Gå til innhold

Fotterapeut ved infeksjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg har en infeksjon eller inngrodd negl. Det kommer ut en gul-væske ut. Smerten har blitt uutholdelig, tåen er øm og veldig hoven. Det er også vondt å ha på sokker og sko. Må sove med foten stikkende ut fra dynen for selv tyngden av dyna over tåa kan vekke meg om natta. 

Jeg ringte legen for å få en hastetime, men de er fullbooket de neste to dagene pga. mangel på leger. Så jeg ringte legevakten og de sa at jeg bør kontakte en fotterapeut?? Synes det er rart å måtte gå til en fotterapeut før jeg har vært hos en lege. Kan en fotterapeut stille en diagnose?

Anonymkode: 552fd...5da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først dra på apoteket og kjøp grønnsåpen de har der. Ta fotbad 30 minutter med denne såpen, skyll godt av med rent vann etterpå. Gjør dette to ganger daglig. Dette hjelper deg med å få bukt med den akutte infeksjonen. 

Du vil ikke få raskere time hos fotterapeut enn hos legen uansett, så book time hos fastlege tilfelle du må ha antibiotika. Min tå var rød, hoven, og varm, og jeg ble anbefalt antiobiotika av legen. Men jeg ble kvitt infeksjonen med fotbad alene. Jeg var som deg, kunne ikke ha på sokker, sko, ha dynen over, eller noe som helst som kom i kontakt. Jeg hadde det slik i flere måneder, for jeg kom ikke inn til noen fotterapeut fort nok. Var helt grusomt.

Så ta ringerunden og få booket time hos fotterapeut. Her får du spange og behandling som gjør at negl vil vokse riktig igjen. Det er dette fotterapeuter driver med, så det er helt riktig at du må dit. Det kan som sagt være nødvendig med antibiotika, og det må du i såfall få en vurdering rundt hos lege. Men frem til da, ta fotbad som forklart. Får du feber og blir dårlig, dra på legevakta. 

Denne grønnsåpen er sterk, så det er viktig at du skyller av godt, og bruker anbefalt mengde. Tørk godt, også mellom tær, og smør med fotkrem for å unngå uttørring. 

https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/dusj-og-bad/barnengen-flytende-sape,5000501

Anonymkode: 8ea65...704

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med volvat (kanskje dyrt)? Eller så er autoriserte fotpleiere i stand til å kunne se fotsykdommer og behandle deretter.

Men de må være autoriserte..

Anonymkode: e8fb7...fcf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva med volvat (kanskje dyrt)? Eller så er autoriserte fotpleiere i stand til å kunne se fotsykdommer og behandle deretter.

Men de må være autoriserte..

Det er forskjell på fotterapeut og fotpleier.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er forskjell på fotterapeut og fotpleier.

Hva er forskjellen på fotpleier og fotterapeut?

Der en fotpleier har kunnskap knyttet til kosmetiske tiltak som gjennomføres på føttene, er en fotterapaut en godkjent fagperson med minimum 3 års utdannelse innenfor faget. Fotterapauter har derfor bakgrunn innenfor diagnostikk og avdekking av konkrete problemer, og plager som kan oppstå på føttene.

Ps: Jeg mente og skrive fotterapaut i svaret...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er forskjellen på fotpleier og fotterapeut?

Der en fotpleier har kunnskap knyttet til kosmetiske tiltak som gjennomføres på føttene, er en fotterapaut en godkjent fagperson med minimum 3 års utdannelse innenfor faget. Fotterapauter har derfor bakgrunn innenfor diagnostikk og avdekking av konkrete problemer, og plager som kan oppstå på føttene.

Ps: Jeg mente og skrive fotterapaut i svaret...

Alle som er fotterapeut er jo automatisk autorisert. De har ikke lov til å kalle seg fotterapeut hvis de ikke har bestått utdanning. Fotpleier derimot, er ikke en beskyttet tittel. 

AnonymBruker
Skrevet

Når det er så ille trenger du nok antibiotika, så bestill legetime uansett. Men kjøp inn grønnsåpe på apoteket og lag et fotbad morgen og kveld. 

En fotterapeut kan løfte opp neglen, så det kan absolutt hjelpe.

Om dette kommer igjen flere ganger så bør du vurdere kirurgisk behandling.

Anonymkode: 09e53...c05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...