Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan sov din nyfødt på natten? Hvor lang tid tok det før søvnen var mer forutsigbar/bedre? Er det noe man kan gjøre på dagtid for å få baby til å sove bedre om natten? 😊

Anonymkode: cb518...72e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge vine væknet ca hver andre/tredje time for å få melk. Ble litt bedre etter 3-4 mnd. 

Ikke så mye man kan gjøre med nyfødte... Vi pleide å ha det mørkt og rolig om natta, minst mulig lys og lyd ved amming og bleieskift. På dagtid passet vi på at babyen ikke blir overtrøtt. Ellers er de første månedene en unntaktilstand, de fleste babyer våkner hyppig, det er helt normalt. 

Anonymkode: a771b...d6e

AnonymBruker
Skrevet

Nyfødte kan ikke «søvntrenes». De er født uten døgnrytme og har et ganske stort søvnbehov, med lite våkentid bortsett fra mat og stell. Frem til ammingen er etablert er det dessuten anbefalt å vekke for mat hver 3. time. 

Mine barn har dog sovet greit om natten. I starten måtte de ha mat hver 2-3. time, så det er jo slitsomt når man gjerne bruker litt tid på å rape/roe baby etter måltid også i tillegg til at man kanskje er sliten etter fødsel, så det er jo en ekstremtilstand uansett. Men har gått seg relativt bra til her. Mine la godt på seg, så jeg slapp å styre lenge med vekking for mat og sånn. I løpet av de første 4-5 ukene begynte de å sove opp til 3-4 timer om gangen på natta. :) 

Men så har du jo de babyene som ikke sover lange strekk på natta før ved 3-4 måneder også, når melatoninproduksjonen starter.

Anonymkode: 923f9...bfd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sov hele dagen og var masse våken på natta iallfall første uka. Tror det gikk seg til iløpet av den neste uken og så sov hun ganske greit om natten frem til 3,5 mnd ca :) Gjorde ingenting spesielt, leste overalt at det var vanlig med omvendt døgnrytme de første 2 ukene og at man skulle la dem sove når de trengte og at det da snur av seg selv. 

Anonymkode: be9bc...fce

AnonymBruker
Skrevet

Min hadde null døgnrytme. De to første ukene sov han mye, både dag og natt. Etterpå var det ingen forutsigbarhet. Når jeg tenkte "nå kommer han til å sove godt siden han har spist så godt og vært våken så lenge", så sov han 20 minutt før det var på'n igjen. Eller hvis jeg tenkte at "nå har han jo ikke spist på lenge, så nå våkner han vel snart", så sov han plutselig fem timer i strekk, mens jeg ikke hadde utnyttet tiden til å sove selv, fordi jeg var overbevis om at han kom til å våkne straks... Søvn var et strev og et stress i allefall det første året. 

Anonymkode: 984b7...163

AnonymBruker
Skrevet

Min våknet hver 2. Time hele døgnet de første to ukene. Så ble det skjeldenere og skjeldnere. Nå er baby 4 mnd og våkner kl 23 (når jeg legger meg), kl 02:00 og 05:00 for mat. Ellers sover baby igjennom hele natta til kl 9 :)

Anonymkode: 1aa27...649

AnonymBruker
Skrevet

Det forandrer seg veldig hele tiden! Baby er 8 uker snart og hvis han har hatt to dager med identisk rutine og så kan det fortsatt endre seg igjen! 🥴 Men den siste uken nå så har han kun hatt en oppvåkning om natta, altså da legger han seg 23, våkner 4 tiden og til slutt 7. Da er det mye sutring helt til vi står opp og han er fornøyd igjen 😅 

Anonymkode: 10370...090

AnonymBruker
Skrevet

Nyfødte har et helt uforutsigbart søvnmønster og små magesekker så du må regne med å være en del våken til alle døgnets tider. Man kan heller ikke søvntrene en nyfødt. Men det du kan gjøre for å starte å skille følelsen av natt og dag for babyen er å ta med babyen inn i familiens vanlige rutiner. Stå opp om morgenen og la babyen sove duppene om dagen i stua, i vogna og andre steder hvor det er lyd og lys. Og på natta holder du det rolig og mørkt både når baby sover og er våken.

Anonymkode: 34883...bba

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 4,5 mnd nå. I begynnelsen sov hun natta gjennom, kanskje med én oppvåkning. Nå legges hun kl 19-20 og vi står opp 06-07. I mellomtiden har hun 2-3 oppvåkninger for mat. 

Anonymkode: bc7ce...f68

AnonymBruker
Skrevet

Nr 3 har sovet helt topp. Hun har max har 1-2 måltider og aldri vært våken utenom å spise på natt, ikke en eneste gang. I flere perioder har hun sovet helt rundt også 😅 Nå er hun 5 mnd, sovner kl 20 ish på kvelden og sover til ca kl 06 med 1-2 matinger. 

Anonymkode: dfc40...41a

Skrevet

Begge mine sov fra ca. 18-19 om kvelden til ca. 9-10 på morgenen, men de våknet hver tredje time for å spise før de sov videre igjen :) de var til gjengjeld mye våken om dagen😅

AnonymBruker
Skrevet

Den første var på sitt våkneste og mest misfornøyde og sultne mellom 19 og 23. Etter det våknet hun annenhver time for mat, men diet i 2-3 minutter og sovnet igjen med én gang.  Jeg sovnet også igjen med en gang, og opplevde å sove godt mellom 23, og jeg tror det var rundt kl. 9 vi stod opp, jeg var i hvert fall uthvilt. 

Med nr. to var søvnen mye mindre forutsigbar de første tre månedene. Hun sov mer om dagen enn om natten. Hun var mer våken om natten enn søsteren gjennom hele babytiden. Men jeg husker at det var noe som endret seg, og plutselig var det et mønster, og mer nattesøvn, rett før hun ble tre måneder. Det startet med en periode hvor hun begynte å sovne kl. 19 om kvelden, sov til midnatt, var så sprell våken i to timer, og så sov hun videre igjen frem til sjutiden neste morgen.  

Anonymkode: bdfed...79a

AnonymBruker
Skrevet

Min første sov aldri mer en tre timer i strekk første året. Nummer to sov nesten sammenhengende fra 4-16 og var mye våken fra 16-4. Tok over 6 mnd å snu henne 

Anonymkode: c84aa...097

AnonymBruker
Skrevet

Våknet hver 2.-3. time for å ammes de første 7 mnd. Sov først gjennom natten etter at mannen min gikk ut i perm og vi flyttet henne til egen seng på eget rom. 

Heldigvis sovna hun alltid umiddelbart igjen når hun fikk pupp da. Aldri vært våken timevis om natten eller noe. 

Anonymkode: bae57...43a

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min har egentlig sover fra sånn 20:00 til 06:00 siden hun ble født, våkner 2 ganger på natten for amming. Det jeg har funnet ut er at det ikke hjelper å legge henne 22:00 og holde henne våken pga «da sover hun til 08:00», hun våkner uanswtt 06.00 og blir bare gretten om jeg holder henne våken. 

Anonymkode: 515ba...b62

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke gjøre noe særlig med nyfødtes søvn, nei. De produserer ikke melatonin, og skal i tillegg våkne hyppig for å få melk - dette fordi de har pitte liten magesekk, og trenger jevnt påfyll for å ikke bli dehydrerte/få nok næring. 

Begge mine har våknet ørten ganger om natten, gulpet, kavet, vekket seg selv pga ukontrollert veiving med armer de ikke skjønner er en del av kroppen sin, osv. 

Og nei, man kan ikke gjøre noe med ungene, men man kan prøve å gjøre noe med hvordan man selv får sovet. 

Med førstemann funket overhodet ikke liggende amming, og ikke samsoving. Han fikk ikke tak i puppen liggende, og bare sparket fra mot magen min så han skjøv seg vekk fra puppen, og rev opp brystvorten i prosessen. Jeg fikk forferdelig lite søvn i den babytiden, siden all amming måtte gjøres sittende, og til tider gående siden jeg var redd for å sovne om jeg satt og ammet. 

Med andremann fikk vi til liggende amming, og da sov jeg veldig, veldig mye mer. Les om trygg samsoving, og se om det er noe som kan funke for deg. Det gjorde babytiden uendelig mye lettere for meg, med nr 2. 

Anonymkode: 3a142...051

Skrevet

Nr 1 og 2 sovnet mellom 21 og 23, hadde en mating mellom 2 og 5, for så å sove til 6-10.

Nr 3 derimot er noe helt annet 😅. Sover masse på dagtid. Har små dupper på kvelden og sovner mellom 23 og 01. Sover da mellom 3 og 5 timer. Så når det er mating så varierer det om hen sovner igjen eller om det blir 1-1,5 time våkentid, for så og sovne igjen.

Som de andre sier, så kan man ikke gjøre så mye i starten, de har sin "rytme", så det er bare å henge på 😅🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...