Gå til innhold

Sår - redd for infeksjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg fjernet en vorte i lysken på onsdag. Siden det sitter som det gjør har jeg klart å revne opp såret når jeg tok av plasteret både i helgen og idag.. det har sammen med dét og at jeg må ganske stramme bukser på jobb, fjort at det sliter med å gri..

Jeg er livredd for infeksjon, så derfor lurer jeg på hva tegnene på det er i den sammenheng?

Såret væsker ikke og det er helt «hvitt»  nedi, og det har jeg ikke lagt merke til før jeg bøyde meg ned å lyste skikkelig på det idag og da fikk jeg litt panikk🥲 Det er ikke vondt, men jeg merker at det er ømt/ubehagelig.. og jeg fryser.. (men det er ikke uvanlig at jeg gjør etter en lang arbeidsdag) men det er spesielt ubehagelig når det klemmer mellom bena eller når jeg bruker for stramme arbeidsbukser hele arbeidsdagen 🥹

Blir superglad hvis noen gidder å roe ned en urolig sjel 

Anonymkode: 0139b...61e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk medisinsk honning da, helt ufarlig, men hjelper med både groing og er antibakteriell. Hold det tørt. 
Mannen gjorde det samme, dro opp et par sting i lysken etter slik fjerning, jeg bare stripset det (han tok de stinga ganske kjapt 😂) og hadde på medisinsk honning, gikk helt fint det. 

Anonymkode: 824e0...e3d

AnonymBruker
Skrevet

Rødhet rundt såret og bankende smerter er tegn på infeksjon.

Det er som regel sånn at hvis du blir alvorlig syk så kjenner du det med hele deg, det er ikke noe du behøver å lure på.

Anonymkode: ea7e7...6fa

Skrevet

Vask det godt i dusjen, la det lufttørke, sett på plaster. Bedre og sterkere plaster kan kjøpes på apotek hvis ikke vanlig plaster holder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Rødhet rundt såret og bankende smerter er tegn på infeksjon.

Det er som regel sånn at hvis du blir alvorlig syk så kjenner du det med hele deg, det er ikke noe du behøver å lure på.

Har ikke akkurat bankende smerter, men kjenner det hele tiden fordi det sitter på stedet som det sitter, hvis det gir mening? Det er sprekt på bunnen og toppen så det er rødt der det har sprukket og kommet blod fra, men ellers rundt er det ikke noe særlig rødt som jeg vil kalle unormalt? Det væsker heller ikke.. har bilde, men er litt redd det støter noen😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Bruk medisinsk honning da, helt ufarlig, men hjelper med både groing og er antibakteriell. Hold det tørt. 
Mannen gjorde det samme, dro opp et par sting i lysken etter slik fjerning, jeg bare stripset det (han tok de stinga ganske kjapt 😂) og hadde på medisinsk honning, gikk helt fint det. 

Anonymkode: 824e0...e3d

Åh, skal sjekke det ut, men det får jeg jo ikke tak i før i morgen! Vasket det led saltvann og satt på nytt plaster nå hvertfall. Men så hans «hvitt» ut i bunnen? De skraper jo vekk alt og litt til, men veit ikke om det så sånn ut før/rett erter, for så nøye har jeg ikke tittet før nå😂 titta med lommelykt på telefonen og ble litt skremt😂

AnonymBruker
Skrevet
Millinea skrev (14 minutter siden):

Vask det godt i dusjen, la det lufttørke, sett på plaster. Bedre og sterkere plaster kan kjøpes på apotek hvis ikke vanlig plaster holder.

Vaska med saltvann, tørket det og satt på plaster! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åh, skal sjekke det ut, men det får jeg jo ikke tak i før i morgen! Vasket det led saltvann og satt på nytt plaster nå hvertfall. Men så hans «hvitt» ut i bunnen? De skraper jo vekk alt og litt til, men veit ikke om det så sånn ut før/rett erter, for så nøye har jeg ikke tittet før nå😂 titta med lommelykt på telefonen og ble litt skremt😂

Ville ikke brukt noen ting som legen ikke har anbefalt. Dersom honning har vært viktig for tilheling av såret, har legen kommet til å gitt beskjed om det. 

Dersom jobbklær er til hinder for tilhelingen kan du enten sykemeldes, eller høre med arbeidsplassen om de kan tilrettelegge.

KG er ikke kvalifisert medisinsk personell, og du bør ikke ta alt du leser her for god fisk. 

Anonymkode: 355f5...a87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold det rent. Pass på at det ikke trekker væske gjennom bandasjen, da må bandasjen byttes. Bruk kvalitetsbandasjer fra apotek. La det være i fred bortsett fra den ene gangen per døgn hvor du skyller med saltvann, lar det lufttørke og setter på nytt plaster. Infeksjon = varme, rødme, smerte og gulaktig væske/puss.

Anonymkode: 3c442...fef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvitt/gulaktig belegg kan være fibrinbelegg; det vil si at det gror nye friske celler. La det være i fred, skyll og observer kun én gang daglig. Hvis såret ikke gror pga jobbantrekk så må du faktisk få tilrettelegging i form av større bukse eller andre arbeidsoppgaver så lenge det gror.

Anonymkode: 3c442...fef

• Liker 1
Skrevet

Høres helt normalt ut. Tegn på infeksjon er rødhet i huden utenfor såret, varme, puss, smerte og evt feber. Ha på plaster som du bytter når sårputen er mettet med sårvæske eller når det er møkkete eller løsner av seg selv. 

Smerte de første dagene er helt normalt spesielt ved trykk/irritasjon mot såret. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke akkurat bankende smerter, men kjenner det hele tiden fordi det sitter på stedet som det sitter, hvis det gir mening? Det er sprekt på bunnen og toppen så det er rødt der det har sprukket og kommet blod fra, men ellers rundt er det ikke noe særlig rødt som jeg vil kalle unormalt? Det væsker heller ikke.. har bilde, men er litt redd det støter noen😂

Har ikke bankende smerter, er egentlig ikke rødt som er unormalt, nei vel. Da har du svaret ditt da.

Er det noen grunn til at du skulle fått infeksjon? Eller tenker du at om man har et sår så finnes det en teoretisk mulighet for infeksjon så lenge huden ikke er hel og når du kan forestille deg denne muligheten så er det i seg selv en god grunn til å være redd?

Jeg prøver ikke å være frekk, men tror det hadde vært fint for deg å prøve å tvinge deg selv til å tenke litt logisk.

Hvis du bruker KG til å stille en uro du har pga. angst så vil jeg heller anbefale deg å søke hjelp for angsten. Gå til roten av problemet heller enn å bare prøve å dekke over symptomet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...