AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #1 Skrevet 7. august 2023 Vi har akkurat overtatt en unghund på 6 mnd. Det er en liten hund. Med seg fikk han et bur som han er veldig trygg i. Dette sover han i om nettene, han finner roen i det. Når vi skal begynne hjemmealene-trening, tenker jeg å benytte meg av buret. Bør jeg la buret stå åpent, slik at han kan gå ut og inn. Eller bør det lukkes, slik at han holder seg der? Takker for tips! Anonymkode: 32a49...5e7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #2 Skrevet 7. august 2023 Bur skal aldri være lukket med en hund inni. (Kun i bil) Anonymkode: cb0de...61b 24 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #3 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bur skal aldri være lukket med en hund inni. (Kun i bil) Anonymkode: cb0de...61b Dette er da helt tull. Er ganske standard å trene hunden med døren lukket i lengre og lengre perioder slik at de vender seg til det. Anonymkode: 46184...75d 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #4 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er da helt tull. Er ganske standard å trene hunden med døren lukket i lengre og lengre perioder slik at de vender seg til det. Anonymkode: 46184...75d Det er da ikke standard. En hund skal bevege seg fritt. Skal ikke være innestengt i opptil 10timer pr dag fordi folk ikke har lært de til å slappe av i eget hjem. Mennesker som det burde ikke hatt hund. Anonymkode: cb0de...61b 29 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #5 Skrevet 7. august 2023 NEI det er ikke greit. Lukket rom greit noen timer med mat og vann og seng,men i bur er ikke lovlig en gang. Kun i bil og når man dusjer osv og har valp. Stakkars😭 Anonymkode: 4f8fe...ede 19
Gjest EmKay Skrevet 7. august 2023 #6 Skrevet 7. august 2023 Vi brukte et stort bur i starten, til vi visste at valpefaktene var litt over og ikke puter og sko fikk gjennomgå mens vi var ute. Brukte et bur som var stort nok til at hun kunne både stå og strekke seg helt ut, og hadde plass til vannskål. Etterhvert gikk vi over til å ha henne på et lukket rom, med burdøren åpen, og når hun var helt grei og rolig hjemme fikk hun bruke hele huset.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #7 Skrevet 7. august 2023 Vår hund går frivillig inn i buret (stort med teppe og tyggebein), og snorker høylytt etter kort tid.. Anonymkode: 5659f...c44 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #8 Skrevet 7. august 2023 Ikke vits å spørre her inne. Her på Kvinneguiden vil du få beskjed om at hunder aldri, under noen omstendigheter, uavhengig av eventuelle andre mulige farer ved å la hunden være ute i et rom alene, skal bli lukket inni et bur. Du vil også få beskjed om at det er dyreplageri. Spør en dyrlege eller hundetrener i stedet, som kan se på akkurat din sak, din hund, ditt hjem, og eventuelle andre ting, før de gir en mening. Anonymkode: a7d2c...fd4 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #9 Skrevet 7. august 2023 Det er dyremishandling. Anonymkode: ad7b8...14c 10
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #10 Skrevet 7. august 2023 Døren på buret burde i alle fall stått åpent, sånn at hunden kan komme og gå som man selv ønsker. Anonymkode: 9457c...f47 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #11 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er da ikke standard. En hund skal bevege seg fritt. Skal ikke være innestengt i opptil 10timer pr dag fordi folk ikke har lært de til å slappe av i eget hjem. Mennesker som det burde ikke hatt hund. Anonymkode: cb0de...61b Hvor står det at hunden skal være alene i 10 timer? Anonymkode: f4e3f...008 1
Lalal13 Skrevet 7. august 2023 #12 Skrevet 7. august 2023 I Sverige er det forbudt å ha hund i lukket bur i hjemmet: Vil ha tydeligere regler for bruk av hundebur – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Dette er veiledning fra mattilsynet: Oppholdsrom/-sted og bruk av bur Området hvor hunden oppholder seg skal være minst så stort at hunden med god klaring kan stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere temperaturen ved å legge seg ned på ulike steder. Det skal også være plass til vannskål. Dette vil for mange raser utelukke bruk av «standard kjøpebur». Bruk av lukkede bur legger store begrensninger på hundens bevegelsesmuligheter og er dermed ikke egnet som primæroppholdssted. For hver hund ekstra økes gulvarealet med 50 prosent (2 hunder <40 cm skulderhøyde skal ha 3 m2 gulvareal) Hunden må gjerne ha tilgang til mindre bur i oppholdsrommet, men da må den ha anledning til selv å velge om den vil ligge inni buret eller utenfor. Det betyr at døren ikke skal være stengt. Under transpo 11 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #13 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor står det at hunden skal være alene i 10 timer? Anonymkode: f4e3f...008 Svarte jeg ts der? Svarte at en hund ikke skal være i lukket bur når menneskene den bor hos er på jobb. Det kan være opptil 10timer. Litt mer forklart, så lettere å forstå hva jeg mente nå skulle jeg tro. Anonymkode: cb0de...61b 4
Tipaa Skrevet 7. august 2023 #14 Skrevet 7. august 2023 Kjøp kompostgrind, de grønne, og lag en liten innhenging rundt buret. Da har de plass til mat,vann, noen leker, kan ligge inni buret eller utenfor, plass til å strekke seg litt osv. det gjorde jeg med min valp, og så gikk jeg over til at hun kunne være løs når hun ble eldre. 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #15 Skrevet 7. august 2023 Her har hundene alltid foretrukket buret, de føler seg avslappet der både inne i huset og i bilen. Dørene er stengt, men de er aldri alene mer enn 5-6 timer og dette er voksne hunder som er vant med å være alene hjemme… Hunden SKAL ha hviletid, og en hund sover gjerne 12-20 timer i døgnet avhengig av alder. En valp sover MYE, og den trenger den søvnen. Veldig greit å få den sove/hviletiden når dere er på jobb, og fokusere på trening når dere kommer hjem. Ta en god luftetur på morningen og med en gang du kommer hjem. (Og lengre turer når dere har tid, f eks på kveldstid) Noen hunder klarer ikke slappe av hvis de er løse når de er alene, og blir rastløse, som igjen kan føre til at de biter på ting de ikke skal, blir stresset og tisser inne, blir urolig og bjeffer osv. Anonymkode: f4e3f...008 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #16 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her har hundene alltid foretrukket buret, de føler seg avslappet der både inne i huset og i bilen. Dørene er stengt, men de er aldri alene mer enn 5-6 timer og dette er voksne hunder som er vant med å være alene hjemme… Hunden SKAL ha hviletid, og en hund sover gjerne 12-20 timer i døgnet avhengig av alder. En valp sover MYE, og den trenger den søvnen. Veldig greit å få den sove/hviletiden når dere er på jobb, og fokusere på trening når dere kommer hjem. Ta en god luftetur på morningen og med en gang du kommer hjem. (Og lengre turer når dere har tid, f eks på kveldstid) Noen hunder klarer ikke slappe av hvis de er løse når de er alene, og blir rastløse, som igjen kan føre til at de biter på ting de ikke skal, blir stresset og tisser inne, blir urolig og bjeffer osv. Anonymkode: f4e3f...008 Noen eiere. Ikke hunden sin skyld. Anonymkode: cb0de...61b 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #17 Skrevet 7. august 2023 Jeg har en hund som har noen adferdsproblemer. I utgangspunktet var jeg skeptisk til bur men to adferdsspesialister har anbefalt det uavhengig av hverandre. Han har tilgang på buret når han vil med god seng og får være i fred der. Døra står stort sett åpen, men jeg lukker den hvis jeg trenger at han roer seg ned. Anonymkode: 81ed3...712 3
anon01 Skrevet 7. august 2023 #18 Skrevet 7. august 2023 (endret) Min hund var mest trygg i stengt bur inne i huset helt i starten. Sto døra oppe gikk han rundt og stresset og hylte. Endret 7. august 2023 av anon01 3
Anonymbruker*** Skrevet 7. august 2023 #19 Skrevet 7. august 2023 Oppbevaring i lite bur (transportbur som de i utgangspunktet var tiltenkt som) over lengre tid er ikke god dyrevelferd. Hunden skal ha tilgang til vann, mulighet til å skifte underlag og kunne reise og strekke seg ut. Står hunden oppstallet i bur natt og når den er alene hjemme blir det fort opp mot 16 timer i døgnet. Lukket bur i kortere intervaller under trening når hunden må være under oppsyn hele tiden eller for tilvenning kan jeg forstå. Men hva er en god grunn til å stenge hunden inne i transportbur flere timer i strekk hver dag over lengre perioder? Det finnes flere andre alternativer. Kompostgrind rundt buret, babygate i gangen så hunden kan være der, ett valpesikret rom hunden kan være på, konvertere et kott under trappen til et stort "hundebur", bygge en tilstrekkelig isolert hundegård. Selvfølgelig finnes det situasjoner hvor burbruk er nødvendig, men jeg tenker det egt ikke er noen unnskyldninger for utvidt bruk av bur hjemme. 4
Tabris Skrevet 7. august 2023 #20 Skrevet 7. august 2023 En hund er ikke et burdyr. Det er bra å lære dem å slappe av dem slik at man kan bruke det til f.eks bilkjøring, fristed ved besøk, rekonvalesens ved sykdom osv. Men det er ikke et oppholdssted for hunden. Hvis hunden din sover i bur om natten og også skal være i bur når dere er på jobb så begynner vi å snakke om at hunden tilbringer omtrent to tredjedeler av livet sitt i bur. Det er virkelig ikke greit. 17 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå