Gå til innhold

Datter som ønsker en fritidsaktivitet, jeg har ikke råd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter som ønsker mer enn alt i hele verden å starte på en spesifikk fritidsaktivitet. Jeg har ekstremt dårlig råd, og vet ikke hva jeg skal gjøre her. Far er ikke i bilde. 

Hun går i 6 klasse, men er ikke gammel nok til å skjønne hvorfor ikke hun kan starte på dette som venninnene skal. Jeg har vurdert å ringe den aktiviteten for å spørre om hun kan starte likevel, og om jeg kan betale litt og litt i måneden. I utgangspunktet ber dem om alle pengene for det første halvåret når man melder på. Er dette ok å gjøre? 

Hun snakker om dette helt tiden og er lei seg for at ikke hun får starte, og jeg føler meg som verdens verste mor som ikke får det til. 

Anonymkode: 2ba33...6f6

• Liker 2
  • Hjerte 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hest?

En sjetteklassing er gammel nok til å forstå seg på økonomi, og gammel nok til å begynne å lære seg livets realiteter. Egentlig er det litt rart om hun i den alderen ikke har forstått at dere er fattige.

Anonymkode: a00c4...5fb

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at dette er leit for deg. Ikke godt å si om de har mulighet for å tilpasse seg en løsning. Men det skader da ikke å høre. 

Anonymkode: c228c...3c1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ring dem. Forklar og spør om avdrag. Muligens er du heldig at de har friplass for vanskeligstilte også.  Det verste som kan skje er at de sier nei, ikke har noen løsning.  Men da har du ihvertfall prøvd.

Anonymkode: 17f22...a25

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hest?

En sjetteklassing er gammel nok til å forstå seg på økonomi, og gammel nok til å begynne å lære seg livets realiteter. Egentlig er det litt rart om hun i den alderen ikke har forstått at dere er fattige.

Nei, ikke hest.  

Hun skjønner vi er fattige, men hun ønsker seg likevel er fritidsaktivitet. Hun er bare et barn. 

• Liker 4
  • Hjerte 27
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt og spurt..lykke til❤️

Anonymkode: abeb1...432

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan søke om støtte til fritidsinteresser hos NAV også

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet
Disco skrev (1 minutt siden):

Lol, er dette sant?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ring dem. Forklar og spør om avdrag. Muligens er du heldig at de har friplass for vanskeligstilte også.  Det verste som kan skje er at de sier nei, ikke har noen løsning.  Men da har du ihvertfall prøvd.

Anonymkode: 17f22...a25

Da ringer jeg og hører i morgen. Jeg kan klare avdraget på 2 mnd. Jeg håper virkelig det går. 

• Liker 2
  • Hjerte 12
AnonymBruker
Skrevet
Disco skrev (1 minutt siden):

Det visste jeg ikke, det hørtes flott ut. Hvilket skjema er det? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, cisco1 said:

Lol, er dette sant?

Det er ofte kommunale eller ideelle organisasjoner som bidrar her. Vet Oslo kommune og Kirkens Bymisjon har tilbud, men det hjelper jo ikke hvis det er en helt konkret, kostbar fritidsinteresse hun vil være med på da. Tilbudet er som regel utlån av utstyr og/eller gratis aktiviteter, ikke økonomiske tilskudd.

Skrevet

Idrettslag har ofte mulighet til å hjelpe til med redusert betaling, og ofte er det fond hos kommunen som kan søkes for å dekke fritidsaktivitet for barn

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det vet jeg ikke, men jeg vet at det finns støtte til det pga at jeg har vært lagleder. 

Endret av Disco
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjema for søknad om sosialhjelp. 
Mange kommuner har også ordninger som fritidskort eller lignende. Sjekk om din kommune har det. 

Anonymkode: d391c...565

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (1 minutt siden):

Idrettslag har ofte mulighet til å hjelpe til med redusert betaling, og ofte er det fond hos kommunen som kan søkes for å dekke fritidsaktivitet for barn

Takk for tips, da skal jeg sjekke det ut. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Hos oss har kommunen også mulighet til å støtte fritidsaktiviteter for barn. I tillegg informerer de fleste aktivitetene her om at man skal ta kontakt hvis det økonomiske er vanskelig. 

Hvis du har mulighet for å betale kontingent,  bare i rater,  så kan det ikke være noe problem! Selvfølgelig skal din 6. klassing også få gå på en aktivitet!

Anbefaler deg også å sjekke ut mulighet for støtte til fritidsaktivitet gjennom kommune eller Nav.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjema for søknad om sosialhjelp. 
Mange kommuner har også ordninger som fritidskort eller lignende. Sjekk om din kommune har det. 

Anonymkode: d391c...565

Ok, men kan jeg søke dette som er i jobb? 

Skrevet

Mange bedrifter og kommuner har økonomiske tilskuddsordninger der de dekker hele eller deler. Sjekk ut om kommunen du bor i kan dekke fritidsaktiviteten til barnet ditt evt sjekk med diverse bedrifter som DNB osv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Røde kors Coop dugnaden er åpen for nye søknader i august. Du kan ikke søke selv, en kontaktperson på skolen/kommunen/fritidsaktiviteten må søke for deg. Spør de som driver aktiviteten om å søke for deg.

Anonymkode: 70e30...08e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ut_på_tur skrev (1 minutt siden):

Hos oss har kommunen også mulighet til å støtte fritidsaktiviteter for barn. I tillegg informerer de fleste aktivitetene her om at man skal ta kontakt hvis det økonomiske er vanskelig. 

Hvis du har mulighet for å betale kontingent,  bare i rater,  så kan det ikke være noe problem! Selvfølgelig skal din 6. klassing også få gå på en aktivitet!

Anbefaler deg også å sjekke ut mulighet for støtte til fritidsaktivitet gjennom kommune eller Nav.

Ja, jeg har mulighet til å betale, bare at det må deles opp på 2 mnd. Hadde jeg visst at hun ville starte på dette litt før, hadde jeg satt av penger de forrige månedene for å betale alt ved påmelding nå. Men hun kom med dette for to uker siden, og alle de gode vennene hennes skal starte der. Så jeg vil gjerne prøve å gjøre alt for at hun får startet. 

Jeg blir glad for å høre at det kanskje er muligheter ❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...