AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #41 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 11.05): Vel, UTENOM turistsesongen er det jo fremdeles mange feite i Oslo. Spesielt de over 40. Virker som de gir beng i utseende og helse. (bodd i Oslo i 42 år, mest på vestkanten.) Anonymkode: f6e62...1d1 Ja! Det er veldig mange overvektige/feite i Oslo. Omtrent alle mine mannlige kollegaer er overvektige/feite, selv om de har høy utdannelse og bor på vestkanten. De få slanke mennene jeg har jobbet med har stort sett vært innflyttere. Kvinnene jeg jobber med er også ganske svære, men andelen med overvekt/fedme er nok litt lavere enn hos mennene. Anonymkode: e999f...403 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #42 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 13.46): Ja, folk er tykkere på bygda. Oslo ligger langt under landsgjennomsnitt på fedme Anonymkode: 64fad...534 Men hvordan sjekker de dette? Har ikke blitt veid. Anonymkode: 65283...eee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #43 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvordan sjekker de dette? Har ikke blitt veid. Anonymkode: 65283...eee Selvrapportering kanskje? Anonymkode: e999f...403 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #44 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 2.52): Det er kjedeligere å bo ute på bygda enn i byen. Mørkt og øde å ut og gå om kveldene. Anonymkode: a5350...e18 Men mye tryggere. Ingen som er redd for å gå i mørket alene på bygda. Mørkt og øde er deilig! Anonymkode: d586a...60c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #45 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men mye tryggere. Ingen som er redd for å gå i mørket alene på bygda. Mørkt og øde er deilig! Anonymkode: d586a...60c Ingen går tur i mørket på bygda, det er et byfenomen å "gå tur". De kjører dit de skal og sitter foran tv'n ellers. Kanskje noe damer i 40-årskrisa som er ute med refleksvest, peakperformancejakke og HOKA-sko, ellers dødt. Og til dere som føler dere truffet, det gjelder ikke alle - men mange. Hilsen født og oppvokst på tjukkeste bygda. Anonymkode: 95852...103 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M.H85 Skrevet 14. august 2023 #46 Del Skrevet 14. august 2023 Du sier noe der... Jeg ser også at det er tykkere folk her i byen enn der ute på landet vi har hytte🤷 De har bare en joker der, her i byen florerer junk food sjappene.. Går heller ingen buss der på hytta eller el-bikes langs veien, folk sykler og går nok mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #47 Del Skrevet 14. august 2023 M.H85 skrev (58 minutter siden): Du sier noe der... Jeg ser også at det er tykkere folk her i byen enn der ute på landet vi har hytte🤷 De har bare en joker der, her i byen florerer junk food sjappene.. Går heller ingen buss der på hytta eller el-bikes langs veien, folk sykler og går nok mer. De innfødte er ikke på butikken eller ute når du er der. Prøv en vilkårlig tirsdag ettermiddag på den lokale cafeen eller coopen, så treffer du kremen. Men fra spør til alvor, ingen kan se statistikk med det blotte øyet. Stol på tallene, det er mer tendens til overvekt i rurale strøk. Her er en masteroppgave om temaet. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2981560 Anonymkode: 95852...103 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #48 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men mye tryggere. Ingen som er redd for å gå i mørket alene på bygda. Mørkt og øde er deilig! Anonymkode: d586a...60c Jeg er redd for det 😅 Anonymkode: 65283...eee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #49 Del Skrevet 14. august 2023 Dette fenomenet er gjennomgående og internasjonalt. Uansett hvor du reiser så er folk i storbyer slankere. F.eks i USA, fedmelandet. Du finner få sykelig overvektige i "fatmobiles" i New York eller Los Angeles. Infrastruktur tillater ikke den type overvekt i NYC, og holdninger tillater det ikke i L.A. Men dra til sørstatene for å finne de. Grunnen er både som skissert, men også pga sosialøkonomiske forhold. Jo høyere man er i en økonomisk rangstige, jo mindre overvekt. Hvem har råd til å kjøpe bolig i Oslo, liksom? Anonymkode: 7b17c...db6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mjalloh Skrevet 14. august 2023 #50 Del Skrevet 14. august 2023 On 8/7/2023 at 2:51 PM, Chomsky89 said: Nord-norge er jo den delen hvor flest folk er avhengig av bilen. Noen konsekvenser av dette er at: - Mange går mindre en mediannordmannen. - Avstandene gjør at langt flere gjør et stort innkjøp dagligvarer i uken istedenfor 3-4 ukentlige innkjøp, som også gjør et stor forskjell i antall skritt på et år. - Ettersom samboerparet ikke kan velge hvor mye tid/energi som går ut av hverdagen på å transporte seg selv og unger til fra Jobb-skole-barnehager-fotballtrening osv, Blir det langt mere fristende å kutte ned på kjøkkentiden. Som sjeldent betyr kyllingbryst og gulrotpure til under 500 kalorier på tallerken. Dette er kun en tanke, men kan klima ha noe å si? Mye lengre 'utesesong' og mildere sør i Norge. Lettere å ta seg en tur ut når det sjeldent er 20 speik eller storm. En annen ting er jo at man i byene også har større tilgang på f.eks treningssentre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #51 Del Skrevet 14. august 2023 Jeg har bodd i tre forskjellige bygder. Folk var helt sprengfeite. Alle som en, som om de har sitti rett opp og ned i en sofa og stappa i seg usunn mat hele dagen lang. Turbukse og fleecejakke var «normalen». Bodd i to storbyer. Folk var slanke og generelt penere. Bor nå i en mindre by, mer tettsted. 90% er overvektige. Bare en betraktning. Anonymkode: 2f1a6...d38 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #52 Del Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 13.46): Ja, folk er tykkere på bygda. Oslo ligger langt under landsgjennomsnitt på fedme Anonymkode: 64fad...534 Sier statistikken noe om alder på befolkningen? Jeg ville tenkt at befolkningen i Oslo i gjennomsnitt er yngre enn endel steder på bygda, og at det også kan spille inn. Forholdet mellom Oslo og Viken er også interessant, at det er så veldig stor forskjell. Anonymkode: 53265...5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #53 Del Skrevet 19. august 2023 Mjalloh skrev (På 15.8.2023 den 0.33): Dette er kun en tanke, men kan klima ha noe å si? Mye lengre 'utesesong' og mildere sør i Norge. Lettere å ta seg en tur ut når det sjeldent er 20 speik eller storm. En annen ting er jo at man i byene også har større tilgang på f.eks treningssentre. Interessant at Nord-Norge kommer dårligst ut. Trodde folk ble fresk når de har tilgang på så mye fisk. Anonymkode: a5350...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #54 Del Skrevet 19. august 2023 Det er faktisk alle disse byfolka som er tjukke i hodet. Det er ikke så lett å gjøre noe med heller. Anonymkode: 9a2c7...8c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #55 Del Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er faktisk alle disse byfolka som er tjukke i hodet. Det er ikke så lett å gjøre noe med heller. Anonymkode: 9a2c7...8c9 Det verste er faktisk alle disse byfolka som er tjukke i hodet. Det er ikke så lett å gjøre noe med heller. Anonymkode: 9a2c7...8c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #56 Del Skrevet 19. august 2023 Har no sett mange elefanter vandre rundt i Oslo så er ikke bare utenfor byer de er feite 😂 Anonymkode: 447e2...fbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 19. august 2023 #57 Del Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 23.02): Ingen går tur i mørket på bygda, det er et byfenomen å "gå tur". De kjører dit de skal og sitter foran tv'n ellers. Kanskje noe damer i 40-årskrisa som er ute med refleksvest, peakperformancejakke og HOKA-sko, ellers dødt. Og til dere som føler dere truffet, det gjelder ikke alle - men mange. Hilsen født og oppvokst på tjukkeste bygda. Anonymkode: 95852...103 Jeg er nordlending med slekt og bekjente i litt ulike bygder rundt forbi og kjenner meg ikke igjen i dette. I Lofoten bla er naturopplevelser en stor del av lokalidentiteten. Virker som de ikke gjør stort ikke gjør annet enn å bestige fjell, fiske og drikke. I og rundt der jeg selv vokste opp har turinteressen virkelig tatt seg opp siste 10 årene. Synes jeg møtte for mange ute på tur når jeg var hjemme på ferie 😆 En god del turgåere er utfartende fra byen skal sies. Jeg tenker det er litt avhengig av hvilken kultur det er i bygda man er ifra. Kanskje grad av isolasjon, arbeidledighet, omgivelser, aktivitetatilbud, helsestatistikk etc. Men at det meste er på snitt hakket kjipere på bygda enn i byen er jo dsv bare et faktum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iso1 Skrevet 19. august 2023 #58 Del Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 13.12): Jeg har ikke vært noe særlig utenfor Oslo før, men så flyttet jeg for å få råd til bolig. Jeg har lagt merke til at folk i området jeg bor i er tykkere enn i Oslo. Det er ikke sånn at alle har masse ekstra fett, men de er litt bredere og har større armer og bein Anonymkode: 53809...1ce Hva så? Hva har det å si for deg og ditt liv åssen andre ser ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mjalloh Skrevet 19. august 2023 #59 Del Skrevet 19. august 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Interessant at Nord-Norge kommer dårligst ut. Trodde folk ble fresk når de har tilgang på så mye fisk. Anonymkode: a5350...e18 Tilgang på fisk har vel de fleste i Norge. Det er vel mengden mat kontra aktivitet det kommer an på når man ser på gjennomsnitt av overvekt i en befolkning. Sitter man inne pga. for eksempel vær, får man mindre aktivitet. Man spiser kanskje også mer enn hva man ville gjort om man er 'ute på farten'. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 21. august 2023 #60 Del Skrevet 21. august 2023 Har ikke tenkt over at folk som bor på bygda er fetere enn de som bor i byen. Men har tenkt at de kanskje ikke bryr seg like mye om utseendet sitt, som jeg tenker er en bra ting (virker ikke som at det et like stort press på å ha dyre merkeklær og bruke sminke). Jeg er oppvokst i byen selv, så har ikke så mye peiling egentlig men det virker som en trygg barndom å vokse opp på landet❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå