Gå til innhold

Selvironi, de uforbederliges alibi?

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Hei alle sammen .

I natt har jeg grublet litt over følgende påstand."Selvironi, de uforbederliges alibi" Er det noe i dette?. Vil mennesker bruke selvironi for å dekke over vår egen utilstrekkelighet? Det er kanskje sånn at om vi spøker om lastene våre, så vil det være med på å ufarliggjøre dem? Noen synspunkter på dette?

Med vennlig hilsen Jon Are

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samtidig tror jeg man må være i besittelse av et minimum av selvinnsikt og selvtillit for i det hele tatt å ta selvironi i bruk.

Skrevet

"The worst evil that you can do, psychologically, is to laugh at yourself. That means spitting in your own face."

Skrevet (endret)

Tullball! Du må nok filosofera vidare :)

Endret av Årolilja
Gjest LoisLane
Skrevet

Tror heller at de uforbederlige retter sin ironi mot andre enn seg selv.

Skrevet

Klart det! Eller, ingen er jo perfekte. Derfor er jo selvironi en måte å overleve med seg selv og sine feil på. Slik ser jeg på det. Ikke noe galt i det.

Skrevet
Tullball! Du må nok filosofera vidare :)

Ikke for at jeg tror det om deg, men dette utsagnet kunne like gjerne kommet fra en uforbederlig person uten selvironi.

Unnskyld - ikke noe personlig :sjenert:

Gjest Betty Boop
Skrevet

Selvironi? Å le av seg selv når man ser at man har gjort en feil. Har alltid trodd at det var en positiv egenskap jeg. Sånn jeg ser det har man kommet langt når man kan le av seg selv.

Mangel på selvironi dreier seg vel i langt større grad om mangel på selvtillit vil jeg tro, enn på det motsatte. Eller det kan dreie seg om mennesker som er fryktelig selvhøytidelige, sjelden særlig interessante typer å ha i nærheten.

Det er stor forskjell på å rakke ned på seg selv og å være i besittelse av en sunn selvironi.

Skrevet
Ikke for at jeg tror det om deg, men dette utsagnet kunne like gjerne kommet fra en uforbederlig person uten selvironi.

Unnskyld - ikke noe personlig  :sjenert:

Hehe..ja, eg skreiv det litt tullete, kunne skrive det endå meir tullete også (var trøytt i går :sjenert: ), men det blei med det der :)

Er forresten einig med Betty Boop :)

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Selvironi er heldigvis ikke de uforbederliges alibi, de uforbederlige har ikke selvinnsikt.

Selvironi er en viktig bestanddel i de forbederliges selvinnsikt. Når man ser at man har et forbedringspotensiale (kall det gjerne en mangel...) er det bedre, synes jeg, å kødde med egne mangler enn å grave seg ned i dyp fortvilelse på grunn av de samme manglene.

Men for all del, folk er forskjellige.

Gjest Betty Boop
Skrevet
Selvironi er en viktig bestanddel i de forbederliges selvinnsikt. Når man ser at man har et forbedringspotensiale (kall det gjerne en mangel...) er det bedre, synes jeg, å kødde med egne mangler enn å grave seg ned i dyp fortvilelse på grunn av de samme manglene.

:ler:

Skrevet

Jeg tror ofte det er lettere for omgivelsene å takle at en person generelt er dyktig og vellykket om personen også har selvironi. Selvironi er positivt, synes jeg, men bør ikke være ens mest dominerende egenskap (se kortfilmen Kamikaze om en mer enn normalt selvironisk fyr - han er sånn på orntlig også)

Skrevet

Jeg tar en Ole Brumm i dette spørsmålet: "Jatakk, begge deler". Jeg vet jeg har brukt selvironi for å ufarliggjøre noen av mine mindre heldige sider, men samtidig så har jeg selvtillit nok til å kunne le av meg selv når jeg oppfører meg for dumt. Altså er min selvironi tveegget.

Gjest christineemily
Skrevet

Jeg syns ofte det kan være svært vanskelig å takle pompøse, selvhøytidelige personer, så selvironi er absolutt en god egenskap!

Gjest Miloine
Skrevet

Jeg liker folk med selvironi!

Selvironi er humor i mine øyne.

De som aldri kan le av seg selv synns jeg er kjedelige og selvhøytidelige.

Selvironi bruker jeg mer eller mindre daglig, derfor er jeg heller ikke kjedelig å omgås.

Det å le av seg selv, fortelle om sine egne dummheter, tabber osv ser jeg også på som en som har god selvtillit.

Mennesker som fortelle morsomme "historier" om seg selv, der de får andre til å le ser jeg på som noe positivt.

Det er vel også et faktum at personer med dårlig selvtillitt, og personer som alltid tar seg selv meeeeget høytidlig, ikke forstår hva selvironi er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...