært for dem å prøve å skaffe førsteklasse-billetter på lange flyvninger, kanskje like mye for opplevelsen som fordi de trenger dem. Det er som du skjønner mulig å nærmest gjøre en livsstil ut av Eurobonus-programmet, med American Express-kort og SAS Mastercard og companion tickets (2 for 1) og Fly Premium (oppgradering til høyere klasse til samme poengpris) og alt mulig. Jeg leflet litt med det en stund, men gidder ikke bruke tid og energi på det. Timelønnen ville blitt dårlig for min del. Samtidig kan man, hvis man virkelig gidder, gjøre noen ordentlige kupp. Det er egne forum om alle mulige strategier og metoder, og de bruker begreper som double dipping om å tjene opp på to forskjellige måter samtidig (f.eks. å få Trumf-bonus og Eurobonus-poeng på samme transaksjon). Det er et eget språk og en egen verden.

En praktisk vei til flere Eurobonus-poeng for folk flest er likevel Trumf. Jeg har selv satt opp automatisk overføring av Trumf-kroner til Eurobonus, og når jeg da har brukt Viatrumf-greier på hotellbestillinger i kampanjeperioder har det blitt ganske mye poeng. Våren 2022 var det en kampanje med 16% Trumf-bonus på Hotels.com hvis du brukte Trumf Visa, og da etter automatisk omgjøring av Trumf-kroner til Eurobonus-poeng ble det over 60 000 poeng på sommerferiehotellet. Til sammenligning koster enveisbilletter innenfor Norge 5000 poeng pluss små avgifter, og du kommer rundt i hele Europa for 10 000. Det var enkle poeng, og jeg har brukt dem godt. Innsatsen var minimal, jeg bare bestilte hotellet jeg uansett skulle bo på med et annet kort enn jeg så for meg.

Norwegians program er mye mer rett frem. Du tjener opp penger med Bank Norwegian-kortet, som regel 0,5% av forbruket (tidligere 1% på første 100 000 hvert år). Det går også an å tjene opp cashpoints gjennom ulike tilbud og Trumf-lignende ordninger, blant annet kan du typisk bytte strømleverandør og mobiloperatør to ganger i året og få Eurobonus-poeng når du går den ene veien og Norwegian-cashpoints når du går den andre veien. Hvis du kan, vil, gidder og ser at det lønner seg. Men til syvende og sist tjener du opp så så mange cashpoints, som er verdt en krone hver, og kan bruke dem til å betale krone for krone på billetter til den prisen du får opp når du søker på Norwegians nettsider. 

Så det er litt hva du gjør det til. Jeg tror nok Norwegian er det greieste for de som ikke er interessert i å sette seg inn i alle detaljer, og de aller mer attraktive SAS-bonusbillettene rives gjerne fort unna. Å bare ha en sum hos Norwegian som du kan delbetale (eller betale hele, selvsagt) flybilletter med er enkelt og greit. Men synes du det er litt moro å sette seg inn i alle former for opptjening, og gjøre litt sport av det, er Eurobonus et alternativ. Jeg bare sørger for å sjekke muligheter for opptjening på større innkjøp og bruker dem litt om hverandre.

Anonymkode: f008c...bf4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enig i det som sies her.

Den grunnleggende forskjellen ved bestilling er at der 1 Norwegian-cashpoint er 1 krone du bruker til å bestille Norwegian-billetter til vanlig pålydende pris (som jo kan variere mye), er Eurobonus-poeng slik at de benyttes på reserverte bonusbilletter som koster det samme på alle avganger mellom to destinasjoner, og som er fleksible mht. avbestilling (selv om de nå har innført et relativt beskjedent gebyr). Det koster faktisk samme antall poeng å fly internt i Norge uansett strekning, og tilsvarende er det med ulike regioner i verden. Det er også faste priser for ulike klasser, altså som SAS Go og SAS Plus. Og når bonusbillettene på en bestemt avgang er utsolgt, da får du ikke brukt poeng på turen annet enn ved å bruke poengene som kroner til en dårlig kurs og uten de fordelene (som rimelig avbestilling) en bonusbillett gir. Du kan også bruke SAS-poeng til å bestille turer med andre operatører i Star Alliance, men det koster noe flere poeng enn å bestille hos SAS. Det er også forskjell på ekstrapoeng (poeng som bare kan brukes til å bestille turer), grunnpoeng (som både kan brukes til turer og teller mot neste medlemsnivå i fordelsprogrammet) og statuspoeng (som bare gir poeng mot medlemsnivå).

Så Eurobonus er langt mer innviklet. Mange Eurobonus-entusiaster sitter også klare og hogger til på bonusbilletter. Det er spesielt populært for dem å prøve å skaffe førsteklasse-billetter på lange flyvninger, kanskje like mye for opplevelsen som fordi de trenger dem. Det er som du skjønner mulig å nærmest gjøre en livsstil ut av Eurobonus-programmet, med American Express-kort og SAS Mastercard og companion tickets (2 for 1) og Fly Premium (oppgradering til høyere klasse til samme poengpris) og alt mulig. Jeg leflet litt med det en stund, men gidder ikke bruke tid og energi på det. Timelønnen ville blitt dårlig for min del. Samtidig kan man, hvis man virkelig gidder, gjøre noen ordentlige kupp. Det er egne forum om alle mulige strategier og metoder, og de bruker begreper som double dipping om å tjene opp på to forskjellige måter samtidig (f.eks. å få Trumf-bonus og Eurobonus-poeng på samme transaksjon). Det er et eget språk og en egen verden.

En praktisk vei til flere Eurobonus-poeng for folk flest er likevel Trumf. Jeg har selv satt opp automatisk overføring av Trumf-kroner til Eurobonus, og når jeg da har brukt Viatrumf-greier på hotellbestillinger i kampanjeperioder har det blitt ganske mye poeng. Våren 2022 var det en kampanje med 16% Trumf-bonus på Hotels.com hvis du brukte Trumf Visa, og da etter automatisk omgjøring av Trumf-kroner til Eurobonus-poeng ble det over 60 000 poeng på sommerferiehotellet. Til sammenligning koster enveisbilletter innenfor Norge 5000 poeng pluss små avgifter, og du kommer rundt i hele Europa for 10 000. Det var enkle poeng, og jeg har brukt dem godt. Innsatsen var minimal, jeg bare bestilte hotellet jeg uansett skulle bo på med et annet kort enn jeg så for meg.

Norwegians program er mye mer rett frem. Du tjener opp penger med Bank Norwegian-kortet, som regel 0,5% av forbruket (tidligere 1% på første 100 000 hvert år). Det går også an å tjene opp cashpoints gjennom ulike tilbud og Trumf-lignende ordninger, blant annet kan du typisk bytte strømleverandør og mobiloperatør to ganger i året og få Eurobonus-poeng når du går den ene veien og Norwegian-cashpoints når du går den andre veien. Hvis du kan, vil, gidder og ser at det lønner seg. Men til syvende og sist tjener du opp så så mange cashpoints, som er verdt en krone hver, og kan bruke dem til å betale krone for krone på billetter til den prisen du får opp når du søker på Norwegians nettsider. 

Så det er litt hva du gjør det til. Jeg tror nok Norwegian er det greieste for de som ikke er interessert i å sette seg inn i alle detaljer, og de aller mer attraktive SAS-bonusbillettene rives gjerne fort unna. Å bare ha en sum hos Norwegian som du kan delbetale (eller betale hele, selvsagt) flybilletter med er enkelt og greit. Men synes du det er litt moro å sette seg inn i alle former for opptjening, og gjøre litt sport av det, er Eurobonus et alternativ. Jeg bare sørger for å sjekke muligheter for opptjening på større innkjøp og bruker dem litt om hverandre.

Anonymkode: f008c...bf4

Enig i dette. FB-gruppa SAS Eurobonus Eurobonusjeger er en fin gruppe å lese i hvis man vurderer å gå all in og virkelig gå inn for å samle bonuspoeng. Det er litt mye «biz til Zanzibar via Addis», det oppleves (for meg, som ikke gidder å bruke penger på dyrere billetter enn jeg må) som en litt fjern verden. Men hvis man går inn for det (og planlegger og er fleksibel), og følger med, kan man få veldig bra turer for en svært billig penge. 
ViaTrumf er forøvrig genialt, også uten Eurobonus! Jeg tar ut Trumf som penger, og det er kjekke «gratispenger». 

Anonymkode: 4c1f0...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er faktisk hovedproblemet til Norwegian at de ikke har noe skikkelig bonusprogram

Anonymkode: 87eaf...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Holder meg til Norwegian. De er nesten alltid billigere, og jeg får ofte dekket mesteparten av en reise med cashpoints. Enkelt å forholde seg til at 1 poeng er 1 krone. SAS opererer med tusenvis av poeng som nesten ikke er verdt noe i kroner. Bare en gang klarte jeg å spare opp nok poeng til en Danmarkstur, men da kostet flyplassavgiftene likevel nesten det samme som en tur med Norwegian. 

Anonymkode: 57832...f93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg flyr ekstremt mye. Og det som lønner seg er å la pris og preferert rute styre, men å ha bonusprogram hos alle. Frem til Norwegian kuttet prosentsatsen brukte jeg også dette kortet til mat og slik, men nå lønner ikke det seg lenger.

Så hver gang jeg betaler for en norwegian tur har jeg noen hundrelapper/tusenlapper å gå på der. Og hver gang jeg skal fly en sær rute som koster latterlig få poeng, eller ønsker tilgangn lounge, har jeg noen poeng tilgjengelig på EB. Og tilsvarende hos KLM og et-par andre selskap. 

Det handler egentlig om å sjonglere bonusprogram/kundeprogram og kredittkort med kick back om man vil tjene mest mulig på slikt. 

Anonymkode: 76418...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan blir det med Eurobonus nå som SAS går ut av Star Alliance da tro? De sier at Eurobonuskundene blir tatt vare på, men på hvilken måte? Man kan vel blant annet ikke bruke poeng hos Lufthansa lenger, men hos Air France og KLM? Allerede bestilte bonusreiser blir ikke påvirket, antar jeg?

Anonymkode: 57832...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan blir det med Eurobonus nå som SAS går ut av Star Alliance da tro? De sier at Eurobonuskundene blir tatt vare på, men på hvilken måte? Man kan vel blant annet ikke bruke poeng hos Lufthansa lenger, men hos Air France og KLM? Allerede bestilte bonusreiser blir ikke påvirket, antar jeg?

Anonymkode: 57832...f93

Ingen vet dette per nå… kjenner jeg er glad nå for at jeg ikke gikk all in med masse kredittkort for å spare poeng (jeg vurderte det sterkt). 

Anonymkode: 4c1f0...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ingen vet dette per nå… kjenner jeg er glad nå for at jeg ikke gikk all in med masse kredittkort for å spare poeng (jeg vurderte det sterkt). 

Anonymkode: 4c1f0...103

Jeg har aldri vært spesielt glad i Eurobonus uansett, Norwegians cashpoints er enklere å forholde seg til. Men de gangene jeg har spart eller brukt Eurobonus har det gjerne vært på Lufthansa. 

Anonymkode: 57832...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri vært spesielt glad i Eurobonus uansett, Norwegians cashpoints er enklere å forholde seg til. Men de gangene jeg har spart eller brukt Eurobonus har det gjerne vært på Lufthansa. 

Anonymkode: 57832...f93

Ja, det var enklere for meg også å forholde meg til Bank Norwegian og cashpoints, derfor gikk jeg for det. Jeg flyr dessuten sjelden med SAS… Jeg velger vanligvis Norwegian. De har flere direkteruter dit jeg skal. 

Anonymkode: 4c1f0...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvordan blir det med Eurobonus nå som SAS går ut av Star Alliance da tro? De sier at Eurobonuskundene blir tatt vare på, men på hvilken måte? Man kan vel blant annet ikke bruke poeng hos Lufthansa lenger, men hos Air France og KLM? Allerede bestilte bonusreiser blir ikke påvirket, antar jeg?

Anonymkode: 57832...f93

- Når vi går ut av Star Alliance, vil EuroBonus-medlemmene bli tatt godt vare på, betrygger SAS-sjef Anko van der Verff under en pressekonferanse.

https://dinside.dagbladet.no/reise/forelopig-uvisst/80289505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fjugur said:

- Når vi går ut av Star Alliance, vil EuroBonus-medlemmene bli tatt godt vare på, betrygger SAS-sjef Anko van der Verff under en pressekonferanse.

https://dinside.dagbladet.no/reise/forelopig-uvisst/80289505

Ja, det er veldig ullent. Aksjonærene mistet alt, får håpe det går bedre med Eurobonuskundene. Selv har jeg råd til å miste mine noen tusen poeng som vel ikke er verdt en pose lakris fra bonusshoppen deres en gang. 😅

Anonymkode: 57832...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg samler cash points for det er norwegian som har ruter som passer meg mest til der jeg reiser ofte.

Anonymkode: 9c5f2...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melding fra SAS:

Until we complete the transaction, we remain part of Star Alliance. You as a EuroBonus member will continue to enjoy your usual benefits when flying on our partner airlines, and you will be able to accrue and redeem points on Star Alliance partners - just like today. Award bookings with our partners remain valid.

***
Siden det er uklart hva som skjer med poeng etter at dette er i havn, ville jeg brukt det jeg kunne av poeng nå. Ville ikke lagt meg opp masse poeng jeg kanskje ikke får brukt. Jeg antar likevel at de vil kunne brukes på de nye partnerne i fremtiden, men så lenge det ikke sies noe konkret om ville jeg vært forsiktig. Ikke noe problem for meg med få poeng, men vet om folk som har store summer i poeng.

Allerede bookede bonusreiser gjelder fortsatt (skulle bare mangle), men kan likevel forstås som at dette bare gjelder så lenge de fortsatt er med i Star Alliance. De har formulert seg på en sånn måte at de har ryggdekning for det meste, men vil neppe tjene på å devaluere eller fjerne poeng eller rote med bestilte reiser.

Anonymkode: 57832...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite jubel over ny allianse

Tror SAS hadde vært tjent med å si klart at man vil beholde poengene også etter overføringen. Lang tids usikkerhet rundt dette vil være negativt for selskapet. 

Anonymkode: 57832...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...