AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #41 Skrevet 7. august 2023 Brunello skrev (1 time siden): Folk som blir tidlig gjeldfrie er ofte de som sitter igjen med lavest formue når de er gamle. Signerer denne. Foreldrene mine var gjeldsfrie når de var 40. Boligen deres er i dag verdt 2 millioner kroner. Min søster og svoger har veldig gode jobber og har suksessivt investert når de har hatt økonomisk mulighet. De sitter nå på bolig på Oslo vest og stor hytte i Trysil. De har mye lån per nå, men de hadde hatt nærmere 18 millioner kroner dersom de hadde solgt hytte og hus. Anonymkode: 27ffc...4e7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #42 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For de som bor i Oslo, er det veldig lite, men dere ser ut til å ha litt lite inntekt også 🙈 Vi er i 40 årene og har lån på nesten 7 mil, årlig inntekt er på 2,5 mil ca. Boligverdi er samme, 17-18 mil tror jeg. Men med 1.4 mil i total inntekt, et par i 40 årene i Oslo .. er en av dere ikke jobber eller jobber redusert? Anonymkode: 0c695...e77 1,4 er da ikke unormalt lavt, hvis gjennomsnittslønna er på rundt 520k. Jeg og mannen har litt over 1 mill til sammen og jobber begge 100 %, i Oslo. Vi har forøvrig 3,1 i lån. Anonymkode: a354b...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #43 Skrevet 7. august 2023 Vi har 4,2 mill i lån, billån og ett studielån. Tjener 1,1 ca tilsammen. Det går det og.. Anonymkode: 1be8b...60b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #44 Skrevet 8. august 2023 Merkelig at så mange her i tråden ønsker å prestere at de er i 30-årene og har mindre lån. Vi, ikke TS men bor i Oslo, hadde selvsagt også mindre lån da vi var i 30-årene, enn nå i 40-årene. Sånn har det blitt i Oslo. Da vi var i 20-årene, hadde vi et lån på 2,5 mil og en leilighet verdt 3,5. Da vi var i 30 årene, hadde vi en 4,2 mil i lån og en bolig verdt 8-9. Nå vi er 40 årene, har vi 6-7 mil i lån og en bolig verdt 17-18. Når man oppgraderer bolig, må jo boliglånet nødvendigvis gå opp. Så lenge man er mentalt forberedt, at man ikke skal sitte i den boligen til pensjonsalderen, er det ikke noe fare å gå i pensjon med et boliglån. Man planlegger å selge den verdifulle boligen, kjøpe en mindre leilighet og en hytte, og være gjeldfri og med oppspart kapital, når den tiden kommer. Dette er ikke nødvendigvis mindre smart økonomisk valg, enn å kjøpe en bolig, betale den ferdig og sitte på den til man dør. Dere som sier dere er gjeldfrie som tredveåringer, dere har jo kanskje en bolig som ble kjøpt for 3,5 mil og er fortsatt verdt 3,5 mil nå 15 år senere, og dere bor ikke i Oslo, og kan ikke forvente at boligene er plutselig blir verdt over 20 mil om noen år. Men det kan TS. Boligene hun eier, "tjener" mer penger per år (øker mer i verdi) enn hun selv får i lønn. Anonymkode: 0c695...e77
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #45 Skrevet 8. august 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: 1,4 er da ikke unormalt lavt, hvis gjennomsnittslønna er på rundt 520k. Jeg og mannen har litt over 1 mill til sammen og jobber begge 100 %, i Oslo. Vi har forøvrig 3,1 i lån. Anonymkode: a354b...cb3 Dere må jo være mye yngre? Dere er ikke et par i 40-årene? Jeg synes det er lav når man er i 40 årene. Jeg jobber i privat sektor, men ei venninne av meg er utdannet sykepleier og jobber i statlig sektor, eldrehjem. Og nå som 40-åring er hun for lengst avdelingsleder og har også et lønn/inntekt på over 900 tusen. Så at TS, at de begge 40-åringene i familien, i Oslo, med ansiennitet i sine jobber på over 15 år, ikke tjener mer enn 700 kr pr år brutto, ja, det er rart. Neste uansett jobb, tror de kan få betydelig lønnshopp om de bare gidder. Anonymkode: 0c695...e77
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #46 Skrevet 8. august 2023 On 8/7/2023 at 9:28 AM, AnonymBruker said: Jeg og mannen har 3,6 mill totalt i lån, foreløpig et barn. Er det mye? Han har 2,3 og jeg 1,3 mill i lån. Det er studielån og boliglån. Bor i Oslo. Tjener ca 1,4 mill totalt i året. Anonymkode: 02c64...2a8 Til å være norge hvor mennesker som er 25 år kan ha 7 millioner i lån så er dette ingenting, sammenligner du deg med et uland ja så er det kjempe mye. Ingenting å tenke over eller bekymre seg for den summen der. Anonymkode: c50cb...490
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #47 Skrevet 8. august 2023 tja, jeg er over 50 og mannen er straks 50 og vi har 4 mill totalt i lån på bolig, tjener til sammen 2 mill i året og ser ikke at gjelden er et problem, har barn og barnebarn.. Anonymkode: 20afe...1bb
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #48 Skrevet 8. august 2023 Høres helt greit ut. Jeg bor alene med to barn, har 2,3 i lån på en leilighet som er verdt 4,5. Tjener 750 000 i året. Det går helt fint. Anonymkode: a9950...2ae
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #49 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Merkelig at så mange her i tråden ønsker å prestere at de er i 30-årene og har mindre lån. Vi, ikke TS men bor i Oslo, hadde selvsagt også mindre lån da vi var i 30-årene, enn nå i 40-årene. Sånn har det blitt i Oslo. Da vi var i 20-årene, hadde vi et lån på 2,5 mil og en leilighet verdt 3,5. Da vi var i 30 årene, hadde vi en 4,2 mil i lån og en bolig verdt 8-9. Nå vi er 40 årene, har vi 6-7 mil i lån og en bolig verdt 17-18. Når man oppgraderer bolig, må jo boliglånet nødvendigvis gå opp. Så lenge man er mentalt forberedt, at man ikke skal sitte i den boligen til pensjonsalderen, er det ikke noe fare å gå i pensjon med et boliglån. Man planlegger å selge den verdifulle boligen, kjøpe en mindre leilighet og en hytte, og være gjeldfri og med oppspart kapital, når den tiden kommer. Dette er ikke nødvendigvis mindre smart økonomisk valg, enn å kjøpe en bolig, betale den ferdig og sitte på den til man dør. Dere som sier dere er gjeldfrie som tredveåringer, dere har jo kanskje en bolig som ble kjøpt for 3,5 mil og er fortsatt verdt 3,5 mil nå 15 år senere, og dere bor ikke i Oslo, og kan ikke forvente at boligene er plutselig blir verdt over 20 mil om noen år. Men det kan TS. Boligene hun eier, "tjener" mer penger per år (øker mer i verdi) enn hun selv får i lønn. Anonymkode: 0c695...e77 Joa, men noen av oss i starten av 30-årene bor faktisk også i en bolig i Oslo verdt 15-16 millioner, og som er mer enn stor nok til alle livets kommende faser. Men ikke gjeldsfri og med nær det dobbelte i lån av hva TS har. Et lån som synker og synker i verdi for hver eneste dag som går, fordi vi har en spinnvill inflasjon, og en boligprisvekst som, selv om den er dempet, fortsatt er en vekst. De som i dag sitter gjeldsfrie i boliger som er for små for de neste 5-20 årene i livet, og skryter av det i denne tråden, de forstår svært lite av hva som er lønnsomme investeringer på boligmarkedet. Da høres kanskje 6,5 million ut som mye lån, men når man har en belåningsgrad på godt under 50% og total gjeld på litt over 3 ganger inntekt, så sover man godt om natten likevel. Anonymkode: 5b215...1ee
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #50 Skrevet 8. august 2023 Det er da ikke mye. Jeg er midt i 50-åra og min del av gjelda er på nesten 2,7 mill. Stresser ikke med å betale den ned noe fortere heller. Mye man kan investere i som lønner seg langt bedre enn å betale ned ekstra på boliglån. Anonymkode: 1743b...aeb
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #51 Skrevet 8. august 2023 Mange godt voksne i dag har boliggjeld. Hadde ikke bekymret meg. Anonymkode: 5bd54...355
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #52 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere må jo være mye yngre? Dere er ikke et par i 40-årene? Jeg synes det er lav når man er i 40 årene. Jeg jobber i privat sektor, men ei venninne av meg er utdannet sykepleier og jobber i statlig sektor, eldrehjem. Og nå som 40-åring er hun for lengst avdelingsleder og har også et lønn/inntekt på over 900 tusen. Så at TS, at de begge 40-åringene i familien, i Oslo, med ansiennitet i sine jobber på over 15 år, ikke tjener mer enn 700 kr pr år brutto, ja, det er rart. Neste uansett jobb, tror de kan få betydelig lønnshopp om de bare gidder. Anonymkode: 0c695...e77 I 30-årene. Så ikke "mye yngre". Det er jo ikke alle som kan bli avdelingsledere bare fordi de har jobbet et sted lenge. Du skjønner jo at 900k ikke er verken gjennomsnitts - eller medianinntekten til en "vanlig" norsk familie? Anonymkode: a354b...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #53 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joa, men noen av oss i starten av 30-årene bor faktisk også i en bolig i Oslo verdt 15-16 millioner, og som er mer enn stor nok til alle livets kommende faser. Men ikke gjeldsfri og med nær det dobbelte i lån av hva TS har. Et lån som synker og synker i verdi for hver eneste dag som går, fordi vi har en spinnvill inflasjon, og en boligprisvekst som, selv om den er dempet, fortsatt er en vekst. De som i dag sitter gjeldsfrie i boliger som er for små for de neste 5-20 årene i livet, og skryter av det i denne tråden, de forstår svært lite av hva som er lønnsomme investeringer på boligmarkedet. Da høres kanskje 6,5 million ut som mye lån, men når man har en belåningsgrad på godt under 50% og total gjeld på litt over 3 ganger inntekt, så sover man godt om natten likevel. Anonymkode: 5b215...1ee Her finnes det mellomting. Å kjøpe en billig 2 roms, betale ned gjelden raskt å bli der, eller kjøpe en villa og verdiøkningen gjør at man har vedvarende høy gjeld gjennom hele livet blir blir formuende rik 30 år seinere?. Er enig i at de som kjøper dyrt tjener prosentvis mest når prisene stiger. 10% stigning på 10 mill er mye mer en 10% på 3 mill. Men det avhenger av hvor mye risiko man velger å ta basert på egen inntekt. jeg havner nok i mellomsjiktet. Har moderne stor enebolig. Men kunne ha kjøpt dyrere. Men siden jeg var tenåring når under krakket i 1986 og så hvordan vanlige folk havnet i bunnløs gjeld uten håp så har jeg alltid holdt meg på den sikre siden. Dvs at jeg er komfortabelt "rik" i dag. Men hadde jeg vært "tøffere" kunne jeg tjent mer. Behovet for sikkerhet har vært større en behovet for større gevinst. Skal bare en skade, oppsigelse, konkurs og uføretrygd til før man faller utenfor kanten om man ligger for nærme. Stadsalg henter Porsche og Mercedes fra folk hver dag. Anonymkode: ebe97...c32 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #54 Skrevet 8. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: I 30-årene. Så ikke "mye yngre". Det er jo ikke alle som kan bli avdelingsledere bare fordi de har jobbet et sted lenge. Du skjønner jo at 900k ikke er verken gjennomsnitts - eller medianinntekten til en "vanlig" norsk familie? Anonymkode: a354b...cb3 Ja, det skjønner jeg jo. Men jeg skjønner også en annen ting, er at en "vanlig" norsk familie i Oslo er ikke helt lik en vanlig norsk familie alle andre plasser. Boligprisene i Oslo drives opp også av inntekt til folk. Oslo har den høyeste gjennomsnittsinntekten i hele landet, og i 2022 var den på 755.040 kroner. Det er snitt inntekt for alle. 40-åringene er ofte på inntektstopp, i sitt liv. Anonymkode: 0c695...e77
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #55 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 9.28): Jeg og mannen har 3,6 mill totalt i lån, foreløpig et barn. Er det mye? Han har 2,3 og jeg 1,3 mill i lån. Det er studielån og boliglån. Bor i Oslo. Tjener ca 1,4 mill totalt i året. Anonymkode: 02c64...2a8 Vi har ca 6 mill i boliglån. Tjener ca samme som dere. Vurderer å overta hele lånet og hive ut mannen. Anonymkode: ad738...d09
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #56 Skrevet 8. august 2023 31 og 32, 4 barn, 2.750.000 i lån. Samlet inntekt på 1.1 mill. Føler ikke det er mye. er gjeldsfrie når vi er 52 og 53. Anonymkode: e0b1a...a0a
GMT800 Skrevet 8. august 2023 #57 Skrevet 8. august 2023 Er alene. Har bolig verdt snaut 8 mill, er 41, tjener i underkant av én million. Har 3,2 i gjeld. Litt mer i kroner enn jeg er komfortabel med, men lav belåningsgrad. Har også en gjeldfri leilighet (arv) utleid, som er verdt omtrent 3,5. Kunne altså teoretisk blitt gjeldfri, men frister lite å selge den leiligheten siden det må skattes av. Er "ferdigarvet", så ikke noe annet i sikte. Litt studielån, og har lyst på en ny bil, men må finne ut om jeg prioriterer med hjertet og kjøper ny bil, eller hjernen og nedbetaler mest mulig på boligen.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #58 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Dere må jo være mye yngre? Dere er ikke et par i 40-årene? Jeg synes det er lav når man er i 40 årene. Jeg jobber i privat sektor, men ei venninne av meg er utdannet sykepleier og jobber i statlig sektor, eldrehjem. Og nå som 40-åring er hun for lengst avdelingsleder og har også et lønn/inntekt på over 900 tusen. Så at TS, at de begge 40-åringene i familien, i Oslo, med ansiennitet i sine jobber på over 15 år, ikke tjener mer enn 700 kr pr år brutto, ja, det er rart. Neste uansett jobb, tror de kan få betydelig lønnshopp om de bare gidder. Anonymkode: 0c695...e77 Du kan ikke si det er lavt mår det er over gjennomsnittslønn Anonymkode: 382d0...330 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #59 Skrevet 9. august 2023 Syns det er lite for Oslo, men alt er relativt. Når kjøpte dere? Eier dere annet? Vi har lån på 8 millioner og er i midten av 30 årene med to barn. Vi har to enheter, hvor den ene er nedbetalt og vi har kjøpt større bolig nå. Anonymkode: 6370c...d79
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #60 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): 31 og 32, 4 barn, 2.750.000 i lån. Samlet inntekt på 1.1 mill. Føler ikke det er mye. er gjeldsfrie når vi er 52 og 53. Anonymkode: e0b1a...a0a Vi er 20 år før dere i den løypa. Jeg tror dessverre at dere er litt optimistiske. Med såpass lav inntekt som skal holde liv i 6 personer er det lite igjen til sparing. Dvs at når dere trenger en ny bil (bil til 6 personer er ikke billig), når noe som helst må repareres på huset eller vedlikeholdes må dere øke lånet eller la huset forfalle. Har selv 3 barn og det er dessverre utenfor malen i Norge som er 2 voksne og 2 barn. Det gjelder alt fra soverom til hotellrom, familierabatter osv. Staten har regnet ut at 1 barn = 2 mill. For dere betyr det 8 millioner de neste 20 årene , samtidig som dere skal betjene et lån. Ser ikke gjeldfri på 20 år er realistisk desverre. Anonymkode: ebe97...c32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå