Gå til innhold

Oppblåst av havregryn, granola, musli etc.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

flere? Hva spiser dere da istedet for brød? (oppblåst av det og) Orker ikke bare knekkebrød liksom...

Anonymkode: 03bb4...444

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser havregrøt,  blir ikke oppblåst av det, men mange syns det er litt kjedelig. Jeg liker det. 

Anonymkode: a2ddc...64d

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, jeg blir oppblåst av fiber. Siden vi ikke trenger det for god helse, så har jeg gradvis kuttet ned på det og nå spiser jeg ingenting og har det helt supert.

Anonymkode: ef911...8c0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jepp, jeg blir oppblåst av fiber. Siden vi ikke trenger det for god helse, så har jeg gradvis kuttet ned på det og nå spiser jeg ingenting og har det helt supert.

Hva spiser du istedet?

AnonymBruker
Skrevet

Frøknekkebrød smaker mye bedre enn vanlige grove knekkebrød.

Anonymkode: e0b62...ce3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor mener du ar man ikke trenger fiber for god helse, eller velfungerende tarm?

Anonymkode: a3c14...ef4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du koker havregrøt eller bløtlegger kornene først kan det være du unngår det. Det blir jo ikke helt det samme da, men er et alternativ hvis du liker det :) ellers kan det hjelpe å tygge maten ekstra godt, spise sakte, prøve periodisk faste eller å supplere med yoghurt/andre ting som du merker er bra for magen din.

Var nylig til barnelege med sønnen min som har problemer med magesmerter og forstoppelse, og han sa at personer med irritabel tarm kan oppleve at mat fermenterer (?) i tarmen og skaper mye luft/smerter, han nevnte brød, korn og melkeprodukter spesielt. Jeg har de samme problemene som sønnen min og reagerer negativt på gjærbakst (jo søtere/finere, jo verre) og kornblandinger. Men knekkebrød og havregrøt går veldig bra.

Anonymkode: 763ae...758

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

flere? Hva spiser dere da istedet for brød?

Egg.

Anonymkode: 03f2b...7cf

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du koker havregrøt eller bløtlegger kornene først kan det være du unngår det. Det blir jo ikke helt det samme da, men er et alternativ hvis du liker det :) ellers kan det hjelpe å tygge maten ekstra godt, spise sakte, prøve periodisk faste eller å supplere med yoghurt/andre ting som du merker er bra for magen din.

Var nylig til barnelege med sønnen min som har problemer med magesmerter og forstoppelse, og han sa at personer med irritabel tarm kan oppleve at mat fermenterer (?) i tarmen og skaper mye luft/smerter, han nevnte brød, korn og melkeprodukter spesielt. Jeg har de samme problemene som sønnen min og reagerer negativt på gjærbakst (jo søtere/finere, jo verre) og kornblandinger. Men knekkebrød og havregrøt går veldig bra.

Anonymkode: 763ae...758

jeg har IBS.
Og har nå startet med å teste ut periodisk faste, samt å kutte ut brød. Men når jeg også reagerer på dette, begynner utvalget av det som er godt å bli lite😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva spiser du istedet?

Animalsk, fordi det tåler jeg så godt og det inneholder alt et menneske trenger for god helse. Kjøtt, egg. fullfete og helst upasteuriserte meieriprodukter, fisk, sjømat, innmat, pluss bittelitt krydder, men jeg bruker nesten bare salt og har fått litt avsmak på andre krydder. Jeg liker å smake maten, ikke krydderet.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor mener du ar man ikke trenger fiber for god helse, eller velfungerende tarm?

Anonymkode: a3c14...ef4

Fordi man ikke gjør det.

Fiber øker ikke alfa-diversitet, og å fjerne fiber reduserer ikke alfa-diversitet i tarmen. Beta-diversitet økte på et animalsk-basert kosthold (uten fiber). (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3957428/)

Før trodde de at fiber var nødvendig for å skrubbe tarmtottene. Det er jo bare bullshit. Nå sier de at det er gunstig fordi det gir økt alfa-diversitet, og det er jo bare bullshit. De sier også at det er gunstig fordi bakteriene lager smørsyre av fiber. Gjett hva man kan spise for å få SMØRsyre direkte og uten å gå gjennom bakterier som også produserer masse gass i tarmen? ;) Jepp, meierismør.

Det er også interessant at de som sliter med forstoppelse hadde komplett reversering av symptomene da de kuttet ut fiber og jo mer fiber de spiste, jo mer problemer hadde de. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435786/)

Så nei, man trenger ikke fiber for god helse og en velfungerende tarm.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fordi man ikke gjør det.

Fiber øker ikke alfa-diversitet, og å fjerne fiber reduserer ikke alfa-diversitet i tarmen. Beta-diversitet økte på et animalsk-basert kosthold (uten fiber). (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3957428/)

Før trodde de at fiber var nødvendig for å skrubbe tarmtottene. Det er jo bare bullshit. Nå sier de at det er gunstig fordi det gir økt alfa-diversitet, og det er jo bare bullshit. De sier også at det er gunstig fordi bakteriene lager smørsyre av fiber. Gjett hva man kan spise for å få SMØRsyre direkte og uten å gå gjennom bakterier som også produserer masse gass i tarmen? ;) Jepp, meierismør.

Det er også interessant at de som sliter med forstoppelse hadde komplett reversering av symptomene da de kuttet ut fiber og jo mer fiber de spiste, jo mer problemer hadde de. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435786/)

Så nei, man trenger ikke fiber for god helse og en velfungerende tarm.

jeg har IBS og jeg blir ihvertfall ikke noe bedre i magen hvis jeg spiser veldig grovt/mye fiber etc, så det er nok noe i dette ja.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...