Gå til innhold

Dere som har barn i stor barnehage. Hvordan er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal flytte og jeg ser at det er både store og små barnehager i det nye nabolaget. De små har ikke ledige plasser akkurat nå. De andre barnehagene har 70-90 barn. Dere som har barn i slike barnehager, hvordan er det? Positive erfaringer?

Vi har pr i dag en middels stor barnehage med 40 barn og trives med det. 

Anonymkode: 9018b...b63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi skal flytte og jeg ser at det er både store og små barnehager i det nye nabolaget. De små har ikke ledige plasser akkurat nå. De andre barnehagene har 70-90 barn. Dere som har barn i slike barnehager, hvordan er det? Positive erfaringer?

Vi har pr i dag en middels stor barnehage med 40 barn og trives med det. 

Anonymkode: 9018b...b63

90 barn er ikke så stort egentlig. Ikke i byene.

I store basebarnehager skjules sykefravær hos de ansatte på den måten at man fordeler ansatte slik at det blir mest mulig likt og vi er sammen i fellesrommet. Kanskje de slår sammen avdelinger i små barnehager nå også (det kuttes jo stafig i sektoren og det er 10år siden jeg jobbet i en liten avdelingsbarnehage), men det har jeg ikke opplevd selv. I de små jeg har vært i ble det satt inn vikar ved sykdom. I de store er det til tider så lav bemanning at foreldre hadde ikke turt å ha barna sine der hvis de visste hvordan det sto til. Det er faktisk ikke uvanlig at vi er 2 ansatte på 38 barn der jeg jobber. Kommunen vet om det men de gjør ingenting så det nytter ikke å klage.

Et av problemene med store basebarnehager som er mye sammen er den konstante støyen. Det er helt ville tilstander. Tenk deg 60 barn og noen ansatte i samme rom. Selv om ingen skriker eller bråker så blir støyen ganske intens. Og barnet får ikke noen rolige steder å slappe av på. Noen barn søker til toalettet for å få fred, det ser jeg i jobben min hele tiden. Jeg blir ikke sur for dette og ber de komme til fellesrommet slik mine kollegaer forlanger, jeg forstår disse barna godt.

Ellers er det meste ganske likt. Det viktigste er hvilke ansatte barnet ditt får. Noen ansatte er helt følelsesmessig avkoblet mens andre har hjerte for barna. Noen er late, andre leker med barna. Noen er sure, andre er mer blide. Det dumme er at du som forelder ikke vet hvem som er hva, da de blideste ofte kan smiske og komme veldig på godsiden til foreldrene men ikke være så god i jobben sin.

Jeg hadde absolutt prøvd å få plass i en liten barnehage, men 90 barn anser jeg som en liten barnehage. 😅

Anonymkode: 892bc...7b7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine har gått på begge to av største barnehager i Oslo, Margarinfabrikken og Tåsenløkka. Barnehager var fine, kanskje spesielt Margarinfsbrikken, den har gode fasiliteter inne, som plaskebassegn, sanserom, sandkasser under tak 😅 som gir barna mye forskjellig de kan drive med på regnfulle dager. Og gode utearealer med varierende lekeapparater. Tåsenløkka har store utearealer men ingen trær, så der har de utfordringer med at det blir altfor varmt på sommeren, ingen skygge. 

Barnehager er jo gruppe/basedelt, så barna vet ikke engang at de går i store barnehager, de forholder seg bare til sin "avdeling", som er typisk 3-4 grupper og totalt 40 barn, så ikke annerledes enn mindre barnehager. Utfordringen, slik jeg ser det, ligger mest i beliggenhet, Oslo. Stor utskifting av både personale og barn, det var litt trist for barna og hjerteskjærende for meg - at de stadig mistet bestevenn eller favorittansatt. 😞 Også fordi mange får plassen i barnehagen men det ikke er nærmeste, så de bytter ettwrhvert når de får plass nærmere. 

Anonymkode: 8877e...d8b

Skrevet

Er omkring 100unger i barnehagen til guttungen, men de er delt inn i mindre grupper enn en liten og en stor. Så jeg er veldig fornøyd, de voksne i barnehagen er veldig flinke og jeg tror samtlige vet hvem feks mitt barn er😊 de har også faste vikarer sånn at de er kjent med barna og barnehage. Alle de ansatte virker som gode trygge voksne, og mange av de har jobbet der lenge.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Barna mine har gått på begge to av største barnehager i Oslo, Margarinfabrikken og Tåsenløkka. Barnehager var fine, kanskje spesielt Margarinfsbrikken, den har gode fasiliteter inne, som plaskebassegn, sanserom, sandkasser under tak 😅 som gir barna mye forskjellig de kan drive med på regnfulle dager. Og gode utearealer med varierende lekeapparater. Tåsenløkka har store utearealer men ingen trær, så der har de utfordringer med at det blir altfor varmt på sommeren, ingen skygge. 

Barnehager er jo gruppe/basedelt, så barna vet ikke engang at de går i store barnehager, de forholder seg bare til sin "avdeling", som er typisk 3-4 grupper og totalt 40 barn, så ikke annerledes enn mindre barnehager. Utfordringen, slik jeg ser det, ligger mest i beliggenhet, Oslo. Stor utskifting av både personale og barn, det var litt trist for barna og hjerteskjærende for meg - at de stadig mistet bestevenn eller favorittansatt. 😞 Også fordi mange får plassen i barnehagen men det ikke er nærmeste, så de bytter ettwrhvert når de får plass nærmere. 

Anonymkode: 8877e...d8b

Tror nesten disse barnehagene blir bedre enn de store som er ved meg, der er det 130 barn men såvidt jeg kan se er det ikke noen fordeling annet enn at det er avdelinger såklart. Den ene har feks bare 1 uteområde og jeg ser at i den ene barnehagen spiser alle de små sammen og alle de store sammen (2 spisesaler). For meg virker det kaotisk men har ikke erfaring med det som ansatt eller forelder da, bare vært der på besøk og sett i tom barnehage. Men valgte å søke et annet sted pga dette. I den andre store bhg er det litt mer delt opp ute ser jeg og ser også ut som at de spiser på avdelingene sine. 

Anonymkode: bdaee...591

AnonymBruker
Skrevet

Ser noen over svarer ang. vikarer i stor barnehage og det er nok et poeng at det er lett å droppe vikar og heller slå sammen. Samtidig så har jeg hørt at de veldig små barnehagene er sårbare for fravær siden det er så få faste ansatte, så det merkes bedre om en eller flere er borte, og det er kanskje ikke midler til vikar. (Med små tenker jeg færre enn 30 barn)

Anonymkode: bdaee...591

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...