Gå til innhold

Har det noe å si for kroppen hvor mange måltider jeg spiser om dagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg spiser ca 2500 kalorier om dagen.

Spiller det noen rolle om disse kaloriene inntas i ett måltid om dagen eller om de fordeles gjennom 3 måltider?

Anonymkode: 01e8a...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Spiller det noen rolle om disse kaloriene inntas i ett måltid om dagen eller om de fordeles gjennom 3 måltider?

Visstnok så er det bedre å ete 1 måltid per dag (One Meal A Day/OMAD) om du vil ned i vekt. 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320125

Anonymkode: 12d25...d88

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre med små,mange måltider enn ett stort.

Dette for å øke forbrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det kan påvirke humøret og energien din dersom du er en person som ikke tåler å gå lenge uten matinntak.

men næringsmessig er det et fett.

Anonymkode: 3e78d...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For vekt er det utelukkende kalorier inn og kalorier ut som gjelder. Hvis du spiser altfor ujevnt kan kaloriforbrenningen reduseres, slik at antallet kalorier ut blir noe lavere enn det ellers ville vært, selv om mange sterkt overdriver hvor stor denne effekten er og hvor lite som skal til før den kicker inn. I praksis er det ikke noe folk flest trenger å tenke på.

Helsemessig betyr det ikke mer enn det du eventuelt vil oppleve på humør og overskudd mens du venter på neste måltid. En del verdier (inkl. blodsukker) vil være mer stabile hvis du fyller på jevnt fremfor å ta alt i en jafs, men om det ikke gir deg plager og du ikke er sårbar for det (f.eks. diabetiker) har det ingenting å si.

Så hvis du er sunn og forblir blid og humørmessig på ballen også ved å spise en gang om dagen er det helt greit. Både mht. vekt og næring. Hvis du først er blant de som trives med en slik rutine, veldig mange gjør jo ikke det.

Anonymkode: c868c...b81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

det kan påvirke humøret og energien din dersom du er en person som ikke tåler å gå lenge uten matinntak.

men næringsmessig er det et fett.

Anonymkode: 3e78d...25c

Er det ikke sånn at kroppen har begrenset kapasitet på å ta opp visse ting (proteiner, vitaminer), og at en del vitaminer og mineraler ikke burde tas sammen, fordi de hindrer opptak av hverandre? Feks burde kalsiumrik mat ikke spises med jernrik mat. Så det er mange ernæringsmessige fordeler med å spre maten litt utover.

Anonymkode: 46a3c...c79

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det spiller en stor rolle. Les om periodisk faste. 

Anonymkode: 62073...c10

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen min har fått det bedre av at jeg begynte å spise to-tre større måltider for dag, der middag er et skikkelig hovedmåltid, foran å spise flere mindre måltider for dag med mellommåltider imellom. 

Virker som om at magen min har godt av å hvile i lengre tid mellom måltider og over lengre perioder. Herav minimum 15 timers fasting i døgnet. 

Men det er min anekdote om det. Det viktigste er å finne ut hva som er best for deg. Hva som er riktig og galt spisemønster for deg er det kun du som vet, så fremt du får i deg kcal du skal ha i deg iløpet av dagen.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
flusa skrev (44 minutter siden):

Dette er 100% gammel myte. Mat øker ikke forbrenningen, trening og muskler øker forbrenningen. 

Stadig mer forskning viser at det er bra for tarmene våre med lange opphold mellom måltider, men vektmessig er det en smakssak hva som fungerer for den enkelte. Noen har det best med flare måltider, noen liker ett eller to. Det er hva man spiser som teller. 

Anonymkode: 9dad1...c37

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette er 100% gammel myte. Mat øker ikke forbrenningen, trening og muskler øker forbrenningen. 

Stadig mer forskning viser at det er bra for tarmene våre med lange opphold mellom måltider, men vektmessig er det en smakssak hva som fungerer for den enkelte. Noen har det best med flare måltider, noen liker ett eller to. Det er hva man spiser som teller. 

Anonymkode: 9dad1...c37

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ibs, leddgikt og fibromyalgi, sliter med mye luft og forstoppelse. 

Etter at jeg begynte å spise 1-2 ganger om dagen, prøver å spise ren mat og minimalt med sukker inkludert fruktsukker. Har magen blitt mye bedre. Jeg har også fått mye mer energi og mye mindre smerter i kroppen.

Prøver å spise ren mat. De dagene jeg spiser dårlig mat får jeg mer smerter i ledd, magen stopper opp og jeg føler meg mer utmattet. 

Anonymkode: 4ab3a...87b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/8/2023 at 6:09 PM, AnonymBruker said:

Jeg har ibs, leddgikt og fibromyalgi, sliter med mye luft og forstoppelse. 

Etter at jeg begynte å spise 1-2 ganger om dagen, prøver å spise ren mat og minimalt med sukker inkludert fruktsukker. Har magen blitt mye bedre. Jeg har også fått mye mer energi og mye mindre smerter i kroppen.

Prøver å spise ren mat. De dagene jeg spiser dårlig mat får jeg mer smerter i ledd, magen stopper opp og jeg føler meg mer utmattet. 

Anonymkode: 4ab3a...87b

Men er det måltidsrytmen som er av betydning, eller er det hva du spiser? Akkurat det er jo faktisk litt interessant. Vet en del forskning viser at lengre fasteperioder er gunstig for kroppen, men virker som ikke alle får det til å fungere. Er det faktisk sånn at det samme passer alle?

Anonymkode: 9a45f...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er det måltidsrytmen som er av betydning, eller er det hva du spiser? Akkurat det er jo faktisk litt interessant. Vet en del forskning viser at lengre fasteperioder er gunstig for kroppen, men virker som ikke alle får det til å fungere. Er det faktisk sånn at det samme passer alle?

Anonymkode: 9a45f...78a

Nei, det tror jeg ikke.

Jeg trives kjempegodt med periodisk faste, jeg føler meg bedre i kroppen og jeg er mindre sulten. Jeg spiser i teorien mellom 11.30 og 19.30, i praksis blir det ofte mellom 14.00 og 20.00, rett og slett fordi jeg ikke er sulten før 14-15 tiden. Som regel spiser jeg 2 måltider, lunsj og middag.

Det ene søskenet mitt, derimot, blir sikkelig uggen av å faste. Skikkelig hangry og foretrekker å spiser 3-4 måltider fordelt utover hele dagen. 

Vi er begge innenfor normal bmi og begge trives med "sin" måte å spise på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (På 7.8.2023 den 12.23):

Dette er gammel og utdatert informasjon. 

Anonymkode: 5f2d9...7ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 12.21):

Visstnok så er det bedre å ete 1 måltid per dag (One Meal A Day/OMAD) om du vil ned i vekt. 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320125

Anonymkode: 12d25...d88

Nei, det kan fungere for noen, men det er nok vanskelig for de fleste. Man må da gå med sult gjennom nesten hele dagen, og det bør ikke være nødvendig.

Dessuten må man innta alle kaloriene på det tidspunktet, og det kan være uheldig.

I tillegg virker det som det kan være en fordel å fordele proteininntak ut over dagen, for å "maksimere" vedlikehold av muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 11.49):

Som jeg nevnte, forskning tyder på at det er bedre for muskelvedlikehold å fordele proteiner litt ut over dagen. Faste har vist seg å være forbundet med større tap av muskler enn ren kalorirestriksjon (men med flere måltider gjennom dagen).

Hvis du spiser tre måltider gjennom dagen og du passer på å få i deg proteiner i hvert av dem, så er nok det en grei måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 13.08):

Ja, det spiller en stor rolle. Les om periodisk faste. 

Anonymkode: 62073...c10

Faste har absolutt null effekt ut over det at det kan bidra til å redusere kaloriinntak. Tvert imot så tyder forskning på at det er vanskeligere å beholde muskler ved faste fordi man ikke får i seg nok proteiner gjennom dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 13.10):

Stadig mer forskning viser at det er bra for tarmene våre med lange opphold mellom måltider

Vi har et slikt opphold på natten når vi sover. Ved f.eks. tre måltider i løpet av dagen får tarmene mer enn nok "hvile".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...