Gå til innhold

Betrakter du sexuell avvisning uten begrunnelse -som stort svik ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere var samboerskap, og det å ha sex utenfor ekteskapet  ikkje akseptert. 

Først den dagen de hadde inngått ekteskapsløfte "om å elske å ære hverandre sålenge de lever" var det akseptert å dele seng hjemme hos foreldre /svigerforldre, og ha sex. Eindel kvinner lever fortsatt  opptil den holdning  at jomfruhinnen er en helligdom som   kun den  rette  mann hun ønsker å  dele  livslangt samliv med  skal få æren av å opne. Hvilke referanser har paret  til den sexuelle kjemien før ekteskapet er vel avgjørende hvor de takler kjemien i ekteskapet ?

Nå står det ingenting nedfelt i ekteskapsloven om hvor ofte ein skal ha sex i samlivet , men  ein skal "elske å ære hverandre" i livslangt ekteskap. Ulikt sexbehov er ofte innfallsporten til  utroskap, og samlivsbrudd,og mange opplever eit slags forventningspress til hvor ofte ein skal ha sex. Det å bli sexuelt avvist utan  begrunnelse blir vel  betraktet som eit vel så stort  svik som  å vera utro.? Nå vet de fleste par som har levd saman en tid at  overskudd til sex hos  foreldre, også handler også  om jobb, og familie, og det å kunne  lese  hverandres følelser igjennom Ord-Holdninger-Kroppspråk. Idag handler hjemmet i stor grad ansvarsfordeling, og at paret utfyller hverandre, men jobben   utenfor hjemmet kan ein ikkje forvente at  partner kan  identifisere seg med. 

Så var det dette med å elske hverandre sålenge ein lever.! Her  handler det vel  i stor grad om noen hypotetiske tanker også i forhold til  sex, og pliktsex blir betraktet som eit spill for eit slags  galleriet.   

Anonymkode: 99f24...ae6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det å bli sexuelt avvist utan  begrunnelse blir vel  betraktet som eit vel så stort  svik som  å vera utro.? 

Nei. Bare nei.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke referanser har paret  til den sexuelle kjemien før ekteskapet er vel avgjørende hvor de takler kjemien i ekteskapet ?

Tja, denne «sexuelle kjemien» består jo av samspill, kommunikasjon, rollefordeling og så videre. Egentlig er jeg veldig glad vi fant ut av denne «kjemien» på andre områder før det seksuelle. 🤗 Så, vel, det er faktisk mulig med gode referanser uten å «åpne jomfruhinna» (som forresten er et helt håpløst ord på noe som ligner mer på en krans enn en hinne). 

You do you. Og så gjør jeg det som er riktig for meg. Jeg tror ikke det er noe fasit her som gjelder alle. 💜

At jeg er gift, betyr for meg ikke at jeg plikter å svare ja hvis han vil ha sex eller at han kan være utro hvis jeg svarer nei uten grunn. Det betyr at jeg vil jobbe for at vi sammen finner ut hvordan vi vil ha vårt samliv og sexliv slik at vi begge trives. 

• Hjerte 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det å bli sexuelt avvist utan  begrunnelse blir vel  betraktet som eit vel så stort  svik som  å vera utro.?

Nei.
Sex, selv i et forhold, skal være basert på lyst. Har ikke partner lyst, uansett grunn, er sex av bordet.  Selv om jeg var et rasshøl og ikke brydde meg om partners følelser er ikke sex med en som ikke har lyst noe som helst tiltrekkende.

Ideelt sett burde man også få en begrunnelse, ikke fordi man skal avgjøre om det er en god eller dårlig grunn, men det er en del av sunn kommunikasjon i forholdet. Er det noe som er galt, noe som må jobbes med eller taes tak i?  ... det er i så fall det jeg er på jakt etter.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på avvisning uten noen begrunnelse, som i fullstendig og varig seksuell avvisning over flere år samtidig som personen nekter å snakke om det? Det vil jeg i tilfelle sidestille med utroskap.

Hvis min mann ikke vil ha sex med meg mer, så forventer jeg å bli møtt med respekt og få et svar på hvorfor, sånn at jeg kan ta et informert valg og vite hva som skjer. Et kjæresteforhold og et ekteskap er tross alt en kontrakt, der man lover hverandre kjærlighet. Det er rett og slett ekstremt respektløst å avslutte det seksuelle uten å gi partneren noe svar på hvorfor, og la denne leve i uvisshet om hva som egentlig skjer. Det er psykisk ødeleggende å leve i et sånt forhold på lengre sikt.

Så ja, det synes jeg er helt jævlig gjort, rett og slett.

Anonymkode: 1110f...ca6

AnonymBruker
Skrevet

Å si at du ikke er i form til sex akkurat nå er da på ingen måte et svik. Hvilken virkelighet lever du i?

Anonymkode: 83834...e4f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: d16b3...873

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, et svik er et bevisst løftebrudd eller et forsettlig brudd på en annen type lojalitetsplikt. Det er ingen som kan love en partner å ha seksuelt lyst på vedkommende på ubestemt tid, og når man rammes av noe man ikke har herredømme over, kan man ikke kalles illojal eller en sviker.

Hvis sex er viktig for den dette går utover, er det selvsagt gyldig grunn til å avslutte et forhold. Men moralsk kan det ikke sammenlignes med utroskap.

Anonymkode: b0898...d3c

• Nyttig 1
Skrevet

Om min mann permanent aviste meg seksuelt ville jeg ha hatt behov for en forklaring ja. At han ikke har lyst på sex der og da trenger han derimot ikke å forklare. Da kan jeg selv forstå at han er for sliten, ikke kåt akkurat da, og heller ikke i humør til å bli det, og lignende. Jeg trenger ingen begrunnelse da. Slikt bare respekterer jeg, og han når det er omvendt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvilke referanser har paret  til den sexuelle kjemien før ekteskapet er vel avgjørende hvor de takler kjemien i ekteskapet ?

Både ja og nei. Jeg har i hvert fall opplevd at jo mer man blir kjent og trygg på hverandre, jo bedre kan sexen være.

Jeg tror at dersom man bare har hatt sex med en eller to, har man lettere for å undre seg over om sex kan være bedre med en annen partner. Noen, jeg tror dessverre mange, kan tenke og tro at gresset er grønnere på andre siden. Det gjelder mye i livet.

Sex som det meste kan jobbes med og utvikles. men det krever motivasjon og lyst og mye kommunikasjon fra begge parter.

Om den ene ikke vil/kan snakke om det, er det dennes tap, tenker jeg. 

Nå står det ingenting nedfelt i ekteskapsloven om hvor ofte ein skal ha sex i samlivet , men  ein skal "elske å ære hverandre" i livslangt ekteskap. Ulikt sexbehov er ofte innfallsporten til  utroskap, og samlivsbrudd,og mange opplever eit slags forventningspress til hvor ofte ein skal ha sex. Det å bli sexuelt avvist utan  begrunnelse blir vel  betraktet som eit vel så stort  svik som  å vera utro.?

Ja, det er et svik og en skuffelse når ikke partneren vil begrunne og avviser. Samtidig tenker jeg at han/henne ikke evner eller er moden nok til å kommunisere, og da tenker seg det er hans tap.

Så var det dette med å elske hverandre sålenge ein lever.!

Jeg tror ikke noen er i stand til å elske hele tiden. Mennesker er fulle av forskjellige følelser. Noen ganger kan vi nesten hate den vi egentlig elsker.

Å ha et "perfekt" liv, er å forstå  at livet ikke alltid er "perfekt"

Her  handler det vel  i stor grad om noen hypotetiske tanker også i forhold til  sex, og pliktsex blir betraktet som eit spill for eit slags  galleriet.   

Jeg liker ikke ordet pliktsex. 

Selvfølgelig gleder vi partneren med å f.eks  servere yndlingsretten, kjøpe roser, gjøre noe som gjør hverandre glade... Men bare hvis dette gjør oss selv glade også. Hvis partneren er øm og snill og viser kjærlige ting så man har lyst til ting. Begge skal føle lyst til å gi og få. Gjensidighet er nøkkelen til et lykkelig forhold ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...