Gå til innhold

Ny kattunge med separasjonsangst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en 18 uker gammel kattunge. Den fant seg egentlig godt til rette i leiligheten med en gang. Spiser godt og går på kassa. 

Problemet er at den har ekstrem separasjonsangst. Den vil helst sitte på fanget og kose hele dagen, og nekter å sove noe annet sted enn på fanget eller oppi senga sammen med meg. Den vil bare leke hvis jeg aktivt er med på leken. Hvis jeg går på do så sitter den og hyler inne i stua og begynner å ødelegge teppet til jeg kommer tilbake. Hun fotfølger meg og er lydløs slik at jeg nesten har snublet i henne flere ganger, og hun smetter inn hver gang jeg skal inn en dør men jeg er redd for å ikke høre henne og klemme henne i døra.

Veldig bekymret for hva som vil skje når jeg skal på jobb i kveld. Har hørt at de kan begynne å tisse utenfor kassen og gnage på ting som kan sette seg fast i halsen. 

Går dette over av seg selv når hun blir bedre vandt?

Er det noen som har tips? 

Anonymkode: 23470...5b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en godt voksen katt som skriker høyt etter eier en god stund etter eier har gått på jobb.

Anonymkode: 7ebc3...b78

Skrevet

Ha den i hvert fall på et sikkert sted hvor det ikke er noe farlig når du ikke er hjemme. Et avstengt rom el er helt ok så lenge det er trygt og pus har det den trenger (vann, kasse ol). 

AnonymBruker
Skrevet

Her må du enten lage et eget rom til pus eller finne en anne løsning. 

Vår pus er på badet når vi ikke er hjemme. Der har hun egen soveplass, mat og do. Det er det rommet hun er tryggest i fordi rommet er lite og hun finner fortere roen der. 

Sett på radio eller tv så pus har lyd rundt seg. 

Men 18 måneder er ikke gammelt så du burde trene pusen på å være alene hjemme. Akkurat som med en hund. Start med 5 minutter og øk etterhvert. 

Siste løsning er å faktisk skaffe seg en katt til. Det er vel beste løsningen også. Katter er ikke ikke lagd for å være alene. 

Anonymkode: 38208...bc7

• Liker 1
Skrevet

Kanskje skaffe ein katt til? 

AnonymBruker
Skrevet
Rufs skrev (1 time siden):

Ha den i hvert fall på et sikkert sted hvor det ikke er noe farlig når du ikke er hjemme. Et avstengt rom el er helt ok så lenge det er trygt og pus har det den trenger (vann, kasse ol). 

Ja, vurderer å stenge henne inne på badet med mat, vann og sandkasse 🥺 prøvde å stenge henne inn i reiseburet da jeg skulle på butikken i stad, men fikk dårlig samvittighet og gikk tilbake 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her må du enten lage et eget rom til pus eller finne en anne løsning. 

Vår pus er på badet når vi ikke er hjemme. Der har hun egen soveplass, mat og do. Det er det rommet hun er tryggest i fordi rommet er lite og hun finner fortere roen der. 

Sett på radio eller tv så pus har lyd rundt seg. 

Men 18 måneder er ikke gammelt så du burde trene pusen på å være alene hjemme. Akkurat som med en hund. Start med 5 minutter og øk etterhvert. 

Siste løsning er å faktisk skaffe seg en katt til. Det er vel beste løsningen også. Katter er ikke ikke lagd for å være alene. 

Anonymkode: 38208...bc7

Hun bodde med mange katter før hun kom hit ja. Tror hun kjeder seg litt nå som hun er alene. Tror det blir bedre om noen mnd når hun skal bli utekatt. Men for nå har jeg nok med en katt. Håper at hun finner seg til rette etter hvert.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, vurderer å stenge henne inne på badet med mat, vann og sandkasse 🥺 prøvde å stenge henne inn i reiseburet da jeg skulle på butikken i stad, men fikk dårlig samvittighet og gikk tilbake 

Ja, ikke i buret, det er for lite. Badet er fint. 

Anonymkode: 79f42...ee6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...