AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #1 Skrevet 7. august 2023 Vi har vært på barnet vårt siden fødsel, jobbet masse for å få en trygg og god tilknytning, ungen har alltid vært engstelig og klistremerke baby. Men alt har tydet på trygg tilknyttnig. Nå etter barnehagestart responderer ikke barnet med gled når det blir hentet. Den sitter bare på armen til den ansatte, viser tegn til å ville komme over til meg med ikke med stor iver og smil og klem osv. Det er snakk om en på 1, 5 år. Ungen trives ikke veldig i barnehagen enda, men protesterer heller ikke på levering og har fått litt kontakt og godtatt en ansatt. Kan barnehagestart ha skadet tilknyttningen?😢 Anonymkode: fd63e...a23
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #2 Skrevet 7. august 2023 Hahah, nei. Barnet har sikkert mye å prossessere. 😊 Anonymkode: 107c6...5f2 6 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #3 Skrevet 7. august 2023 Slapp av. Senk skuldrene. Anonymkode: ae348...526 5
Mellion Skrevet 7. august 2023 #4 Skrevet 7. august 2023 (endret) Nei absolutt ikke. Det er mye inntrykk nå og da kan barn bli litt apatiske. Faktisk er det like vanlig at barn blir glade for å se foreldre og like vanlig at de gråter når de ser foreldrene. Tilknytningen til foreldrene er ikke dårlig av den grunn, det er mer «Oy der er du, herregud som jeg har savnet deg» også blir de følsomme. Lurer egentlig på hva du legger i trygg og god tilknytning? Og hvordan vet du at barnet ikke trives i barnehagen? Har de ansatte sagt det? Endret 7. august 2023 av Mellion 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #5 Skrevet 7. august 2023 Mellion skrev (7 minutter siden): Nei absolutt ikke. Det er mye inntrykk nå og da kan barn bli litt apatiske. Faktisk er det like vanlig at barn blir glade for å se foreldre og like vanlig at de gråter når de ser foreldrene. Tilknytningen til foreldrene er ikke dårlig av den grunn, det er mer «Oy der er du, herregud som jeg har savnet deg» også blir de følsomme. Lurer egentlig på hva du legger i trygg og god tilknytning? Og hvordan vet du at barnet ikke trives i barnehagen? Har de ansatte sagt det? Barnet leier meg bort til gangen og utgangsdøren. Anonymkode: fd63e...a23
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #6 Skrevet 7. august 2023 Mellion skrev (9 minutter siden): Nei absolutt ikke. Det er mye inntrykk nå og da kan barn bli litt apatiske. Faktisk er det like vanlig at barn blir glade for å se foreldre og like vanlig at de gråter når de ser foreldrene. Tilknytningen til foreldrene er ikke dårlig av den grunn, det er mer «Oy der er du, herregud som jeg har savnet deg» også blir de følsomme. Lurer egentlig på hva du legger i trygg og god tilknytning? Og hvordan vet du at barnet ikke trives i barnehagen? Har de ansatte sagt det? Bruker oss som trygg base ved utforskning, blir glad når en av oss har vært ute og kommer hjem. Søker trøst osv. Anonymkode: fd63e...a23
AprilLudgate Skrevet 7. august 2023 #7 Skrevet 7. august 2023 Usikker på hvorfor du tolker det sånn? Virker mer som barnet har det OK i barnehagen? 🤷♀️ 2 1
AprilLudgate Skrevet 7. august 2023 #8 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bruker oss som trygg base ved utforskning, blir glad når en av oss har vært ute og kommer hjem. Søker trøst osv. Anonymkode: fd63e...a23 Men: blir du ALLTID sprudlende glad og kjempeentusiastisk selv? I alle situasjoner, selv sent på dagen eller når var midt i en annen situasjon? 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #9 Skrevet 7. august 2023 AprilLudgate skrev (4 minutter siden): Usikker på hvorfor du tolker det sånn? Virker mer som barnet har det OK i barnehagen? 🤷♀️ Barnet ser usikkert ut, gråter litt innimellom i barnehagen og må stort sett bæres rundt. Anonymkode: fd63e...a23
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #10 Skrevet 7. august 2023 AprilLudgate skrev (3 minutter siden): Men: blir du ALLTID sprudlende glad og kjempeentusiastisk selv? I alle situasjoner, selv sent på dagen eller når var midt i en annen situasjon? Nei, men jeg har lest studien om tilknyttningsteori og den går ut på dette. Anonymkode: fd63e...a23
AprilLudgate Skrevet 7. august 2023 #11 Skrevet 7. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet ser usikkert ut, gråter litt innimellom i barnehagen og må stort sett bæres rundt. Anonymkode: fd63e...a23 Hva sier de ansatte da? Og hvor lenge har barnet vært i barnehagen? Studien om circle of security er teori. Barnet ditt er et menneske akkurat som deg. Ingen mennesker passer inn i ett bestemt teoretisk rammeverk. Endret 7. august 2023 av AprilLudgate 8
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #12 Skrevet 7. august 2023 Barnet er nok litt for liten enda til å respondere slik du ønsker 😁 Bare vent ett år, eller til barnet blir 3-4 år, og eldre for den del 😁 Anonymkode: 1dde8...21d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #13 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vi har vært på barnet vårt siden fødsel, jobbet masse for å få en trygg og god tilknytning, ungen har alltid vært engstelig og klistremerke baby. Men alt har tydet på trygg tilknyttnig. Nå etter barnehagestart responderer ikke barnet med gled når det blir hentet. Den sitter bare på armen til den ansatte, viser tegn til å ville komme over til meg med ikke med stor iver og smil og klem osv. Det er snakk om en på 1, 5 år. Ungen trives ikke veldig i barnehagen enda, men protesterer heller ikke på levering og har fått litt kontakt og godtatt en ansatt. Kan barnehagestart ha skadet tilknyttningen?😢 Anonymkode: fd63e...a23 Trygg tilknytning til hva da?? Det du skriver henger jo ikke på greip. Samtidig skriver du at det er klistremerkebaby og bestandig engestelig? Når barn begynner i barnehage starter en ny fase i deres liv, og det tar tid som alt annet, å venne seg til. Hva så du egentlig for deg? Virker som du heller trenger å ha bena mer plantet på jorda. Anonymkode: e70ad...9fd 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #14 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet ser usikkert ut, gråter litt innimellom i barnehagen og må stort sett bæres rundt. Anonymkode: fd63e...a23 Helt normalt i førsten når dem små starter. Jeg leverte min litt seinere en dem fleste foreldre, sånn ca 9. i førsten var det mye gråt, kos, bære litt på armen og bli trygg i ny situasjon. Sa det engang når jeg kom, her var det mye lyd. Og da sa den ansatte som jeg syntes var litt fint, ikke lett i førsten for dem nye når alt er nytt og dem skal bli kjent. Virker jo som dem ansatte er på. Sånn ca etter 1 mnd så hadde dem fleste slått seg mere til ro. Anonymkode: 38729...94d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #15 Skrevet 7. august 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: 6 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, men jeg har lest studien om tilknyttningsteori og den går ut på dette. Anonymkode: fd63e...a23 Bruker dere tid med barnet, møter dets behov, osv? Har dere vært borte fra barnet i ukesvis? Har det skjedd noe som tilsier at barnet har utrygg tilknytning? Mest sannsynlig overtenker du noe voldsomt. Anonymkode: 98e2c...d72 2
BobbySocks Skrevet 7. august 2023 #16 Skrevet 7. august 2023 Jeg tror du overtenker så det synger. Senk skuldrene. 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #17 Skrevet 7. august 2023 Slapp av og glem litt den teorien om tilknytning. De fleste blir gode foreldre uten å lese om studier og teorier, kun ved å følge magefølelse/intuisjon. Så lenge dere er trygge foreldre som møter barnets behov, så har barnet det bra. Barnehage er nytt og barnet ditt har nye rutiner og mennesker å forholde seg til, det går nok bra når ting får gått seg til litt. Anonymkode: a31dc...8f1 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #18 Skrevet 7. august 2023 Overtenker. Se på barnet som en mini voksen. Du er ikke altid blid og sprudlende i alle situasjoner. Samme gjelder for barn. Men de har ikke verktøyene til en voksen å takle ting med en gang. Så barnet trenger tid. Kan love deg at når barnet blir større vil det ikke i barnehagen eller omvendt. Det nekter å bli med deg hjem fordi barnehagen er alt 😅 Anonymkode: c3d19...70b 2
Sofakona Skrevet 7. august 2023 #19 Skrevet 7. august 2023 Høres jo ut som barnet har fått fin tilknytning til iallefall en av de ansatte ol de sitter på fanget når dere kommer og ikke bli med hjem. Sikker tilknytning og klister baby er ikke det samme. Slapp av...når begynte barnet i barnehagen?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #20 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, men jeg har lest studien om tilknyttningsteori og den går ut på dette. Anonymkode: fd63e...a23 For meg virker du litt pedagogisk korrekt, sånn forhold til meg. Legg fra deg noe av det du leser, og heller stol litt på deg selv. Tenker det at du viser at her er det fint og være, ikke bli stående og heng alt for lenge. Og tenk at dette klarer bhg veldig fint. Du må tro litt på det selv, fordi vår usikkerhet smitter over på hvordan vi fremstår for barna. Jeg har aldri latt det gå så veldig inn på meg at barne mitt gråter når jeg går, jeg vet hun blir godt ivaretatt i bhg, og jeg stoler på dem. Ofte hører jeg gråten stoppe ganske fort når hun ikke ser meg lengre. Ikke alle barn er super happy ved henting, og det kan være mange grunner. Men er helt sikker på at barnet setter pris på at du kommer. Ikke tolk ting i værste mening bare fordi en studie viser at det er sånn. Du virker litt overbeskyttende, og som en annen sa du hadde trygg tilnærming men samtidig en klistremerke barn. Dette har jeg stor tro på at du klarer veldig fint, og stol litt på deg selv som mor. Lukk boka og lytt til deg selv ❤️ hva er alternativet barnet må mest sannsynlig gå i bhg, og renger med du jobber. Mulig og ha litt kortere dager? Anonymkode: 38729...94d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå