AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #1 Del Skrevet 7. august 2023 Jeg har ikke vært noe særlig utenfor Oslo før, men så flyttet jeg for å få råd til bolig. Jeg har lagt merke til at folk i området jeg bor i er tykkere enn i Oslo. Det er ikke sånn at alle har masse ekstra fett, men de er litt bredere og har større armer og bein Anonymkode: 53809...1ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #2 Del Skrevet 7. august 2023 Ja, sånn er det fordi fedme og overvekt er knyttet til sosial status. I Oslo er sosial status og utdaninngsnivå høyere, og det kommer frem i helsestatistikker. Og så er det selvsagt forskjeller innad i Oslo også. Men ja, generelt er folk fetere (og fattigere) utenfor byene. Anonymkode: b0f59...5ad 10 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #3 Del Skrevet 7. august 2023 Jeg blir oppriktig bekymret for mennesker som ikke beveger seg utenfor egen by. 😲 Anonymkode: 7f946...c66 8 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 7. august 2023 #4 Del Skrevet 7. august 2023 Mm, jeg kjenner jo også at jeg bryr meg mye mindre om et par ekstra kilo når bikinisesongen er to dager i året, og det aldri er noen andre enn deg selv ved badevannet 🙃 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #5 Del Skrevet 7. august 2023 Tja. Det er nå samme norske folkegruppe som dominerer både i store norske byer og utenfor dem, men som en over nevner henger sosial status og overvekt sammen på gruppenivå. I gjennomsnitt, tross alt av unntak, er det noe høyere sosial status (særlig utdannings- og inntektsnivå) på folk i større byer enn utenfor. For noen år siden nevnte jo en biolog at vestkantfolk i Oslo i snitt er noe penere enn østkantfolk i Oslo, og samme hvor rasende enkelte ble og hvor lite nyttig informasjon det er på personnivå er det klart det stemmer. Litt fordi utseende gjør at man kan "gifte seg oppover", men også pga. livsstil. Men igjen, forskjellene er ikke så himla store, og det er ikke noe du kan bruke til å forutse hvordan to personer fra bygda eller to personer fra storbyen ser ut. Det kan likevel godt være noe i observasjonen din av hvordan befolkningen totalt ser ut. Anonymkode: 0d105...1c2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #6 Del Skrevet 7. august 2023 Jaaaa, hurra! Endelig kommer det en tråd om folks kropper og fedme, for det er så sjeldent at vi har her. Anonymkode: e0b7e...472 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #7 Del Skrevet 7. august 2023 Masse feite folk i byene også, men disse vises ikke så mye i bybildet. De sitter vel mest hjemme/på PC, og kan sees på junkfood takeaway, kino, Bunnpris på søndager osv. Anonymkode: aa9d2...750 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 7. august 2023 #8 Del Skrevet 7. august 2023 Her er det motsatt. Bor på bygda, har ikke en eneste feit/stor nabo. Her er folk opptatt av sunn mat og god helse. Tror mange jobber mye ute her osv.. sist jeg var i Oslo så jeg kafeer og burger plasser fulle av overvektige folk 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #9 Del Skrevet 7. august 2023 IneT skrev (Akkurat nå): Her er det motsatt. Bor på bygda, har ikke en eneste feit/stor nabo. Her er folk opptatt av sunn mat og god helse. Tror mange jobber mye ute her osv.. sist jeg var i Oslo så jeg kafeer og burger plasser fulle av overvektige folk 😉 Disse folka her er jo i 90% av tilfellene turister fra andre norske byer og tettsteder. Jeg bor i bogstadveien og går slalom rundt alle turistene 😅 Anonymkode: d03df...c44 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 7. august 2023 #10 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har ikke vært noe særlig utenfor Oslo før, men så flyttet jeg for å få råd til bolig. Jeg har lagt merke til at folk i området jeg bor i er tykkere enn i Oslo. Det er ikke sånn at alle har masse ekstra fett, men de er litt bredere og har større armer og bein Anonymkode: 53809...1ce Ok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #11 Del Skrevet 7. august 2023 Det er likt i Frankrike. I Paris er det stort sett slanke og friske mennesker, mens på landsbygda er de fleste både eldre og større. Anonymkode: 9a1a3...a04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #12 Del Skrevet 7. august 2023 Ja, folk er tykkere på bygda. Oslo ligger langt under landsgjennomsnitt på fedme Anonymkode: 64fad...534 4 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 7. august 2023 #13 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Disse folka her er jo i 90% av tilfellene turister fra andre norske byer og tettsteder. Jeg bor i bogstadveien og går slalom rundt alle turistene 😅 Anonymkode: d03df...c44 Morsomt at du tror på at 90% av alle man ser i Oslo er turister 🤣🤣 til info har jeg jobbet i Oslo i mer enn 15 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #14 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, folk er tykkere på bygda. Oslo ligger langt under landsgjennomsnitt på fedme Anonymkode: 64fad...534 Er det virkelig så mye fedme i Nordland, Troms og Finnmark? Dere som er derfra, er dette noe dere observerer? Anonymkode: d0e67...465 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #15 Del Skrevet 7. august 2023 IneT skrev (3 minutter siden): Morsomt at du tror på at 90% av alle man ser i Oslo er turister 🤣🤣 til info har jeg jobbet i Oslo i mer enn 15 år. Nei altså 90% er jo et veldig løst anslag og var aller mest for å sette ting litt på spissen, men jeg tror at en god del av dem man ser (spesielt de litt runde) på caféer og spisesteder er turister. Man hører det både på dialekt (nå kan man jo være tilflytter, jeg er tilflytter selv) og når man ser tre generasjoner vandre rundt turistfeller med litt forvirrede blikk 😅 Anonymkode: d03df...c44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 7. august 2023 #16 Del Skrevet 7. august 2023 IneT skrev (10 minutter siden): Her er det motsatt. Bor på bygda, har ikke en eneste feit/stor nabo. Her er folk opptatt av sunn mat og god helse. Tror mange jobber mye ute her osv.. sist jeg var i Oslo så jeg kafeer og burger plasser fulle av overvektige folk 😉 Klippet frs en vitenskapelig artikkel: I løpet av det siste tiåret er det publisert flere norske og internasjonale studier (2, 4, 6, 9, 10)som viser at det er en sammenheng mellom bosted og overvekt. Forekomsten av overvekt er høyere i rurale enn i urbane strøk. Flere studier påpeker at forklaringsfaktorene bak disse forskjellene fremdeles er usikre, og at det er helt avgjørende å identifisere dem. Forskjeller i overvekt kan forklares enten ut fra sosiodemografiske karakteristika ved innbyggerne i bestemte områder – såkalte komposisjonelle forklaringer, eller ut fra trekk ved området de lever i – såkalte kontekstuelle forklaringer (11, 12). Teoretisk polarisering bør imidlertid unngås i og med at dårlig helse og overvekt i et område like gjerne kan skyldes både variabler knyttet til menneskene og variabler knyttet til stedet. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #17 Del Skrevet 7. august 2023 Vil anta at det er store variasjoner, selv bor jeg i en liten bygd. Her er det det er fåtall som er overvektige, stort sett normalt slanke personer. Miljøet i bygda er preget av idrett og friluftsliv, veldig mange er opptatt av sport, fjellturer og skisport. Jeg vil anta at selve miljøet i bygden har en del og si. Videre så kan det være "bygdedyret" også er gjeldende. For de få menneskene som er overvektige så prates de om blant slarvekjerringer, dessverre. Anonymkode: e03e1...2fd 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-venter- Skrevet 7. august 2023 #18 Del Skrevet 7. august 2023 Jeg merker jo at når jeg er i Oslo går jeg jo overalt. Det er liksom teit å ta drosje for noen km. Om det er lengre tar jeg kollektiv, og da går jeg jo i hver ende. På bygda kjører jeg til alt. Butikken er 2km hver vei så kjører. Jobb er en halv time hver vei og dårlig tilrettelagt for kollektiv… 5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #19 Del Skrevet 7. august 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, folk er tykkere på bygda. Oslo ligger langt under landsgjennomsnitt på fedme Anonymkode: 64fad...534 Bergen er altså på bygda? Anonymkode: bec0f...ac0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 7. august 2023 #20 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tja. Det er nå samme norske folkegruppe som dominerer både i store norske byer og utenfor dem, men som en over nevner henger sosial status og overvekt sammen på gruppenivå. I gjennomsnitt, tross alt av unntak, er det noe høyere sosial status (særlig utdannings- og inntektsnivå) på folk i større byer enn utenfor. For noen år siden nevnte jo en biolog at vestkantfolk i Oslo i snitt er noe penere enn østkantfolk i Oslo, og samme hvor rasende enkelte ble og hvor lite nyttig informasjon det er på personnivå er det klart det stemmer. Litt fordi utseende gjør at man kan "gifte seg oppover", men også pga. livsstil. Men igjen, forskjellene er ikke så himla store, og det er ikke noe du kan bruke til å forutse hvordan to personer fra bygda eller to personer fra storbyen ser ut. Det kan likevel godt være noe i observasjonen din av hvordan befolkningen totalt ser ut. Anonymkode: 0d105...1c2 Det er ikke tja, det er statistisk sett ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå