AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #1 Skrevet 7. august 2023 Vår datter på 4 år blir hysterisk når hun skal hjem fra mine foreldre, spesielt bestemor. Det har blitt stadig verre og det sliter på meg da hun får store raserianfall hver gang som er vanskelig å stoppe. Når vi er hjemme er alt greit. Besteforeldre passer ofte, og det er 4 åringen som bestemmer det meste, både leggetid, skjer tid, mat o.s.v. Hører liksom at besteforeldre skal skjemme bort alt de orker, men herregud, det har virkelig sin pris syns jeg. De ser utfordringene med trassanfallene hennes, men reagerer med å true med å sende henne hjem dersom hun ikke oppfører seg., eller forteller henne at de heller vil ha besøk av kusina hennes fordi hun er mye snillere. Noen som har opplevd noe lignende og som har noen tips? Anonymkode: 6241f...2af
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #2 Skrevet 7. august 2023 Vi hadde ett tilfelle. Vår var nok litt yngre enn deres, da hun fullstendig nektet å bli med oss hjem. Det som virker hos oss er at vi forbereder barnet på hvor mange dager hun skal være borte. Og besteforeldrene forbereder henne på at "i morgen kommer mamma og pappa for å hente deg". Er det rom for det kan hun også være med og bestemme/planlegge hvor lenge hun skal være der. Anonymkode: d260b...9b7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #3 Skrevet 7. august 2023 Forbereder alltid i forkant, sier om barnet skal overnatte, eller om han bare skal være der mens jeg f.eks er på butikken/sentret. Angående det de sier tror jeg du må ta opp at det er ikke greit. Anonymkode: 17c30...21a 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #4 Skrevet 7. august 2023 Vi hadde besteforeldre til å passe på en helg. Når vi spurte barna neste dag om hva vil dere ha til frokost. Fikk vi svaret "vaniljesaus" Det var første og siste gangen de fikk passe barna. Anonymkode: 19b1f...ab5 1 1
Mousj Skrevet 7. august 2023 #5 Skrevet 7. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vi hadde besteforeldre til å passe på en helg. Når vi spurte barna neste dag om hva vil dere ha til frokost. Fikk vi svaret "vaniljesaus" Det var første og siste gangen de fikk passe barna. Anonymkode: 19b1f...ab5 Det var altså SÅ forferdelig? Tror jeg heier litt på besteforeldrene, litt å lese mellom linjene her. 6 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #6 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vår datter på 4 år blir hysterisk når hun skal hjem fra mine foreldre, spesielt bestemor. Det har blitt stadig verre og det sliter på meg da hun får store raserianfall hver gang som er vanskelig å stoppe. Når vi er hjemme er alt greit. Besteforeldre passer ofte, og det er 4 åringen som bestemmer det meste, både leggetid, skjer tid, mat o.s.v. Hører liksom at besteforeldre skal skjemme bort alt de orker, men herregud, det har virkelig sin pris syns jeg. De ser utfordringene med trassanfallene hennes, men reagerer med å true med å sende henne hjem dersom hun ikke oppfører seg., eller forteller henne at de heller vil ha besøk av kusina hennes fordi hun er mye snillere. Noen som har opplevd noe lignende og som har noen tips? Anonymkode: 6241f...2af Dere har lov å stille litt krav til besteforeldrene når det kommer til rutiner og skjermtid. Om de er mye hos besteforeldrene uten rutiner kam barnet bli utrygt. Syns ikke minst det er urovekkende at de truer med å sende henne hjem om hun ikke oppfører seg. Som at det skal være en straff å komme hjem igjen til dere. Da vil det jo ikke rart det blir drama når hun til slutt skal hjem😳 Dette kan dere ikke akseptere at de fortsetter med. Da får de heller true med mindre skjermtid o.l. Når det er sagt, så e det jo svært vanlig at barna tester grenser i den alderen. Det sies at trassalderen når sin topp i 3 årsalderen før språket er på plass. Jeg vil heller si det letter rundt 5 årsalderen. Da må de derimot ha lært at det ikke nytter å skrike seg til viljen sin. Jo oftere de får det som de vil med skriking og raserianfall, jo lengre tid tar det før trassalderen gir seg. Anonymkode: 3422c...dd5 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #7 Skrevet 8. august 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Vår datter på 4 år blir hysterisk når hun skal hjem fra mine foreldre, spesielt bestemor. Det har blitt stadig verre og det sliter på meg da hun får store raserianfall hver gang som er vanskelig å stoppe. Når vi er hjemme er alt greit. Besteforeldre passer ofte, og det er 4 åringen som bestemmer det meste, både leggetid, skjer tid, mat o.s.v. Hører liksom at besteforeldre skal skjemme bort alt de orker, men herregud, det har virkelig sin pris syns jeg. De ser utfordringene med trassanfallene hennes, men reagerer med å true med å sende henne hjem dersom hun ikke oppfører seg., eller forteller henne at de heller vil ha besøk av kusina hennes fordi hun er mye snillere. Noen som har opplevd noe lignende og som har noen tips? Anonymkode: 6241f...2af Mine barn elsket å være med besteforeldre. Utenom vår ferie, de tilbrakte hele sommeren hos dem. Vi kalte det "100dagers ferie" for de var der så snart skolen sluttet til den skulle starte. De ville ikke dra med oss på ferie. Det var tårer da vi skulle til Kroatia feks. De har venner hos besteforeldre og de passet på dem så bra. Det var minner for livet. Kvalitetstid. Ja, de spiste noen ganger det de ikke skulle. Ja, frie tøyler for leggetid men masse masse kos (bestemora sov sammen med dem i senga), omtanke for eldre folk, empati, de lærte sosiale koder blant voksne folk osv. Anonymkode: 4aac6...404 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #8 Skrevet 8. august 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Vår datter på 4 år blir hysterisk når hun skal hjem fra mine foreldre, spesielt bestemor. Det har blitt stadig verre og det sliter på meg da hun får store raserianfall hver gang som er vanskelig å stoppe. Når vi er hjemme er alt greit. Besteforeldre passer ofte, og det er 4 åringen som bestemmer det meste, både leggetid, skjer tid, mat o.s.v. Hører liksom at besteforeldre skal skjemme bort alt de orker, men herregud, det har virkelig sin pris syns jeg. De ser utfordringene med trassanfallene hennes, men reagerer med å true med å sende henne hjem dersom hun ikke oppfører seg., eller forteller henne at de heller vil ha besøk av kusina hennes fordi hun er mye snillere. Noen som har opplevd noe lignende og som har noen tips? Anonymkode: 6241f...2af Du må slutte å la besteforeldrene passe henne 'ofte' så du kan få rettet opp på oppførselen. Ta selv ansvar for ditt barn. Anonymkode: a6cf8...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #9 Skrevet 8. august 2023 Jeg var et sånt barn som ikke ville dra hjem fra farmor. Der var det rolig og trygt, og jeg kunne senke skuldrene og sove godt. Når jeg kom hjem til foreldrene mine, var det alkohol, krangling og en psykisk syk mor som ventet, og livet mitt var forferdelig. Det har satt dype spor for resten av livet. Anonymkode: 725d3...988 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #10 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi hadde besteforeldre til å passe på en helg. Når vi spurte barna neste dag om hva vil dere ha til frokost. Fikk vi svaret "vaniljesaus" Det var første og siste gangen de fikk passe barna. Anonymkode: 19b1f...ab5 Seriøst? Anonymkode: 1890d...d84 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #11 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Mine barn elsket å være med besteforeldre. Utenom vår ferie, de tilbrakte hele sommeren hos dem. Vi kalte det "100dagers ferie" for de var der så snart skolen sluttet til den skulle starte. De ville ikke dra med oss på ferie. Det var tårer da vi skulle til Kroatia feks. De har venner hos besteforeldre og de passet på dem så bra. Det var minner for livet. Kvalitetstid. Ja, de spiste noen ganger det de ikke skulle. Ja, frie tøyler for leggetid men masse masse kos (bestemora sov sammen med dem i senga), omtanke for eldre folk, empati, de lærte sosiale koder blant voksne folk osv. Anonymkode: 4aac6...404 Så dramatisk som tårer ja.. ikke sikkert dere er skikket til rollen foreldre da. Barna hadde det best hos besteforeldre. Dere foreldre elsket sommeren med barnefri. Anonymkode: 43fa9...6df
Carrot Skrevet 8. august 2023 #12 Skrevet 8. august 2023 (endret) Som bestemor selv ville jeg aldri sagt til barnet at det sendes hjem om det ikke gjrø som jeg vil eller sagt at jeg heller vil ha andre barnebarn på besøk fordi de er snillere! Det reagerte jeg veldig på. Samtidig er det min jobb som bestemor å følge rutinene barnet har mtp når det er mat, når det er kveld osv - det skulle bare mangle, men ut over det kan jeg ha litt spillerom i fht at barnet elsker fisk for eksempel så vi har alltid fisk når barnet er på besøk, barnet elsker bær så vi har også ekstra bær til for eksempel frokost og lunsj i tillegg til at vi fokuserer på barnet når det er her i form av interaksjoner som foreldrene ikke har, eksempelvis pianoet og gitaren osv som spilles mye her men ikke hjemme. Det er vår form for "å skjemme bort" å ha masse tid, overskudd og fokus på barnet når det er her - men det ville aldri falle meg inn å bevisst bryte reglene om at godteri er på lørdager eller leggetid er klokka sju for eksempel.. Det handler om å repektere foreldrene og rutinene like mye som å ha omsorg for barnet og dets beste, som ligger i forutsigbarnet både hjemme og hos oss. Her tror jeg rett og slett besteforeldrene må bli flinkere. Endret 8. august 2023 av Carrot 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #13 Skrevet 8. august 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Så dramatisk som tårer ja.. ikke sikkert dere er skikket til rollen foreldre da. Barna hadde det best hos besteforeldre. Dere foreldre elsket sommeren med barnefri. Anonymkode: 43fa9...6df Nei. I dine øyne er det slik at det skal være krangel mellom besteforeldre og foreldre, du skal kommandere ditt og datt, men det er ikke slik i alle familier vet du. Vi (foreldre) tilbrakte også tid med mine foreldre. Det er ingenting i veien for å være sammen med dem i 2 uker så dra til Kroatia ei uke feks. Ja, barna har mange venner som de leker sammen med,hos besteforeldre. Det er ikke en sånn familiedynamikk som du er vant med. Du kan være bitter så mye du vil eller du kan gjøre noe med deg selv. Kanskje da får også dine barn en riktig menge kjærlighet rundt seg. Anonymkode: 4aac6...404
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #14 Skrevet 8. august 2023 Tusen takk for innspill. Måtte bare lufte tankene mine litt. Jeg syns jeg ellers har et avslappet forhold til hvordan besteforeldre velger å gjøre ting når de er barnevakt, og legger meg ikke oppi det. Men jeg må ta noen grep for å få disse overgangene til å bli bedre. TS Anonymkode: 6241f...2af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå