Gå til innhold

Helt tom for energi og føler at noe er galt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått ordnet meg legetime, men det blir ikke før om et par uker fordi legen min fortsatt er i ferie og legekontoret har stor trøkk for tiden. 

Jeg har følt meg dårlig de siste 6 månedene. Det begynte allerede i fjor, men denne sommeren har det vært ganske tungt. Jeg har ikke energi eller overskudd overhodet. Jeg er konstant sliten, konstant trøtt, uansett hvor mye eller lite jeg sover så er jeg aldri uthvilt. Jeg sliter med mat og matlyst, og jeg sliter også med å være i nok aktivitet. Det er blytungt å gjøre enkle oppgaver og jeg strever fælt på jobben. Har alltid vært glad i jobben min og effektiv når jeg er på jobb, men dette blir verre for hver dag som går. 

Jeg har mistenkt diabetes type 2 lenge, men jeg har blodsukkerapparat hjemme og måler fra tid til annen, og fastende er jeg aldri over 7. Har noen ganger målt etter måltider - aldri over 10. Blir egentlig litt frustrert, for jeg vet ikke hva som feiler kroppen min eller hodet mitt. Jeg har dårligere hukommelse, konsentrasjonen min er elendig, jeg fungerer ikke. Skal sies at jeg er deprimert og har PCOS, men PCOS-symptomene ble bedre etter at jeg begynte på p-piller. Depresjonen er jo som den er, den er der og vanskelig å fikse, jeg har slitt med det i mange år men det er først nå at symptomene ser ut til å være fysiske, selv om jeg ikke tror det er depresjonen som gjør at jeg føler meg slik. Det kjennes ut som det er noe galt med kroppen min. Er knusktørr i munnen 24/7, tyggis og pastiller hjelper ikke, det er tørt som sand. Jeg har gått ned rundt 17 kg på ett års tid uten å ha gjort noe, noe som sikkert ikke er unormalt. Har ikke rast ned i vekt på kort tid, men vekten har gått nedover uten at jeg føler jeg har gjort endringer i matveien. 

Vil være litt i forkant av legetimen. Hva bør jeg spør om å sjekke ut? Jeg skal be om å få sjekket testosteronnivået og kolesterolnivået med tanke på PCOS, jeg har ikke tatt kontrollblodprøver etter sist prøve, da var testostoronnivået skyhøyt. Det kan så klart være D-vitaminmangel, men jeg tar tilskudd fordi jeg var litt lav på D-vitamin for ett års tid siden. Jeg føler også at jeg får nok dagslys nå i sommermånedene. 

Er helt kjørt. Så drittlei av å ha det sånn. Kroppen min og hodet mitt fungerer ikke.. 

Anonymkode: 0cb1b...95d

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan så klart være D-vitaminmangel, men jeg tar tilskudd fordi jeg var litt lav på D-vitamin for ett års tid siden. Jeg føler også at jeg får nok dagslys nå i sommermånedene. 

Er helt kjørt. Så drittlei av å ha det sånn. Kroppen min og hodet mitt fungerer ikke.. 

Dagslys (antar du mener sol) er ikke ensbetydende med at du faktisk har tatt opp d vitamin. Jeg klarer ikke ta opp d vitamin via sol (selv uten solkrem), så jeg må ta tilskudd året rundt. 

Spørsmålet er hvor lave verdier du hadde ved sist sjekk, og hvor mye tilskudd du har tatt. Det er også viktig å merke seg at d vitamin bør sjekkes om vinteren for å få et reellt bilde, ikke om sommeren. Det er også viktig å være klar over at noen leger fortsatt henger igjen i at alt over 50 nmol er ok, mens mange har gått over til at 75 nmol er nedre grenseverdi. Jeg merker stor forskjell på om jeg ligger på 70 og 100 nmol, både fysisk og mentalt.

Vær også klar over at det kan være lurt å ta tilskudd av magnesium i tillegg (taes for seg selv på kveldstid). De fleste trenger ekstra med det, og det er viktig for nyttigjøring av d vitamin. 

Anonymkode: bb960...896

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dagslys (antar du mener sol) er ikke ensbetydende med at du faktisk har tatt opp d vitamin. Jeg klarer ikke ta opp d vitamin via sol (selv uten solkrem), så jeg må ta tilskudd året rundt. 

Spørsmålet er hvor lave verdier du hadde ved sist sjekk, og hvor mye tilskudd du har tatt. Det er også viktig å merke seg at d vitamin bør sjekkes om vinteren for å få et reellt bilde, ikke om sommeren. Det er også viktig å være klar over at noen leger fortsatt henger igjen i at alt over 50 nmol er ok, mens mange har gått over til at 75 nmol er nedre grenseverdi. Jeg merker stor forskjell på om jeg ligger på 70 og 100 nmol, både fysisk og mentalt.

Vær også klar over at det kan være lurt å ta tilskudd av magnesium i tillegg (taes for seg selv på kveldstid). De fleste trenger ekstra med det, og det er viktig for nyttigjøring av d vitamin. 

Noterer meg dette og skal ta det opp med legen, takk. Er litt redd han skal skylde for mye på depresjonen og at jeg skal bli "beskyldt" for helseangst, helt ærlig driter jeg i om det er noe galt med kroppen sånn sett men det hadde vært fint å få bukt med plagene slik at jeg i det minste kan fungere fint på jobb. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få tatt lab prøver for evt mangler selv om legen din har ferie... 

Anonymkode: 76a8c...38c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noterer meg dette og skal ta det opp med legen, takk. Er litt redd han skal skylde for mye på depresjonen og at jeg skal bli "beskyldt" for helseangst, helt ærlig driter jeg i om det er noe galt med kroppen sånn sett men det hadde vært fint å få bukt med plagene slik at jeg i det minste kan fungere fint på jobb. 

For lite d vitamin gir i seg selv depresjon.

AnonymBruker
Skrevet

Lurt å begynne med en generell helsesjekk som du sier -eliminere andre ting som kan gi symptomer. Stoffskifte og hormonelle endringer gir gjerne tørre slimhinner, men  utmattelse og utbrenthet kan også gi hundre symptomer fra alle systemer i kroppen. Så her må man nok bare bruke elimineringsmetoden uansett om det er ett fysiske eller psykisk opphav. 

Anonymkode: d66ca...dac

AnonymBruker
Skrevet

Har du andre symptomer feks hodepine? 

Jeg gikk rundt å var konstant sliten, hadde hodepine, hjertebank og dårlig balanse. Da var det b12. 

De kan jo ta en del blodprøver å se sånn de utelukker flere ting.  Men bare av å si symptomene så vil nok legen komme på en del blodprøver osv å ta også 

Anonymkode: ea4ab...da6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk rundt å var konstant sliten, hadde hodepine, hjertebank og dårlig balanse. Da var det b12. 

De kan jo ta en del blodprøver å se sånn de utelukker flere ting.  Men bare av å si symptomene så vil nok legen komme på en del blodprøver osv å ta også 

B12 mangel kan også gi psykiske symptomer og nedsatt matlyst. Men kan jo vere andre ting også. Snakk med legen din finner nok hn ut av det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan forresten logge deg inn på helsenorge.no og se hva nivået ditt lå på ved sist sjekk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du kan få tatt lab prøver for evt mangler selv om legen din har ferie... 

Anonymkode: 76a8c...38c

Jeg vet, men de hadde stor pågang og jeg sa at jeg kunne gjerne vente til fastlegen min kom tilbake. Han kjenner meg uansett godt så syns det er like greit å gå til han. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hodepine har jeg ekstremt sjeldent. Det "symptomet" som er nytt for meg, er tørr munn. Det kjennes ut som jeg har sand i munnen til enhver tid. Det letter litt å drikke, pusse tennene og slike ting, men det er skikkelig ille om natten. Når jeg våkner er jeg så tørr at herregud.. Er svimmel ofte da, men jeg har lavt blodtrykk også så det er nok årsaken til det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hodepine har jeg ekstremt sjeldent. Det "symptomet" som er nytt for meg, er tørr munn. Det kjennes ut som jeg har sand i munnen til enhver tid. Det letter litt å drikke, pusse tennene og slike ting, men det er skikkelig ille om natten. Når jeg våkner er jeg så tørr at herregud.. Er svimmel ofte da, men jeg har lavt blodtrykk også så det er nok årsaken til det. 

Tørr munn kan være pga vitamin mangel, men også pga depresjon etc. 

Hvis du googler "dry mouth + vitamin deficiency", så vil du finne flere forslag til hva det kan være. Likt som for d vitamin, så bør b-12 være godt innenfor normalen (og ikke bare i nedre sjiktet). Rødt kjøtt (ikke-bearbeidet) og fet fisk er de beste kildene. B-12 fra egg absorberes dårlig.

Kroppen trenger også tilstrekkelig med folat for at b-12 skal nyttiggjøres, så pass på at nivåene her også er gode. Spis mat rik på folat hver dag. Grønne grønnsker er en god kilde.

AnonymBruker
Skrevet

Mye av de symptomene du beskriver hadde jeg. Viste seg at D-vitamin lageret i kroppen var altfor lavt. Kroppen var helt på bærtur. Fikk en skikkelig hestekur og det gikk ikke lang tid før jeg følte meg bedre. Og være tørr i munnen om morgenen er normalt. Noen ganger snorker vi uten og være klar over det i tillegg svetting. De finner nok ut av det. 

Anonymkode: 80c24...7e0

AnonymBruker
Skrevet

Å gå ned 17 kilo på ett år når man ikke prøver å slanke seg, det er mye. Nesten 1,5 kg i måneden. Pass på at du nevner dette for legen når du kommer til timen din.

Anonymkode: 5d548...9ad

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å gå ned 17 kilo på ett år når man ikke prøver å slanke seg, det er mye. Nesten 1,5 kg i måneden. Pass på at du nevner dette for legen når du kommer til timen din.

Anonymkode: 5d548...9ad

En i familien gikk ned uten og gjøre noe, var diabetes. Så greit og sjekke blodsukker hos legen og langtidsblodsukker. Synes blodsukkeret som er målt hjemme er litt i grenseland, og forhøyet. Men viktig og sjekke for flere ting

Anonymkode: 8d797...074

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nevnte selv i en gruppechat i dag at jeg var sliten og trist på grunn av fattigdom og arbeidslyst. Jeg betaler alle regningene mine selv og sørger alltid for å ha nok penger til nødvendig mat og drikke, litt klær, transport, osv. Like etterpå var det en person som skrev følgende til meg: "Kanskje du skal kontakte kommunen om å få verge?". Det svaret var utrolig frekt. For det første trenger jeg ikke det. For det andre betaler jeg alltid regningene mine og sørger for å ha nok til det mest nødvendige. For det tredje forteller det alt om menneskesynet til den personen. Jeg ble så irritert at jeg meldte meg ut av gruppa. Gruppa heter "Støttegruppe for angst og depresjon". 

Dette er kanskje ikke så relevant for din del, men jeg bare sier at folk har en tendens til å misbruke informasjon og fakta. 

Anonymkode: 466fc...f9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg nevnte selv i en gruppechat i dag at jeg var sliten og trist på grunn av fattigdom og arbeidslyst. Jeg betaler alle regningene mine selv og sørger alltid for å ha nok penger til nødvendig mat og drikke, litt klær, transport, osv. Like etterpå var det en person som skrev følgende til meg: "Kanskje du skal kontakte kommunen om å få verge?". Det svaret var utrolig frekt. For det første trenger jeg ikke det. For det andre betaler jeg alltid regningene mine og sørger for å ha nok til det mest nødvendige. For det tredje forteller det alt om menneskesynet til den personen. Jeg ble så irritert at jeg meldte meg ut av gruppa. Gruppa heter "Støttegruppe for angst og depresjon". 

Dette er kanskje ikke så relevant for din del, men jeg bare sier at folk har en tendens til å misbruke informasjon og fakta. 

arbeidsledighet*

Skrevet

Er det ikke mulig å få hastetime til blodprøver hos en annen lege? Ring legekontoret i morgen tidlig. Det kan være mange ting som gjør at du føler deg tappet for energi, f.eks stoffskifte, jernmangel, B-12-mangel. Bare en lege kan finne ut av det.. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt 2-3 doser koronavaksine? Hvis ja så er det grunnen. Du er ikke alene. Dere er mange. Er gruppe på Facebook som sliter med det samme. Bivirkninger av corona vaksinen heter gruppen.

Anonymkode: a855b...80f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du tatt 2-3 doser koronavaksine? Hvis ja så er det grunnen. Du er ikke alene. Dere er mange. Er gruppe på Facebook som sliter med det samme. Bivirkninger av corona vaksinen heter gruppen.

Anonymkode: a855b...80f

Hva bivirkninger har de?

Hva fant de ut?

Noen som er blitt bra igjen eller verre?

Anonymkode: 8c0b2...5a9

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...