Gå til innhold

Hvordan finne tilbake til motivasjon og mestringsfølelse etter burn-out

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på en smell på jobb for et par år siden (overarbeidet, dårlig kultur, stress) og har siden den gang jobbet med meg selv for å ha en bedre balanse mellom jobb og fritid og bli bedre til å stresse ned. Jeg byttet også jobb til noe mer rolig, men nå er par år senere dukket det opp en spennende jobbmulighet som jeg takket ja til.

Jeg er ganske fersk i denne jobben og merker at jeg sliter med å finne tilbake til samme energi og motivasjon jeg en gang hadde. Den dårlige selvtilliten henger stadig over meg, i tillegg får jeg null energi på jobb, til tross for at det i utgangspunktet er en spennende jobb der jeg potensielt både kan lære og bidre mye. Dessverre føles alt som et ork. Jeg føler også på mye skam og frykt og er redd for at de som ansatte meg føler de  bomma totalt da de valgte meg.

Er det noen der som har opplevd å ha tendenser til utbrenthet som har klart å finne tilbake til motivasjon og arbeidsglede? Det virker så kjipt å skulle jobbe i mange år uten arbeidslyst.

Anonymkode: 67164...8e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger denne! Har det på samme måte, dessverre.

Anonymkode: 603a1...b75

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Skal snart begynne i ny jobb etter å ha vært utbrent over lengre tid. Men kjenner jeg har lite energi og er også redd for å ikke få nok motivasjon. Det jeg gjør akkurat nå er å forsøke å prioritere yoga. Dype pust og en pause fra hodet mitt. Jeg sover mye bedre av det og gruber mindre.

For meg høres det kanskje ut som at du fremdeles er i en stress-fase hvor du er redd for å bli avslørt for at du ikke er god nok? 

Anonymkode: d8651...8ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er i samme situasjon. Skal snart begynne i ny jobb etter å ha vært utbrent over lengre tid. Men kjenner jeg har lite energi og er også redd for å ikke få nok motivasjon. Det jeg gjør akkurat nå er å forsøke å prioritere yoga. Dype pust og en pause fra hodet mitt. Jeg sover mye bedre av det og gruber mindre.

For meg høres det kanskje ut som at du fremdeles er i en stress-fase hvor du er redd for å bli avslørt for at du ikke er god nok? 

Anonymkode: d8651...8ce

TS her, takk for svar. Gratulerer med ny jobb! Det er sikkert positivt at du har en god rutine for yoga, det har jeg troen på, og har lyst til å gjøre det selv.  Håper du klarer å gå inn i ny jobb med litt lave skuldre og at du ikke er for streng med deg selv ❤️

Jeg følte meg helt fin (altså ikke utbrent), men i ny jobb føler jeg mye på stress, og er så usikker at det føles ut som jeg er nyutdanna (har mange års erfaring bak meg med både ledelse og annet). Det er utrolig slitsomt å overtenke absolutt alt.

Du har kanskje rett i at jeg er i en stress-fase likevel, ihvertfall når det gjelder jobb. Det går utover evne til å lære og ta til seg informasjon. Det er mye med arbeidsmiljøet og ledelsen som ikke er helt bra, men tror jeg kunne opplevd jobben som mer motiverende dersom jeg ikke hadde dette konstante tankekjøret. Føler jobben både er faglig spennende og at jeg potensielt sett kan lære mye - men så spenner jeg litt ben på meg selv.. redd for å møte veggen igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Følger denne! Har det på samme måte, dessverre.

Anonymkode: 603a1...b75

Så kjipt, men da er i flere i samme båt ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...