AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #1 Skrevet 7. august 2023 Hvor stor risikosport er dette? Alle de fire er jeg godt kjent med, og dette er stabile karer som studerer og har faste inntekter. Itillegg tenker jeg og lage en kontrakt oss imellom. Hva kan gå galt? Joda, knuste vinduer osv kan jo skje med alle, men da finner vi en løsning innad i gruppen tenker jeg. Anonymkode: 170aa...a52
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #2 Skrevet 7. august 2023 Hva tenker du med " eie leilighet i mitt navn, med 5 personer" ? Skal du eie en leilighet og leie ut til disse? Skal de være med lånetakere? Skal kun en person stå som lånetaker? Skal det kun tinglyses en eier men det skal være flere reelle eiere? I såfall hvorfor skulle de gå med på det? Anonymkode: 3b81f...cbe 9
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #3 Skrevet 7. august 2023 Mener du at dere egentlig eier sammen, men at leiligheten bare er tinglyst på deg? Det er jo i så fall en veldig stor risiko for de andre. Eller mener du at du eier en leilighet som du leier ut? Da må du jo sørge for leiekontrakt og depositum, så er det juridisk sett ikke så stor risiko. Tenker det derimot kan være ganske stor risiko for at relasjonen mellom dere går på en smell når du er utleier, og vennene dine er leietakere Anonymkode: 18ab0...094 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #4 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva tenker du med " eie leilighet i mitt navn, med 5 personer" ? Skal du eie en leilighet og leie ut til disse? Skal de være med lånetakere? Skal kun en person stå som lånetaker? Skal det kun tinglyses en eier men det skal være flere reelle eiere? I såfall hvorfor skulle de gå med på det? Anonymkode: 3b81f...cbe Nei, det er et bofelleskap/kollektiv med 5 personer, men leiligheten står i mitt navn. Så de må betale meg hver mnd, og jeg utleier. Anonymkode: 170aa...a52
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #5 Skrevet 7. august 2023 Mener du at det er kun ditt navn som skal stå på leiekontrakten? Altså at det er du som står som ansvarlig? Det kan være risikosport, ja. Anonymkode: 2f581...063 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #6 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mener du at dere egentlig eier sammen, men at leiligheten bare er tinglyst på deg? Det er jo i så fall en veldig stor risiko for de andre. Eller mener du at du eier en leilighet som du leier ut? Da må du jo sørge for leiekontrakt og depositum, så er det juridisk sett ikke så stor risiko. Tenker det derimot kan være ganske stor risiko for at relasjonen mellom dere går på en smell når du er utleier, og vennene dine er leietakere Anonymkode: 18ab0...094 Det er et kollektiv Alle vi leier sammen, men hele leiligheten og leien står på meg. Men de overfører meg for sin del av leien hver mnd. Anonymkode: 170aa...a52
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #7 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er et kollektiv Alle vi leier sammen, men hele leiligheten og leien står på meg. Men de overfører meg for sin del av leien hver mnd. Anonymkode: 170aa...a52 Da bør du jo informere om det i trådtittel og innlegg. I tittelen har du skrevet at du eier leiligheten sammen med 5 andre. Anonymkode: 2f581...063 13
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #8 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da bør du jo informere om det i trådtittel og innlegg. I tittelen har du skrevet at du eier leiligheten sammen med 5 andre. Anonymkode: 2f581...063 Ja, ser det nå 😅 totalt feil av meg. Men ja. Anonymkode: 170aa...a52
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #9 Skrevet 7. august 2023 Du vil være juridisk ansvarlig for at leien blir betalt. Så hvis noen av dem ikke betaler sin del, så må du betale den, og deretter prøve få igjen fra dem. Det er også du som må svare for eventuelt bråk, støy, brudd på husordenregler og lignende, for det er ene og alene du som er juridisk ansvarlig for at slikt overholdes. Jeg gjorde det, til to gode venner, i stabile jobber. Det gikk kjempefint helt til vi var uenige med oppsigelsen, og jeg satt igjen med en ekstra regning på 10 000,- og to vennskap mindre. Anonymkode: 1353b...573 12 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #10 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gjorde det, til to gode venner, i stabile jobber. Det gikk kjempefint helt til vi var uenige med oppsigelsen, og jeg satt igjen med en ekstra regning på 10 000,- og to vennskap mindre. Det med husbråk er det nok i alle kollektiv, ingen kan forvente helt rolig støy, vi er trossalt mennesker. Såpass. Hvordan oppsigelse var det snakk om da? Ville de flytte ut tidligere? Anonymkode: 170aa...a52
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #11 Skrevet 7. august 2023 Aldri. Løp som faen. Anonymkode: aa82a...d0b 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #12 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det med husbråk er det nok i alle kollektiv, ingen kan forvente helt rolig støy, vi er trossalt mennesker. Såpass. Hvordan oppsigelse var det snakk om da? Ville de flytte ut tidligere? Anonymkode: 170aa...a52 Med støy tenker jeg på det andre utad klager på, som naboer/huseier. For det er du som er hovedleiertaker som er ansvarlig for at de andre overholder reglene, det er du som må svare for eventuell bråk. En ønsket bo der en litt ekstra, noe huseier godtok, men leverte ikke nøkler til riktig tid så husleie måtte betales for en lengre tid. Anonymkode: 1353b...573 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #13 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Aldri. Løp som faen. Anonymkode: aa82a...d0b Begrunnelse? Anonymkode: 170aa...a52
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #14 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med støy tenker jeg på det andre utad klager på, som naboer/huseier. For det er du som er hovedleiertaker som er ansvarlig for at de andre overholder reglene, det er du som må svare for eventuell bråk. En ønsket bo der en litt ekstra, noe huseier godtok, men leverte ikke nøkler til riktig tid så husleie måtte betales for en lengre tid. Anonymkode: 1353b...573 Joda, men utleiere er ofte forståelsesfulle til sånt, de forstår at det bor studenter, i en svært belastet studentgate. Men såklart, det finnes grenser. Så du hadde løpt fra en slik avtale? Anonymkode: 170aa...a52
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #15 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Joda, men utleiere er ofte forståelsesfulle til sånt, de forstår at det bor studenter, i en svært belastet studentgate. Men såklart, det finnes grenser. Så du hadde løpt fra en slik avtale? Anonymkode: 170aa...a52 Utleiere er faktisk ofte noen som utnytter studenter ang slikt så vær forsiktig!! Anonymkode: 620c3...e5e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #16 Skrevet 7. august 2023 Drama ødeleggelser konflikter mistrivsel spleising/ikke spleisin på forbruk som strøm papir lyspærer. Ting som forsvinner feks osten krymper dobbelt så fort som duvtrodde. De andres gjester ødelegger ting ved et uhell / fylla. Festing etter bytur... søppel, rydding vasking, vaskemaskinbruk. folk som tar for mye plass i fellesrom Folk som ikke leser vilkår feks oppsigelse. Stilkeregler Folk som plutselig flytter ut midt i skoleåret. Folk som ikke passer sammen. Folk som ikke vil bli med på feks fellesmiddag OSV Anonymkode: aa82a...d0b 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #17 Skrevet 7. august 2023 Innlegg over var svar på hvorfor løpe. Anonymkode: aa82a...d0b
Hareena Skrevet 7. august 2023 #18 Skrevet 7. august 2023 Du bør i alle fall sjekke at det ikke er noen begrensninger i kontrakten med reell eier/utleieselskap for antall beboere eller framleie. Har en sønn som leide leilighet mens han studerte og leide ut et soverom til annen student. Han skrev standard leiekontrakt. Huseier var kjent med forholdet og syntes selv det var greit å forholde seg til én leietaker. Det som kan skape problemer for deg er at sjansen for problemer øker proporsjonalt med antall medlemmer i kollektivet. Plutselig har en kjæreste flyttet inn, en er blakk og du må legge ut hans del av leien, en steker pizza, sovner nattestid og sprinkelanlegget aktiveres, en flytter plutselig, det blir problemer med å finne nytt kollektivmedlem raskt og du må betale leia i den perioden. Kjenner også en singel ung mann som har vært i fast arbeid i mange år og i like mange år bodd i kollektiv i Oslo med andre som også jobber og det har vært problemfritt. Hvis jeg var mora di, ville jeg frarådet det. Hvis dere er en kameratgjeng fra guttedagene, kjenner hverandre godt og foreldre er ansvarlige personer, kan det gå, men hvis dette er første stopp for alle etter gutterommet hos mamma og pappa, er jeg skeptisk. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #19 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Utleiere er faktisk ofte noen som utnytter studenter ang slikt så vær forsiktig!! Anonymkode: 620c3...e5e Neida. Har bodd i Trd og Oslo, med masse støy i helgene, uten problemer. Anonymkode: 170aa...a52
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #20 Skrevet 7. august 2023 Hareena skrev (2 minutter siden): Det som kan skape problemer for deg er at sjansen for problemer øker proporsjonalt med antall medlemmer i kollektivet. Plutselig har en kjæreste flyttet inn, en er blakk og du må legge ut hans del av leien, en steker pizza, sovner nattestid og sprinkelanlegget aktiveres, en flytter plutselig, det blir problemer med å finne nytt kollektivmedlem raskt og du må betale leia i den perioden. Det siste der er et godt poeng ja. Om hele leiligheten ryker, hva skjer det? Om det blir full fyr? Da står jeg for utgiftene? Vi kjenner hverandre godt, hadde aldri gjort det med ukjente personer, personer med stabile inntekter, og som er meget ordentlige. Men livet er jo en risikosport, noen sjanser må man jo ta. Anonymkode: 170aa...a52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå