Gå til innhold

Hvordan oppbevare mat gjennom vinteren?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Matprisene er skyhøye, og vi har begynt å dyrke selv. Men hvordan oppbevarer vi råvarer som poteter, beter og rotgrønnsaker på best mulig måte gjennom vinteren etter det er tatt opp? 

Anonymkode: e4a4e...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Matprisene er skyhøye, og vi har begynt å dyrke selv. Men hvordan oppbevarer vi råvarer som poteter, beter og rotgrønnsaker på best mulig måte gjennom vinteren etter det er tatt opp? 

Anonymkode: e4a4e...ba8

De må vel ikke vaskes. Og så må de oppbevares mørkt og kjølig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørkt og kjølig.  Kjøleskapstemperatur, men ikke frost.  Når potet tas opp ligger de først i trekasser i garasjen for å tørke litt opp.  Så har vi dem i 25-kg sekker som vi kjøper på Felleskjøpet.   Rotgrønnsaker behandles på samme måte.  

Vi har kjølerom, men om du har en frostfri kjeller eller garasje gjør det samme nytte.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ikke vaske de. Vi oppbevarer noe i trekasse i mørk kjellerbod. Men har også et ekstra 180 kjøleskap som er ganske fullt når sesongen er over. 

Mye prosesserer jeg. Blant annet koker jeg svineknoke og lager store porsjoner med lapskaus, som vakumpakkes i porsjonsstørrelser og fryses som "ferdigmat". Tilsvarende med supper i alle varianter, rotmos, gratenger... 

Urter tørker jeg, eller fryser med olje. 

En mulighet er jo også "hermetisering" (canning), men det har jeg ikke orket å sette meg inn i, og det krever også en del utstyr. 

Det er mye bra i homestead videoer på youtube om du har interessen. 

Imidlertid så er det viktig at å dyrke selv raskt blir en dyr hobby. Man må ha en del utstyr, kjøpe frø etc, så er det all tiden til oppbevaring. Samtidig så går vi nå inn i en sesong der bønder har i overflod, og gjerne selger direkte og uvasket. Så mye av det jeg nå skal prosessere er kjøpt, ikke dyrket. Og jeg holder på mest fordi det er så behagelig å ha ferdigretter og mye tilgjengelig, som for det økonomiske. 

Anonymkode: 1966a...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link på hvordan du kan lagre rotgrønnsaker ute i hagen. De har også mye annet kunnskap som kan leses der.
https://www.datsja.no/blogg/2016/10/8/-lagre-grnnsaker-utendrs

Rødbeter, gulerot, reddiker osv kan fint syltes.
Kan også koke opp mye og lage purre / stappe også fryse. Eller så kan du dehydrere det og lagre det i kjøkkenskapet som tørrvare.
Kan forvelle også fryse i terninger eller dehydrere og lage som tørrvare.
Middagssyltetøy.
Fermentere i saltlake, det kan også gjøres i en tønne om en skal lagre mye.

Oftest velger enn løsning på hva man har tilgjengelig av plass og det mest viktige hva du selv synes smaker best.

Har du en gigantisk kjeller uten vinduer og kaldt da er det bedre. Husk at med lagring av grønnsaker i kjeller med spiskammers. Det er fordel og kunne dele opp i hvert fall 2 rom. Hvor du plasserer ting er også viktig å tenke på sjekk hvilke temperatur de forskjellige liker seg i. Husk og ikke legge skadet produkt der. Da de kan begynne og råtne og det vil spre seg.
Les deg opp om grønnsaken må tørkes eller kan legges rett på lagring.

I tett kjeller husk lufting.

Husk også at alle som starter vil gjøre feil. Det vil være kjipt, men ta det som lærdom. Det er veldig mye å sette seg inn og føler i grunn det er bare og starte også lære underveis. Det er bedre og startet med noen få ting lære seg de også legge til mer. Det og skal gjøre alt på en gang kan bli veldig mye.

Så da du føler du har tenkt på alt så finner man ut oi det er jo løk som har kort lagring og andre som er laget for vinterlagring. Så det å velge riktig type har mye å si. Det kan være noe som fungerer veldig bra for folk du kjenner, men ikke like bra for deg selv. Finne De type grønnsakene som passer deg best tar også tid.

Så plutselig et år ble alt veldig fort råtten oi frukt som modnes skiller ut litt etylengass og da blir alt fort overmoden og råtner. Det var de eplene/pære/plomme/tomat ja, de burde vært for seg selv. Med enda bedre lufting.

Det er sikkert masse jeg har glemt. Mye går jo til slutt på vane og mange ganer finner en ut det funka best sånn, men egentlig ikke helt funnet ut hvorfor akkurat der ble bra. Første gang kan sette litt mindre kasser rundt og se hvor det står best. Det kan kun bli bedre neste gang og det meste holder seg fint veldig selv om enn gjør litt feil
😊 Men det er greit og skrive ned litt notater for enn selv og prøve og tenke litt igjennom hva som skjedde med noe.

Og ja det er en del jobb men det er jo sunt for kroppen og hode med alt arbeide med hage og lagring. Men tenker at det må jo også likes det arbeidet. Skal man begynne og regne på det alle de timene i hagearbeid og lagring. Så vil en få mye bedre betalt på en vanlig jobb. Det blir jo en livsstil som mann må trives med. Personlig selv den gleden jeg får av og spise eget produsert er så høyt at den kan ikke sammenlignes med penger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...