Gå til innhold

Vil kjøre med barnet i uværet, rød sone

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er hos besteforeldrene og bestefar insisterer på å kjøre hjem med barnet i dag, som planlagt, for det er jo bare litt ruskevær og ingenting å bekymre seg for. 

Det er blitt anbefalt å kun gjøre helt nødvendige reiser. 

Kjenner jeg har hjertet i halsen. Sa egentlig at det var uaktuelt, men at jeg skulle sjekke ut litt hva anbefalingene er. 

Overdriver jeg? 

Anonymkode: 258b8...940

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: de834...841

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1,5 t reisevei, hvor ca halvparten går gjennom rød sone, så oransje, så gul. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det. 

Anonymkode: 08371...970

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er vanlig brukt vei, og ikke øde landevei over fjellet (med fare for sperringer og bli sittende fast), og du vet de kjører pent og rolig så ville jeg antagelig gjennomført det.

Men forstår at du er bekymret -klarer du kjenne etter hva du er bekymret for, og så se på Sansynligheten for at det skjer da?

Anonymkode: 36ebb...c65

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt. Hadde også vegret meg. Når skal man høre på anbefalinger om ikke den gangen det blir sendt ut rød varsel på bakgrunn av et uvær som er verre enn noe lignende på 25 år? Samtidig forstår også jeg at det trolig vil gå helt fint. Har en tendens til å overdramatiserer slikt. 

Anonymkode: 35ade...502

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn jeg har forstått det er den anbefalingen hovedsakelig basert på materielle hendelser, altså faren for stengte veier, hindringer som gjør at man ikke kommer seg hjem igjen og blir stående fast. Altså er det avhengig av infrastrukturen der de skal kjøre. Skal de kjøre langs vassdrag med fare for at vannet graver ut bakken og lager skred ville jeg vært bekymret, og bedt dem evt komme seg avgårde tidligst mulig. Som vestlending er jeg veldig obs på steinskred ved kraftig nedbør, så dersom det er områder der det er aktuelt ville jeg også vært bekymra. Er det «bare» mye regn og våt veibane, fare for vannplaning, ville jeg tenkt at det var greit å dra, men bedt ham kjøre forsiktig og være ovs på vann i veibanen. 

Anonymkode: d58b5...1aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hørt noe om å la bilen stå. Jeg tror du bare ønsker en ekstra barnefri dag og bruker dette som en unnskyldning. 

Anonymkode: 5b574...59a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg forstår deg godt. Hadde også vegret meg. Når skal man høre på anbefalinger om ikke den gangen det blir sendt ut rød varsel på bakgrunn av et uvær som er verre enn noe lignende på 25 år? Samtidig forstår også jeg at det trolig vil gå helt fint. Har en tendens til å overdramatiserer slikt. 

Anonymkode: 35ade...502

Samtidig er det mulig bestefar som er litt mer enn 25 år faktisk husker at dette går bra det også. Det har regnet mye før, tro det eller ei. Jeg er selv 40 år, og må ærlig si at vi har hatt mye regn, også på Østlandet her jeg har vokst opp, før. Kan godt hende det er mer enn 25 år siden ja, men jeg husker en eller to episoder tidligere som har liknet mye.  Man må jo kjøre pent, man må vite hva slags vei man skal kjøre på og hvor den er. Mange steder jeg kunne kjørt i dag uten å være nervøs, men selvsagt beregnet veldig god tid, for fort kan det ikke gå i slikt vær. Men kommer jo helt an på hvor man er. Mange steder jeg ville droppet et par dager også...

Anonymkode: 9bcfd...5db

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt. Bor midt i den rødeste sona selv, og vi stod og lurte på om vi skulle la bilen stå i dag. Men hjemmekontor er ikke mulig for vår del, så det ble bilen. 
Det går nok bra, be bestefar beregne ekstra god tid når han skal kjøre. 

Anonymkode: d03f0...6ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har ikke hørt noe om å la bilen stå. Jeg tror du bare ønsker en ekstra barnefri dag og bruker dette som en unnskyldning. 

Da får du lese litt aviser da

Anonymkode: 628ee...997

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Når myndighetene går ut og anbefaler folk å bare foreta nødvendige reiser og om mulig hjemmekontor  tenker jeg en lytter på det. Du er ikke hysterisk. Ikke moro å bli stående fast om de stenger veier heller. Om det ikke er kritisk bør han utsette reisen til uværet er over. 

Anonymkode: cf932...852

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet er 9 og en glede å være rundt, så her tror jeg du projiserer egne følelser. Skulle gjerne hatt henne hjem i dag ❤️ Ts 

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn jeg har forstått det er den anbefalingen hovedsakelig basert på materielle hendelser, altså faren for stengte veier, hindringer som gjør at man ikke kommer seg hjem igjen og blir stående fast. Altså er det avhengig av infrastrukturen der de skal kjøre. Skal de kjøre langs vassdrag med fare for at vannet graver ut bakken og lager skred ville jeg vært bekymret, og bedt dem evt komme seg avgårde tidligst mulig. Som vestlending er jeg veldig obs på steinskred ved kraftig nedbør, så dersom det er områder der det er aktuelt ville jeg også vært bekymra. Er det «bare» mye regn og våt veibane, fare for vannplaning, ville jeg tenkt at det var greit å dra, men bedt ham kjøre forsiktig og være ovs på vann i veibanen. 

Ja, det er det første ser du nevner jeg bekymrer meg for blant annet. Ts

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer - du har vunnet! Dette innlegget er herved kåret som representant for selveste essensen av Kvinneguiden - sure og bitre kjerringer som hakker på trådstarter. To flasker 35 % eddik og en kaktus vil bli sendt til deg i posten.

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (3 minutter siden):

Gratulerer - du har vunnet! Dette innlegget er herved kåret som representant for selveste essensen av Kvinneguiden - sure og bitre kjerringer som hakker på trådstarter. To flasker 35 % eddik og en kaktus vil bli sendt til deg i posten.

:ler:

Anonymkode: be4dc...d00

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i rødsone nå. Regner nesten ikke i det hele tatt. Lurer på hva de egentlig driver med egentlig. Snakk om å skremme mennesker.

Så her må du roe ned. 

Anonymkode: 01542...979

• Nyttig 2
Skrevet

Det er store lokale forskjeller innad i de forskjellige sonene. Jeg har selv vært ute på nesten halvannen times nødvendig bilkjøring innenfor rød sone i dag, og været har variert fra opphold til styrtregn. All trafikk gikk veldig rolig. Det er også store forskjeller på hvor mye vann som ligger i vegen og som renner i vassdragene ennå.

Husk også at det er mange som har kjørt til jobb i dag, da de ikke har mulighet for hjemmekontor. Helseinstitusjoner, for eksempel, er ikke nedstengt.

Men jo mer tiden går, jo mer vannmettet blir jorda, jo mer vann blir stående på bakken og jo større er vel egentlig faren for flom og ras. Det ville dermed være klokest å reise før det blir for ille. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er i rødsone nå. Regner nesten ikke i det hele tatt. Lurer på hva de egentlig driver med egentlig. Snakk om å skremme mennesker.

Så her må du roe ned. 

Anonymkode: 01542...979

Men samtidig er flere veier stengt pga store vannmengder…

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er utenfor eller i gulsone, helt på grensa og de stenger nå tuneller. 

Anonymkode: b38fe...abc

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...