Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dagbladet.no/studio/uvaeret-hans/684?post=142271

Ser de hadde planlagt å sende ut nødvarsel på telefonene til folk angående uværet. Greit å kunne ha sett det før jeg fikk hjertet i halsen i sted.

Men ser nå at jeg egentlig ikke skulle få den alarmen, i og med at jeg bor i et område som ikke er i rødt farenivå. Mannen min fikk det samme, så det var ikke bare min telefon. Noen flere som fikk det, men som ikke er i et område med rødt farenivå?

Jeg håper virkelig det ikke er sånn nødvarslene skal være. Jeg har alltid mobilen på lydløst, og når alarmen går av skvetter jeg sånn at jeg for vondt i brystet. Å få alarmer for ting som foregår i andre deler av landet, som jeg ikke kan gjøre noe med i det hele tatt, er virkelig ikke greit. Enten skal det være noe sinnsykt alvorlig (krig i Norge, f.eks.) eller så burde det være ting som angår området rundt oss sånn at vi eventuelt kan evakuere.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk jeg å. Jeg er ikke i fare område. Ser jeg kan stille inn på mobilen om jeg skal få nød varsel etter ikke. Jeg skvatt av meldingen ja. Men jeg vil veldig gjerne få med meg hvis det skjer noe. Så jeg synes det er supert system. 

• Liker 15
Skrevet
Anonym-09 skrev (Akkurat nå):

Fikk jeg å. Jeg er ikke i fare område. Ser jeg kan stille inn på mobilen om jeg skal få nød varsel etter ikke. Jeg skvatt av meldingen ja. Men jeg vil veldig gjerne få med meg hvis det skjer noe. Så jeg synes det er supert system. 

Det er vel bare test varsel du kan skru av eller på? Nødvarselet får du om du vil eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Tåpelig å varsle for litt regn. 
jeg bor i rød sone, og ja- det har regnet en del i dag, men ikke uvanlig mye. Og opphold flere ganger. 
Blir bare forbannet på all denne skremselspropagandaen de driver med

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er et stort problem om alle vær-farevarslene skal sendes ut som krisealarm på alle telefoner… med tanke på at alt vær de siste årene meldes som FARE 🫣

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg forstår følelsen, virkelig!  Jeg ville sikkert fått hjertet i halsen selv.

Men samtidig er det vel bedre at du får et varsel som ikke angår deg, enn at du ikke får et varsel som er viktig for deg? 

• Liker 10
Skrevet

Jeg fikk det to ganger, med noen minutters mellomrom. Skal hilse og si jeg skvatt. Jeg har også mobilen på lydløs, så jeg er ikke vant til at den setter i gang med det bråket. Først kom det varsel på norsk, og så når jeg trodde "faren var over", kommer det jamen en til med samme støyen men på engelsk og tysk!

Aner ikke om jeg bor i nærheten av et sted der det er fare for det ene eller det andre.  

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk og er i orange område. Skvatt så jeg nesten tisset på meg. 🤣 Men heller et varsel for mye enn et for lite.

• Liker 6
Skrevet

Her i Oslo har vi i vår husstand nå fått varselet 3 ganger på hver mobil. Ikke rett etter hverandre, men med 30-40 min mellom. Dette er ulv, ulv-tendenser og overhodet ikke slik dette nødvarsel-systemet er ment å være. Takk og pris var jeg ikke på jobb - varselet kommer jo gjennom på lydløs telefon også. Har en jobb der man ikke bør forstyrres på denne måyen. Vil jo selvsagt ha varselet om liv står i fare (som er meningen med slikt varsel), men vil helst ikke skvette til taket av beskjeder om at det regner mer enn vanlig. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er midt i rød sone, og kommunen har bedt meg om å evakuere pga at jeg bor ved en bekk som har gått over sine bredder og gårdsplassen ligger under vann. Da den generelle meldingen kom så skvatt jeg som bare det, men det er ett system som er veldig bra til tross for noen feil/startproblemer.

• Liker 15
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg bor på Østlandet, her er det «bare« gult nivå, og jeg fikk også varselet. Skvatt litt, men tenker det er fornuftig at vi i områdene utenfor rødt nivå også får det, som en påminnelse i tilfelle vi hadde tenkt å kjøre til de værste områdene etc. Bedre med en varsling for mye enn for lite😊

• Liker 5
Skrevet

Trodde ikke jeg bodde i et utsatt område. Men et stykke unna her gikk det nettopp et jordras der det ble evakuering.

• Liker 7
Skrevet

Jeg fikk 5

• Liker 2
Skrevet (endret)
Buck skrev (7 minutter siden):

Det er vel bare test varsel du kan skru av eller på? Nødvarselet får du om du vil eller ikke.

Nopp. Står to valg. Viktig melding og under test. Men jeg vil ha slike meldinger. Så jeg synes det er supert. Jeg er ikke så flink til å få med meg ting som skjer så dette er midt i blinken for meg

Endret av Anonym-09
Skrevet

Første gangen skvatt jeg, og så lenge de holdt på!  Andre gangen ble jeg bare irritert. Det holdt med varsel, trenger ikke ny nødalarm om hvorvidt jeg må vurdere om det er viktig og gå ut. Skal folk vurdere om de skal dra hjem fra jobb og om unger bør bli igjen i barnehager og skoler? Skulle jo tro det var atomkrig de meldte om… begynner og bli litt spent på og møte hans , med alt dette styret. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
miamusen skrev (11 minutter siden):

Tåpelig å varsle for litt regn. 
jeg bor i rød sone, og ja- det har regnet en del i dag, men ikke uvanlig mye. Og opphold flere ganger. 
Blir bare forbannet på all denne skremselspropagandaen de driver med

Jeg er helt enig, like forbannet som deg på denne skremselspropagandaen som til stadighet kommer.

Endret av Oppland
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
9 minutter siden, Violetta said:

Ærlig talt  dette må du tåle. Det er et nytt system under utvikling, feil kan selvfølgelig oppstå. 

Så det er greit at et nødvarsel som liksom skal varsle om svært alvorlige ting (f.eks. krig) roper ulv ulv til meg om regn i en annen landsdel? Du må gjerne ta i mot alle de falske alarmene du ønsker. Men jeg synes ikke det er greit.

Om det er sånne "småting" nødvarselet vil bli brukt til vil jeg slutte å bry meg om den over tid. Og jeg blir neppe den eneste. Finnes sikkert måter å skru av varselet på også. Og det er da virkelige farlige situasjoner kan oppstå.

Og de må gjerne teste ut mer, finne og fikse feil, men da må de si ifra i god tid på forhånd at de skal teste. Ikke få folk til å tro at noen har sluppet bomber over hele Norge, også er det bare regn i Sør-Norge.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
PaperFlower skrev (Akkurat nå):

Så det er greit at et nødvarsel som liksom skal varsle om svært alvorlige ting (f.eks. krig) roper ulv ulv til meg om regn i en annen landsdel? Du må gjerne ta i mot alle de falske alarmene du ønsker. Men jeg synes ikke det er greit.

Om det er sånne "småting" nødvarselet vil bli brukt til vil jeg slutte å bry meg om den over tid. Og jeg blir neppe den eneste. Finnes sikkert måter å skru av varselet på også. Og det er da virkelige farlige situasjoner kan oppstå.

Og de må gjerne teste ut mer, finne og fikse feil, men da må de si ifra i god tid på forhånd at de skal teste. Ikke få folk til å tro at noen har sluppet bomber over hele Norge, også er det bare regn i Sør-Norge.

Du er litt dramatisk eller? 

Det er jo åpenbart at mange her ikke skjønner alvoret. Vi i brannvesenet her har jobbet på spreng siste døgnet, selv om de fleste her nok bare tenker at "det regner litt"...

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
4 minutter siden, Applehead said:

Du er litt dramatisk eller? 

Det er jo åpenbart at mange her ikke skjønner alvoret. Vi i brannvesenet her har jobbet på spreng siste døgnet, selv om de fleste her nok bare tenker at "det regner litt"...

Synes ikke jeg er dramatisk, nei. Men jeg deler meningene mine på et diskusjonsforum. Det er vel lov?

Ser man på andre steder på nettet er andre også irriterte over dette, så jeg vet jeg ikke er den eneste som har denne meningen.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...