Gå til innhold

Helt hysterisk på natten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn på straks 2 år som våkner midt på natten i 1-2tiden og er hysterisk. Løper ut av sengen og hyler intenst. Nekter å gå tilbake til sengen og kaster seg bakover. Gjør så mye motstand at jeg ikke klarer å løfte. Jeg prøver å ro ned barnet på gulvet, men opplever intens hyling i 10-15 minutt uansett hva jeg gjør. Prøver jeg å nærme meg sengen eskalerer det. Til slutt får jeg løfte og da holder/bærer jeg barnet i søvn på stua. Hele prosessen tar iallefall minst 1t og skjer annenhver natt. Jeg er så sliten! Og jeg føler jeg feiler helt som mamma som ikke klarer å rore barnet mitt. Jeg lurer virkelig på hva vi skal gjøre, fordi våre eldre barn har aldri gjordt dette. Hos de eldre barna har de roet seg når jeg har vært hos dem på natten. Jeg tror ikke barnet har vondt noen steder for er blid og fornøyd på dagtid, og har godt språk for alderen. 

Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: fb0ba...282

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, min sønn har det. Det heter nattskrekk. Bare google så finner du masse info. Vi brukte metoden med å vekke han forsiktig når vi gikk å la oss, det funket en stund. Nå er han 12 og har det svæææært sjeldent.

Anonymkode: 2bfc8...35d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg googlet det nå. Det som ikke passer er at dette ikke skjer 1-3t etter legging, men ca 6t etter legging. Mest vanlig sover hen kl 19 og anfallet begynner kl 01. I tillegg er hen oftest våken litt før det starter, typisk en oppvåkning i 00 tiden, så det vil ikke hjelpe å vekke barnet. Vi kan også snakke til barnet. Hvis barnet tror vi skal stå opp så kan hen svare meg. Det virker litt som det er en form for intens lakenskrekk. Likevel er det rart, for vi ser ikke trassanfall i denne styrken på dagtid.

Anonymkode: fb0ba...282

AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn passer heller ikke 100% inn i diagnosen, vi har alltid kunne snakke til han under anfallene. Han kan få anfallene alt fra 2-6 timer etter legging, men hadde han ikke våknet før vi la oss vekte vi han. 

Du kan jo høre med helsesykepleier på helsestasjon? Eller fastlegen? 

Anonymkode: 2bfc8...35d

AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke er nattskrekk kan han kanskje ha mareritt. 

Anonymkode: 31b60...139

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Høres ikke helt ut som det samme, men mi minste blir helt hysterisk av voksesmerter. Hun forlater ikke senga da, men hun slår og kaster seg rundt. Tok mange anfall før vi skjønte at det er voksesmerter. 

AnonymBruker
Skrevet

Så slitsomt for dere! Har ikke opplevd akkurat det samme, men sleit veldig en periode med minste her. Hun våknet gjerne 2-3 ganger hver kveld/natt og skrek. Begynte ganske plutselig. Eneste som var å gjøre var å trøste og roe. Vi løste det sånn at vi tok annenhver natt rett og slett for å komme gjennom det. Ble jo sånn at man gruet seg til legging fordi man ble så sliten av at det var hver natt. Funket veldig bra å ta annenhver. Da visste man at man hadde «fri» annenhver kveld/natt og kunne slappe av, også var det greiere å komme gjennom de nettene man var «på» fordi man visste man fikk fri dagen etter. Gikk heldigvis over etterhvert. Varte vel 2-3 mnd.

Anonymkode: 5a7fd...ed1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...