Bacteria Skrevet 7. august 2023 #21 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja, folk er tykkere på bygda. Oslo ligger langt under landsgjennomsnitt på fedme Anonymkode: 64fad...534 Dette var interessant. Merker meg at sør-og vestlandsfylkene kommer med mindre fedme enn Innlandet og nordligere fylker. Kan dette ha kulturelle faktorer også? Tenker historie nå, pietistisk kristendom, «Vestlandsfanden», «i ditt ansikts sved skal du ete ditt brød», «yte før man kan nyte» Måtehold. Bare noen tanker jeg gjorde meg når jeg så tallene. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #22 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er det virkelig så mye fedme i Nordland, Troms og Finnmark? Dere som er derfra, er dette noe dere observerer? Anonymkode: d0e67...465 I d eøverste landsdelene er folk kanskje lavere og får dermed høyere bmi? Til alle dere som nevner sosioøkonomisk status er jeg som har flyttet ut av byen mye rikere enn mine venner i Oslo som enten har stor gjeld eller leier Anonymkode: 53809...1ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #23 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Bergen er altså på bygda? Anonymkode: bec0f...ac0 Ja Bergen er bygda. Jeg har også vært der en gang og så mange tykke. Anonymkode: ad27b...767 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chomsky89 Skrevet 7. august 2023 #24 Del Skrevet 7. august 2023 Bacteria skrev (8 minutter siden): Merker meg at sør-og vestlandsfylkene kommer med mindre fedme enn Innlandet og nordligere fylker. Nord-norge er jo den delen hvor flest folk er avhengig av bilen. Noen konsekvenser av dette er at: - Mange går mindre en mediannordmannen. - Avstandene gjør at langt flere gjør et stort innkjøp dagligvarer i uken istedenfor 3-4 ukentlige innkjøp, som også gjør et stor forskjell i antall skritt på et år. - Ettersom samboerparet ikke kan velge hvor mye tid/energi som går ut av hverdagen på å transporte seg selv og unger til fra Jobb-skole-barnehager-fotballtrening osv, Blir det langt mere fristende å kutte ned på kjøkkentiden. Som sjeldent betyr kyllingbryst og gulrotpure til under 500 kalorier på tallerken. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #25 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I d eøverste landsdelene er folk kanskje lavere og får dermed høyere bmi? Til alle dere som nevner sosioøkonomisk status er jeg som har flyttet ut av byen mye rikere enn mine venner i Oslo som enten har stor gjeld eller leier Anonymkode: 53809...1ce Det er ikke det sosioøkonomisk status betyr. At du har flyttet ut betyr at din bolig vil øke mye mindre i verdi. Du og din neste generasjon vil nå omgi seg med folk med lavere lønn, mindre kulturelle tilbud, dårligere helse, flere røykere/snusere, folk som debuterer seksuelt tidligere, mer overvekt, færre tar høyere utdannelse, folk bruker mer av sin fritid på å pendle osv. Så du personlig har mer kontanter i hverdagen, men sosioøkonomisk har du gått et steg ned på stigen. Men man velger jo hva som er viktigst i sitt eget liv. For noen er det flere kvadratmeter for mindre penger, mer landlige omgivelser, mindre lån osv. Anonymkode: ccd00...4ff 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #26 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, folk er tykkere på bygda. Oslo ligger langt under landsgjennomsnitt på fedme Anonymkode: 64fad...534 Oslo har jo mange unge kvinner (med høy utdanning), sammenlignet med resten av landet. Innlandet og Troms/Finnmark har flere gamle menn. Eldre ofte tykkere enn yngre, og det er flere menn enn kvinner som er overvektige. "Innlandet fylke er også eneste fylket i landet med flere innbyggere over 65 år, enn yngre under 20 år. " https://www.nrk.no/innlandet/her-er-den-eldste-og-yngste-stortingsbenken-etter-stortingsvalget-2021-1.15653422 Anonymkode: 23cf3...2e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #27 Del Skrevet 8. august 2023 Det er kjedeligere å bo ute på bygda enn i byen. Mørkt og øde å ut og gå om kveldene. Anonymkode: a5350...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 8. august 2023 #28 Del Skrevet 8. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er ikke det sosioøkonomisk status betyr. At du har flyttet ut betyr at din bolig vil øke mye mindre i verdi. Du og din neste generasjon vil nå omgi seg med folk med lavere lønn, mindre kulturelle tilbud, dårligere helse, flere røykere/snusere, folk som debuterer seksuelt tidligere, mer overvekt, færre tar høyere utdannelse, folk bruker mer av sin fritid på å pendle osv. Så du personlig har mer kontanter i hverdagen, men sosioøkonomisk har du gått et steg ned på stigen. Men man velger jo hva som er viktigst i sitt eget liv. For noen er det flere kvadratmeter for mindre penger, mer landlige omgivelser, mindre lån osv. Anonymkode: ccd00...4ff ….Faller sosialt når man reiser fra alle alkoholikerne og pillemisbrukere og det som verre er på vestkanten og til røykerne og snusere på bygda. Fra asken til ilden altså . For all del, forstår hva du mener. Men sosioøkonomisk status handler også om hvor god man er til å holde på fasaden. Endret 8. august 2023 av Bacteria 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #29 Del Skrevet 8. august 2023 Bacteria skrev (1 time siden): ….Faller sosialt når man reiser fra alle alkoholikerne og pillemisbrukere og det som verre er på vestkanten og til røykerne og snusere på bygda. Fra asken til ilden altså . For all del, forstår hva du mener. Men sosioøkonomisk status handler også om hvor god man er til å holde på fasaden. Jeg bor i et område med høy sosioøkonomisk status i Oslo, og jeg har et annet inntrykk. Alle familiene er mye i naturen, opptatt av friluftsliv og miljø. Foreldre stiller opp på alt av skoleavslutninger, foreldremøter og idrettsarrangementer. Foreldre følger opp lekser og barnas vennskap og helse. Har man psykiske plager går man til psykolog. At du har sett på exit er jo en annen sak. Anonymkode: ccd00...4ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 8. august 2023 #30 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg bor i et område med høy sosioøkonomisk status i Oslo, og jeg har et annet inntrykk. Alle familiene er mye i naturen, opptatt av friluftsliv og miljø. Foreldre stiller opp på alt av skoleavslutninger, foreldremøter og idrettsarrangementer. Foreldre følger opp lekser og barnas vennskap og helse. Har man psykiske plager går man til psykolog. At du har sett på exit er jo en annen sak. Anonymkode: ccd00...4ff Har ikke sett exit. Men jobber med helse i en middels stor by. Du vil ikke tro hvor mye skjult alkoholisme det er her, høytfungerende alkoholikere som fex kommer inn pga skader de har pådratt seg i påvirket tilstand. Når de blir eldre får de alkoholrelatert demens. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #31 Del Skrevet 8. august 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Nei altså 90% er jo et veldig løst anslag og var aller mest for å sette ting litt på spissen, men jeg tror at en god del av dem man ser (spesielt de litt runde) på caféer og spisesteder er turister. Man hører det både på dialekt (nå kan man jo være tilflytter, jeg er tilflytter selv) og når man ser tre generasjoner vandre rundt turistfeller med litt forvirrede blikk 😅 Anonymkode: d03df...c44 Vel, UTENOM turistsesongen er det jo fremdeles mange feite i Oslo. Spesielt de over 40. Virker som de gir beng i utseende og helse. (bodd i Oslo i 42 år, mest på vestkanten.) Anonymkode: f6e62...1d1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #32 Del Skrevet 8. august 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Du og din neste generasjon vil nå omgi seg med folk med lavere lønn, mindre kulturelle tilbud, dårligere helse, flere røykere/snusere, folk som debuterer seksuelt tidligere, mer overvekt, færre tar høyere utdannelse, folk bruker mer av sin fritid på å pendle osv. Så du personlig har mer kontanter i hverdagen, men sosioøkonomisk har du gått et steg ned på stigen. Men man velger jo hva som er viktigst i sitt eget liv. For noen er det flere kvadratmeter for mindre penger, mer landlige omgivelser, mindre lån osv. Anonymkode: ccd00...4ff Dét kommer jo an på hvor man bor. Hvordan måles sosioøkonomisk status? Familiens sosioøkonomisk status blir målt ut fra tre dimensjoner: foreldres utdanningsnivå, antall bøker i hjemmet og familiens velstandsnivå. Solgte i Oslo, kjøpte hus utenfor. Null lån. Lever bedre. Her jeg bor nå er de fleste i toppsjiktet. Noen sjefer og andre høyt på rangstigen. Mine foreldre er begge professorer, jeg har 40k bøker i hus, malerier og annen kunst, og noen millioner ellers. Anonymkode: f6e62...1d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #33 Del Skrevet 9. august 2023 Hvor er bygda? Jeg bor i et tettsted uten for Oslo, vet ikke om dette er bygda. Syns folk ser like ut her som de jeg ser, når jeg kommer til Oslo. Forskjellige størrelser på alle både her og i Oslo Anonymkode: d9c3a...2b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #34 Del Skrevet 9. august 2023 Bygdebarn sliter med overvekt iallefall: https://forskning.no/partner-ruralis-institutt-for-rural--og-regionalforskning-barn-og-ungdom/bygdebarn-sliter-med-overvekt/292703 Vil tro det avspeiler den voksne befolkningen også.... Anonymkode: 95852...103 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #35 Del Skrevet 10. august 2023 On 8/7/2023 at 1:52 PM, AnonymBruker said: Nei altså 90% er jo et veldig løst anslag og var aller mest for å sette ting litt på spissen, men jeg tror at en god del av dem man ser (spesielt de litt runde) på caféer og spisesteder er turister. Man hører det både på dialekt (nå kan man jo være tilflytter, jeg er tilflytter selv) og når man ser tre generasjoner vandre rundt turistfeller med litt forvirrede blikk 😅 Anonymkode: d03df...c44 Ja, så hvis man ser en feit person i Oslo, så må det altså være en turist. Oslofolk spiser ikke junkfood, det kan ødelegge den tynne l'en. Arrogansen vil ingen ende ta Anonymkode: f792a...10b 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #36 Del Skrevet 11. august 2023 Det har jeg aldri lagt merke til. Bor i Nordre-Follo og jobber i Oslo, slik de fleste i dette fylket gjør😅 Jeg er forøvrig slank og veltrent selv om jeg ikke har råd til enebolig på vestkanten i Oslo. Anonymkode: 4dcab...e8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #37 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 13.50): Er det virkelig så mye fedme i Nordland, Troms og Finnmark? Dere som er derfra, er dette noe dere observerer? Anonymkode: d0e67...465 Ja, det er det. Anonymkode: d2e35...838 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 14. august 2023 #38 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 13.12): Jeg har ikke vært noe særlig utenfor Oslo før, men så flyttet jeg for å få råd til bolig. Jeg har lagt merke til at folk i området jeg bor i er tykkere enn i Oslo. Det er ikke sånn at alle har masse ekstra fett, men de er litt bredere og har større armer og bein Anonymkode: 53809...1ce Hvor mye har du sett av Oslo da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingar-André Skrevet 14. august 2023 #39 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 13.50): Er det virkelig så mye fedme i Nordland, Troms og Finnmark? Dere som er derfra, er dette noe dere observerer? Anonymkode: d0e67...465 Så et modda bilde av Nordlandsporten på face en gang, der sto det altså "Velkommen til fleskriket". Vil tro den som modda det gjorde det for en grunn. Har aldri vært i nord før og ikke skal jeg dit heller så aner ikke om folk faktisk er fete der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #40 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, det er det. Anonymkode: d2e35...838 Ikke så rart med mye fedme i Nord-Norge med så mye kulde og mørke. Anonymkode: a5350...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå