Gå til innhold

enkepensjon og samboer. Hva om det blir slutt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt enkepensjon i ti år og har fått kjæreste. Vi planlegger å bli samboere, men vil enkepensjonen stoppes umiddelbart, og hva om det blir slutt. Får jeg den tilbake?

Anonymkode: 8d7d5...43b

Skrevet

Ny samboer gir redusert grunnpensjon

Grunnpensjonen blir redusert hvis du får en ny samboer. Når du har vært samboer i minst 12 av de siste 18 månedene, blir grunnpensjonen redusert til 90 prosent. Ved 40 års trygdetid tilsvarer det 106 758 kroner.

Hentet fra

https://www.nav.no/gjenlevendepensjon

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (39 minutter siden):

Ny samboer gir redusert grunnpensjon

Grunnpensjonen blir redusert hvis du får en ny samboer. Når du har vært samboer i minst 12 av de siste 18 månedene, blir grunnpensjonen redusert til 90 prosent. Ved 40 års trygdetid tilsvarer det 106 758 kroner.

Hentet fra

https://www.nav.no/gjenlevendepensjon

Gjelder det ikke bare de som har minste uførepensjon? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Gjelder det ikke bare de som har minste uførepensjon? 

ts

Grunnpensjonen er den som kommer fra folketrygden og den vil bli redusert med 10% med mindre den allerede er på minste nivå.

Da jeg regnet dette ut for min mor var hun ikke på minste nivået, men virker som en nedjustering som følge at de forventer en bedring av utgifter som samboere.

Det beløpet de nevner er vel maksbeløpet som følge av 40 år trydgetid på den som hadde pensjonen opprinnelig og ikke på deg som etterlevende. Beløpet kan være betydelig lavere men det vet du jo best selv hva du får hver måned 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt enkepensjon i ti år og har fått kjæreste. Vi planlegger å bli samboere, men vil enkepensjonen stoppes umiddelbart, og hva om det blir slutt. Får jeg den tilbake?

NAV stopper gjenlevendepensjon hvis du

• gifter deg på nytt
  • får barn med en samboer
  • blir samboer med en person som du tidligere har vært gift med
  • blir samboer med en person du har eller har hatt felles barn med
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...