AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #1 Del Skrevet 7. august 2023 Strid om «søndags-køyrarar» og trafikksinker bør takast hardare – NRK Vestland "Nyleg blei to bilistar stoppa i ei 80-sone i Stryn. Den eine av dei køyrde i 55 kilometer i timen. Føraren fekk klar beskjed om å anten halde fartsgrensa eller å køyre til sides, melder Fjordingen." Legg merke til at føreren som kjørte for sakte ble bedt om å holde fartsgrensen. Når det er skiltet med 80 km/t så skal man kjøre i 80 km/t. Verken mer eller mindre. Anonymkode: ac46a...500 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #2 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Strid om «søndags-køyrarar» og trafikksinker bør takast hardare – NRK Vestland "Nyleg blei to bilistar stoppa i ei 80-sone i Stryn. Den eine av dei køyrde i 55 kilometer i timen. Føraren fekk klar beskjed om å anten halde fartsgrensa eller å køyre til sides, melder Fjordingen." Legg merke til at føreren som kjørte for sakte ble bedt om å holde fartsgrensen. Når det er skiltet med 80 km/t så skal man kjøre i 80 km/t. Verken mer eller mindre. Anonymkode: ac46a...500 Nei, prøv igjen. Anonymkode: ae791...244 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #3 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Strid om «søndags-køyrarar» og trafikksinker bør takast hardare – NRK Vestland "Nyleg blei to bilistar stoppa i ei 80-sone i Stryn. Den eine av dei køyrde i 55 kilometer i timen. Føraren fekk klar beskjed om å anten halde fartsgrensa eller å køyre til sides, melder Fjordingen." Legg merke til at føreren som kjørte for sakte ble bedt om å holde fartsgrensen. Når det er skiltet med 80 km/t så skal man kjøre i 80 km/t. Verken mer eller mindre. Anonymkode: ac46a...500 Dette stemmer ikke, når fartsgrensen er 80 km/t så betyr det at det ikke er lov til å kjøre MER enn 80 km/t. Det betyr IKKE at det ikke er lov til å kjøre saktere. Men man skal ikke kjøre så sakte at det er til unødvendig hinder for andre i trafikken eller at det skaper farlige situasjoner, det vises også til vegtrafikkloven § 3 i artikkelen. En annen ting er at man skal kjøre etter forholdene, selv om en strekning har en fartsgrense på 80 km/t så betyr ikke det at man har lov til å kjøre i 80 hvis det er dårlige kjøreforhold. Anonymkode: 32b5c...e68 15 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #4 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Strid om «søndags-køyrarar» og trafikksinker bør takast hardare – NRK Vestland "Nyleg blei to bilistar stoppa i ei 80-sone i Stryn. Den eine av dei køyrde i 55 kilometer i timen. Føraren fekk klar beskjed om å anten halde fartsgrensa eller å køyre til sides, melder Fjordingen." Legg merke til at føreren som kjørte for sakte ble bedt om å holde fartsgrensen. Når det er skiltet med 80 km/t så skal man kjøre i 80 km/t. Verken mer eller mindre. Anonymkode: ac46a...500 Eh nei. En kan miste lappen og få bøter for å kjøre i fartsgrensen, man skal kjøre etter forholdene. Anonymkode: bac58...70f 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #5 Del Skrevet 7. august 2023 Absolutt ikke. Man skal kjøre etter forholdene. Det kan gis bøter dersom man kjører kun 1km/t over den gitte fartsgrensen. Anonymkode: 46c0d...17a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #6 Del Skrevet 7. august 2023 Fartsgrense ELLER kjøre til side sto det da Anonymkode: aa83a...b4f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #7 Del Skrevet 7. august 2023 Det er ulovlig å være unødig til hinder for andre trafikanter, enten man gjør det ved å vingle, kjøre sakte, kjøre masse i rykk og napp eller noe annet. Det er selvfølgelig en konkret vurdering, en bred hjemmel, og å kjøre i 70 km/t i timen på en 80-sone uten noen i bakspeilet er helt fullstendig lovlig. At det er litt språklig upresist omtalt i en lokalavis NRK siterer forandrer ikke på det. Å kjøre i 81 km/t i en 80-sone er alltid ulovlig, selv om man i praksis gjør fratrekk som gjør det helt risikofritt. Jeg kjører 10-15 over selv rett som det er og irriterer meg jevnlig over folk som ligger klart under fartsgrensen uten noen åpenbar grunn, men det skal en del til før man ville grepet inn, og det er greit. På tilstrekkelig jævlig føre kan politiet for den saks skyld slå ned på det å kjøre tett opptil fartsgrensen, sånn hvis det tydelig er uforsvarlig ut fra forholdene. Anonymkode: f3248...f36 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #8 Del Skrevet 7. august 2023 Fartsgrenser er hvor høy hastighet som er tillatt på veien. Du har fint lov til å kjøre i 80 km/t i 90 sone, eller 65 km/t i 70 sone. Ved mange tilfeller er det også ulovlig å holde fartsgrensen. Om det er tåke, glatte veier eller andre forhold som kan skade sikt, kan man fint bli bøtelagt for å holde grensen. Anonymkode: 46c0d...17a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. august 2023 #9 Del Skrevet 8. august 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Når det er skiltet med 80 km/t så skal man kjøre i 80 km/t. Verken mer eller mindre. Det er ganske mange steder i landet hvor generell hastighet på 80 gjelder, men ikke rasjonelt å kjøre i. Sånn som her, totalt galskap å prøve å holde 80. Så man skal kjøre etter forholdene. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #10 Del Skrevet 8. august 2023 Jeg har nettopp kjørt årets ferietur i Norge, ca 1400 kilometer på veier av varierende kvalitet. Og jeg skjønner veldig godt at yrkessjåfører får nok. Jeg har jo for det meste god tid, det er ikke sånn at de to ferjene mellom Bergen og Stavanger kun har avganger hver time, men du verden som enkelte irriterer likevel. Kjørte i lengre tid bak en utenlandsk bil som lå i 80 gjennom svingene, og 60 alle andre steder. Opp og ned, opp og ned, opp og ned. Jeg skal ikke nekte for at det kommer noen gloser innimellom. Og det er mange som er redd for tunneler. Det er lite som er så irriterende som å bli tvunget til å kjøre i 55 gjennom hele Lærdalstunnelen. Og det fører nesten uten unntak til farlige situasjoner fordi andre kjører forbi. Nå er jo det fullt lovlig i Lærdalstunnelen, men det er ikke alltid like god sikt framover der og mange tar litt for store sjanser. Når jeg kjenner at jeg er litt mer irritert enn det som er godt, så kjører jeg innom en rasteplass eller bensinstasjon for en beinstrekk. Det er jo ikke alltid en mulighet for yrkessjåfører, men jeg er redd for at de må leve med akkurat denne sommerplagen. Anonymkode: e869b...a67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #11 Del Skrevet 8. august 2023 Ja, og forresten, jeg synes ikke det er noe god idé å tvinge folk (gjennom bøter) til å kjøre i fartsgrensen når de åpenbart ikke er komfortable med det. Jeg vil heller at de kjører i 55 gjennom Lærdalstunnelen enn at de tvinges opp i 80 og eventuelt planter bilen i tunnelveggen eller i motgående trafikk. Vi andre kan trekke pusten et par ganger ekstra og telle til 10 000. Anonymkode: e869b...a67 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #12 Del Skrevet 8. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, og forresten, jeg synes ikke det er noe god idé å tvinge folk (gjennom bøter) til å kjøre i fartsgrensen når de åpenbart ikke er komfortable med det. Jeg vil heller at de kjører i 55 gjennom Lærdalstunnelen enn at de tvinges opp i 80 og eventuelt planter bilen i tunnelveggen eller i motgående trafikk. Vi andre kan trekke pusten et par ganger ekstra og telle til 10 000. Anonymkode: e869b...a67 Helt ok at man ligger litt under fartsgrensen, gitt forholdene, men hvis du nærmer deg 50 i en 80 sone med fine forhold fordi man er ukomfortabel så har man kanskje ikke noe på veien å gjøre? Da skal man i det minste slippe frem køen som danner seg bak en. Anonymkode: 72331...15c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 8. august 2023 #13 Del Skrevet 8. august 2023 Fartsgrensa er maks-hastighet ved gode forhold. Det er lov, og også pålagt, å kjøre saktere enn maks-grensa når forholdene tilsier det, men det er nok stor variasjon blant folk når det gjelder hvilken hastighet man mener passer til "forholdene". Å ferdes i trafikken handler mye om å ta hensyn til hverandre. Følg med på hva som skjer bak deg og kjør til siden av og til, dersom du alltid ligger først i køen. Er ikke vanskeligere enn det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #14 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette stemmer ikke, når fartsgrensen er 80 km/t så betyr det at det ikke er lov til å kjøre MER enn 80 km/t. Det betyr IKKE at det ikke er lov til å kjøre saktere. Men man skal ikke kjøre så sakte at det er til unødvendig hinder for andre i trafikken eller at det skaper farlige situasjoner, det vises også til vegtrafikkloven § 3 i artikkelen. En annen ting er at man skal kjøre etter forholdene, selv om en strekning har en fartsgrense på 80 km/t så betyr ikke det at man har lov til å kjøre i 80 hvis det er dårlige kjøreforhold. Anonymkode: 32b5c...e68 Kort fortalt så skal man kjøre etter forholdende uten å være til hinder. Anonymkode: bb48e...3df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 8. august 2023 #15 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, og forresten, jeg synes ikke det er noe god idé å tvinge folk (gjennom bøter) til å kjøre i fartsgrensen når de åpenbart ikke er komfortable med det. Jeg vil heller at de kjører i 55 gjennom Lærdalstunnelen enn at de tvinges opp i 80 og eventuelt planter bilen i tunnelveggen eller i motgående trafikk. Vi andre kan trekke pusten et par ganger ekstra og telle til 10 000. Anonymkode: e869b...a67 Hvis du ikke er komfortabel med å kjøre over 55 i lærdalstunnelen skal du faktisk ikke ha førerrett. Det er så lav hastighet at din manglende evne til å behandle trafikkbilde, er en reell trussel for annen trafikk. Vi må akseptere traktorer og mopedbiler på Europaveier i Norge, noe som i seg selv er et enormt problem, men det at kjøretøyet ikke kan holde en fart er noe helt annet enn at sjåføren ikke er mentalt i stand til å holde fart. Det er ikke store krav vi har til sjåfører , men minimum må være at man takler de fartsgrensene som er lovfestet. (det største problemet med lærdalstunnelen er sånn sett de som kjører i 70, siden det er streknings-måling der. Det å kjøre forbi noen i 55 er uproblematisk, å kjøre forbi de i 70 krever mere vurdering av periode over fartsgrensen. Og på sommeren er det fylt opp med 70-kjørere ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #16 Del Skrevet 8. august 2023 aksase skrev (19 minutter siden): Å ferdes i trafikken handler mye om å ta hensyn til hverandre. Følg med på hva som skjer bak deg og kjør til siden av og til, dersom du alltid ligger først i køen. Er ikke vanskeligere enn det. Det er ikke vanskeligere, problemet er at VELDIG mange ikke gjør dette. Det er vanvittig mange som tar på seg en fartsjusterende oppgave i trafikken. Og i Norge med svært få gode forbikjøringsstrekker, er dette livsfarlig. Jeg ønsker faktisk at politiet skal instrueres i at det ikke gis fartsbot ved moderat og hensysfull fartsovertredelser ved forbikjøring av saktegående trafikk, i betydning at §3 har prioritet forran skilting. Siden forbikjøringer sikkerhetsmessig aldri bør gjøres saktere enn 20 km raskere enn bil som kjøres forbi Anonymkode: dc9a6...9b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #17 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke vanskeligere, problemet er at VELDIG mange ikke gjør dette. Det er vanvittig mange som tar på seg en fartsjusterende oppgave i trafikken. Og i Norge med svært få gode forbikjøringsstrekker, er dette livsfarlig. Jeg ønsker faktisk at politiet skal instrueres i at det ikke gis fartsbot ved moderat og hensysfull fartsovertredelser ved forbikjøring av saktegående trafikk, i betydning at §3 har prioritet forran skilting. Siden forbikjøringer sikkerhetsmessig aldri bør gjøres saktere enn 20 km raskere enn bil som kjøres forbi Anonymkode: dc9a6...9b5 Det er ikke de som kjører sakte som er farlige i trafikken. Det er de utålmodige og stressede sjåførene som er livsfarlige. De som ligger helt på støtfangeren til bilen foran, blinker med lysene, tuter, veiver med armene, skjener fram og tilbake og leter etter forbikjøringsmuligheter, og til slutt blåser forbi i høy fart, gjerne på et smalt sted rett før en sving, og med telefonen i hånda. Anonymkode: f07f0...799 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 8. august 2023 #18 Del Skrevet 8. august 2023 syns det er rart med alle disse som bruker "etter forholdene" som en fasit der politet som stanser førerer sier at de er sinker som må holde farten eller kjøre tilside.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 8. august 2023 #19 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ja, og forresten, jeg synes ikke det er noe god idé å tvinge folk (gjennom bøter) til å kjøre i fartsgrensen når de åpenbart ikke er komfortable med det. Jeg vil heller at de kjører i 55 gjennom Lærdalstunnelen enn at de tvinges opp i 80 og eventuelt planter bilen i tunnelveggen eller i motgående trafikk. Vi andre kan trekke pusten et par ganger ekstra og telle til 10 000. Anonymkode: e869b...a67 Det er greit det, så lenge du tar hensyn til trafikken bak deg. Da skal du stoppe og slippe forbi trafikken bak deg. Mest irriterende er trafikanter som ikke klarer å holde jevn passe fart. Det er noen som ligger i 55 i svingene, også går de opp i 80 på slettene, og tvinger andre trafikanter over fartsgrensa for å kjøre forbi. Det er en del eldre som burde miste lappen litt tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 8. august 2023 #20 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette stemmer ikke, når fartsgrensen er 80 km/t så betyr det at det ikke er lov til å kjøre MER enn 80 km/t. Det betyr IKKE at det ikke er lov til å kjøre saktere. Men man skal ikke kjøre så sakte at det er til unødvendig hinder for andre i trafikken eller at det skaper farlige situasjoner, det vises også til vegtrafikkloven § 3 i artikkelen. En annen ting er at man skal kjøre etter forholdene, selv om en strekning har en fartsgrense på 80 km/t så betyr ikke det at man har lov til å kjøre i 80 hvis det er dårlige kjøreforhold. Anonymkode: 32b5c...e68 Nå er det seg sånn at mange kjører provoserende sakte for å spare strøm. Er det god nok grunn syntes du? Det har blitt et stort problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå