Gå til innhold

Er det mye å ha 3,6 mill i lån når man er 40 år m/barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og mannen har 3,6 mill totalt i lån, foreløpig et barn. Er det mye? Han har 2,3 og jeg 1,3 mill i lån. 

Det er studielån og boliglån. 

Bor i Oslo. Tjener ca 1,4 mill totalt i året. 

Anonymkode: 02c64...2a8

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er 36 og har 3,5 i lån alene, 3 barn delt omsorg og tjener 475000. Så vil si dere ligger godt an. Jeg har riktignok utleieinntekt (11000 pr mnd), men fortsatt mye lån.

Anonymkode: 3822d...d8b

• Liker 5

Jeg tenker ikke det er mye, men jeg er 31, mannen er 33, vi har barn på 1 og 2 år, og 6,5 million i boliglån. Tjener litt over 2 millioner sammenlagt. Det er mye, men vi er fortsatt gjeldsfrie i god tid før vi blir 50, selv med renter som i dag.

• Liker 1
AnonymBruker

Syns ikke det høres særlig mye ut nei. Vi har 2 mill i året i inntekt og lån på 5.8. Henholdsvis 36 og 46 år gamle. Vi er komfortable med dette så lenge huset er verdt en god del mer enn lånet.

Anonymkode: e4f02...dcb

• Liker 1
AnonymBruker

Alder: 38 og 44 år, to barn i barneskolealder, bor i en mindre by utenfor Oslo
Gjeld: 3.1 i gjeld
Samlet inntekt: 1.3 - 1.4 mill i året

Tror det er ganske normal gjeld både på dere og på oss. 

Anonymkode: d0528...b5b

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Vi er 45 og 49 og har 2 mill i lån. Nå skal vi ta opp ytterligere 2,5 mill i forbindelse med hyttebygging, så da ender vi på 4,5. Har en samler inntekt på 1, 8.

Anonymkode: f9ef1...0b4

AnonymBruker

Jeg tenker ikke at det er mye hvis dere vet at dere ikke skal kjøpe dere videre oppover i pris i nær fremtid. 

Vi har 2,5 i lån, 34 og 36 år gamle med to barn, men er i ferd med å vokse ut av nåværende bolig, og må kanskje ut med opp til 2 mill ekstra for et sted som passer bedre når barna blir større 🥵 

Anonymkode: 1c9cb...1d4

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og mannen har 3,6 mill totalt i lån, foreløpig et barn. Er det mye? Han har 2,3 og jeg 1,3 mill i lån. 

Høres godt overkommelig ut dette👍

AnonymBruker

Tror det er ganske normalt?
Vi har 1,9 mill (boliglån og litt studielån igjen fortsatt), er 41 og 46 år gamle og har to barn.
Tjener ca 1,6 mill i året samlet. Bor utenfor oslo med hensikt, hadde hatt høyere lån hadde vi hatt boligen vår der.

Anonymkode: 352e4...932

Annonse

AnonymBruker

For å være helt ærlig så syntes jeg det er mye, men det avhenger av hvilke planer dere har fremover??

3,6 mill når dere er 40 betyr i praksis at dere ikke blir gjeldfri før etter 60. ( Beste fall) Oppussing, nye biler, ferier, osv. Alt koster penger og folk låner gjerne opp på huset etter hvert som huset blir mer verdt bruker man det som sikkerhet og "baker" nye biler inn i huset. Kanskje ønsker dere en feriebolig eller hytte? Nytt kjøkken? Nytt Bad? = Mer gjeld

I praksis blir huset mer verdt, men lånet forblir det samme eller øker for mange. Og hvis man ønsker en leilighet når man blir pensjonist koster disse ofte like mye eller mer enn eneboligen, så det blir lite igjen av frie midler når man bytter.

Siden gjelden ikke blir borte er det begrenset hvor mye man kan spare i pensjon. 

Så har man valget ved 65. Fortsette å jobbe til man er 70, eller gå av med 45% lønn i pensjon og kutte ned på alt.

tar ikke med evt. arv dere kan forvente. Det hjelper jo på. Har dere barn koster hver barn rundt 2 mill hver som og må regnes med.

Anonymkode: ebe97...c32

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det spørs helt hva boligen er verdt, og om en har andre verdier som penger i fond etc.

Anonymkode: df7ab...dbf

Ikke andre penger i fond etc. Bolig med god standard verdt 17 mill. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke andre penger i fond etc. Bolig med god standard verdt 17 mill. 

Aha! Skrytetråd!

Du bare satt og ventet på at noen skulle spørre om verdien på huset. 

Haha så stakkarslig

Anonymkode: 06fe8...3a6

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker

Vet ikke hva andre syntes er mye. For oss er det mye.

Vi er også 40+. Vi har kun boliglån. Ingen annen gjeld.

ca 1.5 mill. Syntes det er mer en nok.

Anonymkode: c3da2...515

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Aha! Skrytetråd!

Du bare satt og ventet på at noen skulle spørre om verdien på huset. 

Haha så stakkarslig

Anonymkode: 06fe8...3a6

Men i alle dager da, vi skal jo klare å betjene det med den inntekten vi har uavhengig av husets verdi. Hjelper ikke å sitte på penger i bolig om man ikke har igjen til salt i maten!

• Liker 3
AnonymBruker

For de som bor i Oslo, er det veldig lite, men dere ser ut til å ha litt lite inntekt også 🙈 Vi er i 40 årene og har lån på nesten 7 mil, årlig inntekt er på 2,5 mil ca. Boligverdi er samme, 17-18 mil tror jeg. 

Men med 1.4 mil i total inntekt, et par i 40 årene i Oslo .. er en av dere ikke jobber eller jobber redusert? 

Anonymkode: 0c695...e77

• Liker 2
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

For de som bor i Oslo, er det veldig lite, men dere ser ut til å ha litt lite inntekt også 🙈 Vi er i 40 årene og har lån på nesten 7 mil, årlig inntekt er på 2,5 mil ca. Boligverdi er samme, 17-18 mil tror jeg. 

Men med 1.4 mil i total inntekt, et par i 40 årene i Oslo .. er en av dere ikke jobber eller jobber redusert? 

Anonymkode: 0c695...e77

Jeg syns ikke de har lav inntekt, bor i Oslo selv. Det er ikke unormalt  å tjene 550-650k selv med høyere utdannelse hvis man jobber i staten, men de kan jo i teorien tjene 700k hver. 

Anonymkode: 70732...c41

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...