Gå til innhold

Vet ikke hvordan jeg skal overleve - alene med nyfødt og 3 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på snart 2 uker og en mann som jobber borte som snart skal reise på jobb i et par uker. Har også en snart 3 åring.

Problemet her er søvn.. babyen sover godt på dagtid (men kun oppå meg eller i bevegelse), men sliter skikkelig på natten. De siste nettene nå har klokken blitt nærmere 05 før hun sovner. Hun ammes i søvn så småsover innimellom fra vi legger oss, men våkner som regel når hun blir lagt i egen seng. Hun vil ligge med puppen hele natten. Problemet er at jeg ikke får sove når hun er oppå meg/ved siden.  Hun bæsjer også ekstremt mye. Bare i natt har jeg vel byttet 6-7 bleier, men det er ikke mye som kommer on gangen. 

3 åringen våkner som regel 06, av og til litt senere om vi er heldige. Så realiteten nå er at jeg sikkert ikke kommer til å få mer enn 1 time søvn fremover. Holder allerde på å klikke, og nå får jeg sove fra ca. 05-08. Mannen står opp med 3 åringen nå. 

Ikke lett å sove på dagen, da baby ikke vil ligge for seg selv. Forstår bare ikke hvordan jeg skal klare meg.. tok nettopp meg selv i å kjefte på babyen som for n'te gang ble lys våken når hun ble lagt ned.

Humøret mitt går desverre utover eldste også. Føler jeg snart blir gal!!

Noen tips? Noen som har hatt det på samme måte? Når ble det bedre?

Anonymkode: bcc9c...2e0

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avvenne baby med pupp i munn for at den skal kunne sove..? Her går det jo på hva slags vaner du har latt ungen bli vant til. Stå i stormen og skrikinga neste gang og ikke gi etter. 

Anonymkode: 7125c...4b8

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig tøft ut! Det kan være verdt å prøve å etablere en rutine. Min lille er 3 uker nå (og har en treåring). Får mer søvn på natten når vi prøver å ha mer våkentid på dagen og mye spising. Har ennå en del avlastning for 3åringen selv, men begynner å få kontroll på den konstante nattammingen. Bruker opplegget i denne boka (men ikke alle detaljene)

Contented little baby with toddler

Men, når jeg er trøtt og ammer jeg liggende.  Da kan jeg sove litt og støtter meg opp med en pute mellom knærne så jeg ligger stabilt.  Langermet pysj holder for baby + lite teppe mellom ammingen. 

Lykke til :)

Anonymkode: 9d8aa...949

AnonymBruker
Skrevet

Det føles veldig tøft. Heldigvis klarer kroppen vår mindre søvn enn man tror. Husker jeg trodde jeg skulle omkomme av søvnmangel, men det går på et vis. Ordnet seg etter cirka 2,5 mnd da baby begynte å sove lengre strekk på natten. 

Anonymkode: 8b629...f8c

AnonymBruker
Skrevet

Far må ta 3 åringen mer før han drar.

Anonymkode: 24a9f...bde

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen sverger til dette her, ungen har jo vært vant til å ha det trangt og trygt inni deg . På samme måte som andre voksne liker vektdyne. 

Litt enklere og mer bevegelse enn å svøpe babyen. Om ikke annet verdt et forsøk....

https://swaddelini.com/collections/baby-swaddles-sleep-sacks

Anonymkode: 46150...e2b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bygget opp masse puter bak meg og under armene, i tillegg til at jeg hadde en cozyfix ammepute som jeg festet bak ryggen. Da klarte jeg å sove greit sittende.

Anonymkode: 978a9...b7a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Avvenne baby med pupp i munn for at den skal kunne sove..? Her går det jo på hva slags vaner du har latt ungen bli vant til. Stå i stormen og skrikinga neste gang og ikke gi etter. 

Anonymkode: 7125c...4b8

Du leste at babyen snart er 2 uker gammel, eller?

Rådet ditt er farlig og babyen risikerer å bli underernært.

TS, enten må du få avlastning, eller så må du bli sykemeldt fra permisjonen så far kan være hjemme til baby får et annet søvnmønster

Anonymkode: c887b...7ad

• Liker 5
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Ellers, TS, du trenger ikke flytte baby til egen seng. Ta bort eventuell myk overmadrass og sov sammen med baby i dobbeltsenga.

Far kan sove et annet sted, og baby må ha egen dyne. Legg deg selv, så fort baby og 3-åring harlagt seg.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg sto i samme situasjon, bare med en toåring som også våknet et pr ganger iløpet av natta. Jeg måtte bare lære meg å samsove rett og slett. Ellers hadde jeg ikke smakt søvn på fem måneder og dødd, så alternativene var ikke mange. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Forsøk å plassere en varmeflaske/1.5 liters flaske med vann i senga til babyen før du legger henne over slik at det ikke er kaldt husk å fjerne den). Svøping som andre nevner her er også fornuftig. Dere er fortsatt bare i tilpasningsfasen etter fødsel og det vil ta tid. En 3-åring kan fint komme inn til mamma i senga, se litt stille på ipad’en til mamma våkner og slappe av. Du kan ha kjeks, frukt eller annet ved siden av senga og en vannflaske. Om 3-åringen bruker bleier kan du skifte på hun/han i senga eller om hun/han går på do bør dere øve på at hun/han blir selvstendig der uten deg. Dette er ikke verdens undergang så pust med magen så kommer du gjennom det 😊

Endret av Sunshade83
Husk å fjerne flaska 😅
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samsoving samsoving samsoving. En sånn liten størrelse sover jo 16-20 timer i døgnet så det bør være mulig for deg å legge deg nedpå mens eldste er i barnehagen. Lær deg å amme liggende, da klarer du det i søvne også etterhvert. Pappaen er ikke hjemme, så det er vel god plass i dobbeltsenga? Når han kommer tilbake bør han kanskje sove en annen plass en stund. 

Her var minste klistremerke, så henne fikk jeg aldri lagt i egen seng. Vi prioriterte å sove fremfor alt annet, husk på at det er unntakstilstand!

Anonymkode: 2e8cb...140

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør om hjelp fra venner og familie om du har det i nærheten. Jeg ble 100% alene med en nyfødt og en på 2.5 år, man overlever det man må. 

Forsøk å sove på Dagtid når baby sober ved siden av deg, selvom jeg vet det ikke er lett.

Og du, nå blir det blir to ekstra tøffe uker, men plutselig er mannen din hjemme igjen. ❤️

Anonymkode: 918ce...c89

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har dere planlagt en reise for far når barnet er så lite og du sliter slikt?

Anonymkode: 28e87...cf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor har dere planlagt en reise for far når barnet er så lite og du sliter slikt?

Anonymkode: 28e87...cf1

Han følger vel sikkert bare vanlig turnus. Men ts, det er mulig for deg å bli sykemeldt så han må bli hjemme for å ta seg av baby!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ellers, TS, du trenger ikke flytte baby til egen seng. Ta bort eventuell myk overmadrass og sov sammen med baby i dobbeltsenga.

Far kan sove et annet sted, og baby må ha egen dyne. Legg deg selv, så fort baby og 3-åring harlagt seg.

Enig. Les deg opp om trygg samsoving (som innebærer blant annet det ab beskriver her)! Tren på liggende amming. Gjør det du kan for å overleve. Ha bluetooth øretelefoner tilgjengelig så du kan slappe av med lydbok, musikk eller podcast så får du hvilt litt selv om du er våken.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter det med samsoving. Kjøp/skaff deg hjelp i form av barnepass eller noen som kan trille barnet. Spør om noen kan handle mat for deg og bestill take away i stedet for å lage mat. 

Anonymkode: 24fba...573

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bygget opp masse puter bak meg og under armene, i tillegg til at jeg hadde en cozyfix ammepute som jeg festet bak ryggen. Da klarte jeg å sove greit sittende.

Dette er ikke trygg samsoving. 

Anonymkode: 3dab5...834

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve et triks. Når barnet sovner ved brystet er baby varm av deg. Sengen er kqld, så baby våknet hver gang. Så jeg varmet opp sengen med varmeflaske på forhånd. Så da la jeg varmeflasken i rett før jeg begynte ammingen. Og vips sov ungen nesten hele natten. I starten var det 3 amminger pr natt. Og gikk gradvis ned til to og en til ingen , nermere ettårs alder. Jeg la noen bøker i hode enden under beina, fordi jeg så barnet ikke likte å ligge flatt. Fikk også et tips om å legge barnet nederst i sengen som nyfødt, fordi å kunne sparke i kanten nederst skulle bidra til trygghet noe jeg også opplevde stemte på min. Obs varme flasken må ut, når barnet legges i. 

Bruker batnet brystet som smokk, så prøv å få til smokk.  Den kan vennes av eterhvert. 

Ikke sikkert dette fungerer for deg, men da har du litt å prøve ut. Her var det ganske rask endring på nattesøvn for meg og baby.

Hvis baby suer pupp hele tiden, lan det også bety enten øke perode, eller for lite næring også. Så du får vurdere løpende om morsmelk er alternativet. 

Anonymkode: 9633a...3d4

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert ikke det du vil høre, men folk må snart skjønne at offshore og lignende arbeidsformer ikke er forenelig med småbarnslivet. Det kan både være skadelig for tilknytningen til barnet/barna og skadelig for helsa til partneren. Det er helt umenneskelig å skulle ta seg av en nyfødt og en treåring alene, med kun 1-3 timers søvn innabords per natt.

Mannen din må rett og slett gjøre noe med arbeidssituasjonen sin, i hvert fall midlertidig. 

Anonymkode: c403c...3a8

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...