Gå til innhold

Jobber for inadvendte personer

Gjest Emerila

Anbefalte innlegg

UD.

Virker ikke helt som om du har forstått hva en diplomat gjør i det daglige. Hvordan sende masse saftig politisk info hjem til Norge om man ikke skaffer seg gode kontakter og snakker med folk både på jobb og utenfor jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskning, forfatter, patolog.

Du bør faktisk være en smule utadvent for å jobbe på kontor. Det kommer gjerne en god del folk og telefoner i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har med dyr å gjøre først og fremst. Bonde, dyrepleier, stallhjelp, hundepensjonat-medarbeider.

Jeg innbiller meg også at f.eks regnskapsførere/-medarbeidere mest får sitte ifred på kontoret sitt og jobbe med tall?

Jobber som regnskapsfører, og synes i grunn ikke noen her på kontoret er innadvendt. Det stemmer at man sitter mye alene på kontoret og jobber i fred og ro, men har også mye kontakt med klientene. Man fungerer også som en slags rådgiver, og ikke bare som en produsent av regnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universitet, høgskole, statlig sektor, UD.

Folk her har som kompetansekrav å være innadvendte, minst mulig kreative og minst mulig sprudlende og energiske. Her skal det gå sakte i svingene, ja.

Hva er sammenhengen mellom "sakte i svingene" og å være innadvendt? Jeg tror at innadvendte mennesker kan være vel så effektive som utadvendte. For å være forsker, bør du ha et visst mål av kreativitet - ellers ville du faktisk ikke kunne være særlig nyskapende...

Jeg tror det er skikkelig vanskelig å få en jobb om man er svært innadvendt. Det er sikkert mange jobber hvor det ikke er noe problem å være innadvendt, men det er problematisk for en dødsjenert person å sjarmere på intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke helt som om du har forstått hva en diplomat gjør i det daglige. Hvordan sende masse saftig politisk info hjem til Norge om man ikke skaffer seg gode kontakter og snakker med folk både på jobb og utenfor jobb?

:ler: Det er forskjell på innadvendt og innadvendt.

UD-folk snakker naturlig nok med folk for å få tilgang på informasjon som de "sender" hjem....men det er nok ikke til å stikke under en stol at svært mange av UD-aspirantene, UD-ansatte og UD-kulturen (ukulturen) generelt sett er , vel, nokså innadvendt.

(Ja, jeg vet hva jeg snakker om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler:  Det er forskjell på innadvendt og innadvendt.

UD-folk snakker naturlig nok med folk for å få tilgang på informasjon som de "sender" hjem....men det er nok ikke til å stikke under en stol at svært mange av UD-aspirantene, UD-ansatte og UD-kulturen (ukulturen) generelt sett er , vel, nokså innadvendt.

Jeg også.

Har du vært på et UD-julebord noen gang, og sett den årlige revyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også.

Har du vært på et UD-julebord noen gang, og sett den årlige revyen?

Ja, dessverre. Jeg ble ikke så imponert. Selv er jeg av den mer utadvendte og mer sprudlende typen og har gjort mitt beste for å skjule det - på steder som i UD. ;)

Amerikanske consulting-typer passer nok ikke best inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De passer vel ikke inn noen steder ;)

Iallfall når det kommer til faktiske resultater. bullshitbingo hjelper liksom ikke i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:  Det er forskjell på innadvendt og innadvendt.

Enig i at det er forskjell på innadvendt og innadvendt.

Jeg vil ikke si at UD- folk er innadvendte i den forstand at de er tause, tvert imot egentlig. Men jeg har fortsatt til gode å ha hørt noen legge ut om sine seksuelle frustrasjoner i UD- kantina, for å si det sånn. "Korrekte", i ordets verste forstand, er kanskje bedre ord på diplomatene.

(Nei, jeg jobber ikke i UD lenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er forskjell på innadvendt og innadvendt.

Jeg vil ikke si at UD- folk er innadvendte i den forstand at de er tause, tvert imot egentlig. Men jeg har fortsatt til gode å ha hørt noen legge ut om sine seksuelle frustrasjoner i UD- kantina, for å si det sånn. "Korrekte", i ordets verste forstand, er kanskje bedre ord på diplomatene. 

Det er nå ikke alle som blander business with pleasure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
Vaktmester er et fint yrke for innadvente!  :troest:

Det hadde jeg aldri forestilt meg - de må jo snakke med folk og ordne opp i problemer.. Ser for meg vaktmestere som sosiale som "kjenner alle" jeg.

Hvilke krav har du egentlig til jobben? Er det sånn at du ikke vil forholde deg til kolleger i det hele tatt? Men at det er greit å forholde seg til perifere kunder? Eller er det greit med et par kolleger som du kan forholde deg til og bli kjent med, men at du ikke fikser å skulle forholde deg til nye kunder i ett sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis ikke. Jeg regner med at UD ikke drives via animerte Powerpoint-presentasjoner, egenkonstruerte engelsk-norske ord og annet fluff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he. Jeg er verken innadvendt eller innadvendt. Generelt anses jeg å være overmåte blid og sprudlende.

Og jeg innrømmer å ha utlevert mine seksuelle frustrasjoner i UD kantina. Mer enn en gang. Men utelukkende til mine to venninner som satt på bordet.

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Jeg er verken innadvendt eller innadvendt. Generelt anses jeg å være overmåte blid og sprudlende.

Og jeg innrømmer å ha utlevert mine seksuelle frustrasjoner i UD kantina. Mer enn en gang. Men utelukkende til mine to venninner som satt på bordet.

:sjenert:

Det er da helt vanlig! Ikke noe å skamme seg over! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis ikke. Jeg regner med at UD ikke drives via animerte Powerpoint-presentasjoner, egenkonstruerte engelsk-norske ord og annet fluff :)

:ler: Det sier jo litt om en ting: at du ikke forstår såp veldi ghva amerikanske seriøse business-kulturer handler om.

Mitt inntrykk er at nordmenn (svært, svært mange av dem) ikke helt forstår amerika. Det er en generell motvilje og grunnleggende misforståelse her i landet om USA / Amerika.

Synd for dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:  Det sier jo litt om en ting: at du ikke forstår såp veldi ghva amerikanske seriøse business-kulturer handler om.

Mitt inntrykk er at nordmenn (svært, svært mange av dem) ikke helt forstår amerika. Det er en generell motvilje og grunnleggende misforståelse her i landet om USA / Amerika.

Synd for dere..

Nå er det vel heller slik at vi her i Europa ligger noen hundre år foran US. Det som funker der funker ikke like bra her. Vi er rett og slett litt for sofistikerte til å la oss fenge av fine farger og store ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...