Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun reagerte med å fortelle meg hvor vanskelig dette er for henne, fordi da blir hun mer ensom.

Jeg ble trist over å høre det, samtidig irritert over at hun skal ha sine følelser til å være viktigere… ikke kunne gratulerer meg eller være glad på mine vegne, det kjenner jeg er sårt. 

Prøvde å si at jeg kunne forstå at det ikke er godt å føle på å bli mer ensom, dersom både jeg og den tredje felles venninnen vår er gravid, men da skulle hun bare si ting som «trodde aldri du skulle få barn», som om jeg sviktet henne. Vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette… hvor mye forståelse skal jeg vise? Jeg kjenner at jeg får mer lyst å trekke meg unna 

Anonymkode: cb5be...18d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom hun er den eneste i trekløveret som ikke er i ferd med å stifte familie, kan jeg forstå at hun føler seg litt alene og er redd for å bli forlatt på «startstreken». Det er ikke alltid lett å ta hensyn til andres følelser i øyeblikket, og særlig ikke om man blir overrasket. Gi henne litt tid, og prøv å vise forståelse for hennes følelser også. De er like gyldige som din glede over å være gravid. 

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville nok forsøkt å forklare henne hvordan jeg opplevde responsen/tilbakemeldingen fra henne. Går det ikke inn så tenker jeg at jeg personlig ville trukket meg unna. Det er krevende å ha venner som oppfører seg som barn når du selv har fått baby. Gode venner snakker med deg om det de opplever som utfordrende - også er dere alle åpne for de følelser som oppstår og hva som er realistisk fremover. En nybakt foreldre er ikke den samme som for 2 mnd siden. Det er vel det tidspunktet man virkelig trenger å få være i sentrum - for livet er helt snudd på hodet ❤️ 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er forferdelig selvsentrert. At hun ikke viste glede og gratulerte deg med graviditeten antar jeg kan komme av at hun er umoden? Jeg tror jeg ville vist noe forståelse, men om det fortsetter i samme leia hadde jeg ikke orket så mye kontakt. Det er en svært negativ egenskap hun viser og som venn forventer man jo  å kunne dele gleder uten at det blir tatt negativt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Khloe P.T skrev (4 minutter siden):

Hun er forferdelig selvsentrert. At hun ikke viste glede og gratulerte deg med graviditeten antar jeg kan komme av at hun er umoden? Jeg tror jeg ville vist noe forståelse, men om det fortsetter i samme leia hadde jeg ikke orket så mye kontakt. Det er en svært negativ egenskap hun viser og som venn forventer man jo  å kunne dele gleder uten at det blir tatt negativt.

Det var litt av en dom over venninna basert på veldig lite informasjon. Vi vet ingenting om hvor lenge de har vært venner, om hvor nært vennskapet er eller om venninnas livssituasjon. Jeg har venninner jeg gruet meg til å fortelle om graviditeten min til (endte i MA), fordi jeg vet at de syns det er trist at de er single og barnløse, og jeg forventer absolutt ikke at de skal bli overøsende glade den dagen jeg blir gravid igjen og forteller det til dem. Å bli gravid er ikke en mirakuløs gave fra gud som umiddelbart fratar alle andre mennesker i nærmeste omgangskrets deres rett til å ha vonde følelser. Ja, hun burde ha gratulert TS, men hun har ikke begått en feil som gjør henne fortjent til karakteristikker som «umoden» og «fryktelig selvsentrert».

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Onomato skrev (3 timer siden):

Det var litt av en dom over venninna basert på veldig lite informasjon. Vi vet ingenting om hvor lenge de har vært venner, om hvor nært vennskapet er eller om venninnas livssituasjon. Jeg har venninner jeg gruet meg til å fortelle om graviditeten min til (endte i MA), fordi jeg vet at de syns det er trist at de er single og barnløse, og jeg forventer absolutt ikke at de skal bli overøsende glade den dagen jeg blir gravid igjen og forteller det til dem. Å bli gravid er ikke en mirakuløs gave fra gud som umiddelbart fratar alle andre mennesker i nærmeste omgangskrets deres rett til å ha vonde følelser. Ja, hun burde ha gratulert TS, men hun har ikke begått en feil som gjør henne fortjent til karakteristikker som «umoden» og «fryktelig selvsentrert».

Ja, jeg burde konkretisert at jeg mente mine uttalelser kun utfra denne situasjonen og de opplysningene vi har fått av TS. Ut fra denne konkrete beskrivelsen står jeg for det jeg skrev. Jeg vet godt hvor lunefullt livet kan være og har hatt mange (!) spontanaborter selv, både før, mellom og etter mine to barn. Jeg har likevel aldri reagert negativt ovenfor venninner som har lyktes når jeg har mislyktes. Å fremstå så negativt som venninnen til TS gjorde ser jeg på som selvsentrert, sannsynligvis pga umodenhet. Når det oppfattes som et problem for TS, noe hun ikke vet hvordan hun skal håndtere, så er det nok ut over "venninnerelasjonens" atmosfære. Men det blir bare synsing ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...