Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en person som er 100 prosent ufør pga ( fysisk) sykdom. Denne personen kan jobbe lange dager innen bygg i tide og utide. Altså en fysisk krevende jobb. Ganske sikker på at det er svart siden uføregrad er 100 prosent.  Ellers så er det jo mildt sagt veldig rart. Sykdommen er kronisk og man kan ikke bli bedre av den på noen måte. Men man kan fake at man er dårligere enn man er i utgangspunktet. Vurderer å melde i fra om det jeg mistenker.

Anonymkode: 7533f...e84

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Meld han inn til NAV!

Anonymkode: 9d224...6d4

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Man bør alltid melde fra hvis noen jobber svart, uavhengig av hvordan tilknytning de ellers har til arbeidslivet.

Selv om dette sannsynligvis er en ny " hetseuføretråd" så er det viktig å få satt svart arbeid på dagsorden. Du vet hvilken instans du skal melde fra til da?

Ikke NAV, men skatteetaten...

Anonymkode: 690b4...c18

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Man kan være 100% ufør og jobbe, man blir bare trukket i trygd. Uføregrad sier lite sånn sett. Er slett ikke sikkert han jobber svart, men du kan melde det inn uansett

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Skrevet

Meld ifra!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet om en person som er 100 prosent ufør pga ( fysisk) sykdom. Denne personen kan jobbe lange dager innen bygg i tide og utide. Altså en fysisk krevende jobb. Ganske sikker på at det er svart siden uføregrad er 100 prosent.  Ellers så er det jo mildt sagt veldig rart. Sykdommen er kronisk og man kan ikke bli bedre av den på noen måte. Men man kan fake at man er dårligere enn man er i utgangspunktet. Vurderer å melde i fra om det jeg mistenker.

Jeg jobber da i tillegg til ufør jeg også. Og det er hvitt. Er 100% ufør og jobber i tillegg. Blir trekt det jeg tjener for mye 

Anonymkode: b3d48...fd5

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan fint være 100% ufør og jobbe iblant. Pass dine egne saker.

Anonymkode: 2d38f...45a

• Liker 17
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man bør alltid melde fra hvis noen jobber svart, uavhengig av hvordan tilknytning de ellers har til arbeidslivet.

Selv om dette sannsynligvis er en ny " hetseuføretråd" så er det viktig å få satt svart arbeid på dagsorden. Du vet hvilken instans du skal melde fra til da?

Ikke NAV, men skatteetaten...

Dette er absolutt ikke for å hetse uføre. Er selv i nær familie med en som er ufør og som bare kan drømme om å jobbe, og drømmer faktisk om å kunne jobbe. Det er bare så provoserende, for jeg syns at sånne som er ufør og jobber svart ødelegger nettopp for de som er ufør på rett grunnlag.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber da i tillegg til ufør jeg også. Og det er hvitt. Er 100% ufør og jobber i tillegg. Blir trekt det jeg tjener for mye 

Anonymkode: b3d48...fd5

Ja, og det er jo helt greit. Men å jobbe svart er noe helt annet. Ganske sikker på at dette er svart. ( og flere med meg) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber han i privatmarkedet kan du sikkert melde det til NAV eller Skatteetaten, ellers vil han nok bli tatt. Trygdesvindel gir ofte ubetinget fengselsstraff, men noen ganger fotlenkefom.

Anonymkode: 52e24...9ff

AnonymBruker
Skrevet

Dette er absolutt ikke for å hetse uføre. Er selv i nær familie med en som er ufør og som bare kan drømme om å jobbe, og drømmer faktisk om å kunne jobbe. Det er bare så provoserende, for jeg syns at sånne som er ufør og jobber svart ødelegger nettopp for de som er ufør på rett grunnlag.

Ja jeg er enig med deg i at folk som jobber svart ødelegger for andre folk. Men uførheten her har svært lite å si. Det er det svarte arbeidet som må slås ned på. Som andre her skriver så kan man fint være 100 % ufør og likevel jobbe hvitt. Man får bare trekk i trygden for det man jobber.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan fint være 100% ufør og jobbe iblant. Pass dine egne saker.

Nei, skal tipse. Blir henlagt hvis alt er gjort på rett måte uansett. Hvis ikke så får han jo han et krav mot seg. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Ganske sikker på at det er svart? Du vet ikke sikkert? Herregud,pass dine egne saker.

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (1 minutt siden):

Ganske sikker på at det er svart? Du vet ikke sikkert? Herregud,pass dine egne saker.

Ja, jeg passer mine egne saker med å tipse om en potensielt trygdesvindler. Det går nemlig indirekte utover noen nær meg som er ufør. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet ingenting om vedkommende jobber svart. Jeg er også 100 prosent ufør. Og jobber hvitt. Det ene utelukker ikke det andre skjønner du. 

Når året begynner legger jeg inn på inntektsplanleggeren til nav et estimat over hva jeg tror jeg vil tjene ved siden av uføretrygd. Jeg tar alltid godt i siden det er bedre at Nav skylder meg penger ved slutten av året enn motsatt.  

Nav vil da beregne ut fra mitt estimat.  Er det over fribeløpet jeg kan tjene uten endring i trygden gjør de ingenting med utbetalingene. Er det mer enn fribeløpet endrer de utbetaling tilsvarende.  Jeg må også betale skatt,  både av uføretrygd og av lønn.  

Det er godt å ha mulighet til å ha litt kontakt med arbeidslivet, selv om helsen min er veldig varierende og jeg aldri vil kunne jobbe fullt igjen.  Noen år jobber jeg tilsvarende  ca 10 prosent stilling, andre 40 prosent.  Noen år klarer jeg ingenting.  Så uføretrygden er mitt helsemessige sikkerhetsnett.

Anonymkode: 70e79...6fd

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du faktiske bevis på at han jobber svart? Isåfall - meld! Men om du ikke har faktiske bevis så dropp det!

Anonymkode: 553dd...d8a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet ingenting om vedkommende jobber svart. Jeg er også 100 prosent ufør. Og jobber hvitt. Det ene utelukker ikke det andre skjønner du. 

Når året begynner legger jeg inn på inntektsplanleggeren til nav et estimat over hva jeg tror jeg vil tjene ved siden av uføretrygd. Jeg tar alltid godt i siden det er bedre at Nav skylder meg penger ved slutten av året enn motsatt.  

Nav vil da beregne ut fra mitt estimat.  Er det over fribeløpet jeg kan tjene uten endring i trygden gjør de ingenting med utbetalingene. Er det mer enn fribeløpet endrer de utbetaling tilsvarende.  Jeg må også betale skatt,  både av uføretrygd og av lønn.  

Det er godt å ha mulighet til å ha litt kontakt med arbeidslivet, selv om helsen min er veldig varierende og jeg aldri vil kunne jobbe fullt igjen.  Noen år jobber jeg tilsvarende  ca 10 prosent stilling, andre 40 prosent.  Noen år klarer jeg ingenting.  Så uføretrygden er mitt helsemessige sikkerhetsnett.

Anonymkode: 70e79...6fd

Ja visst han gjør det på den måten så vil han jo ikke få noe sak på seg. NAV ser jo med et tastetrykk om det er rett og da havner jo bare tipset i søpla. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, og det er jo helt greit. Men å jobbe svart er noe helt annet. Ganske sikker på at dette er svart. ( og flere med meg) 

Hvorfor er du ganske sikker på det? I åpningsinnlegget var du "ganske sikker" fordi uføregraden var 100%, og du har jo fått det forklart at dette ikke henger sammen. Uføre kan fint også arbeide fysisk på gode dager. Hvilke andre "beviser" har du?

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du faktiske bevis på at han jobber svart? Isåfall - meld! Men om du ikke har faktiske bevis så dropp det!

Anonymkode: 553dd...d8a

De fleste tips innholder ikke bevis. Tips går ofte på mistanke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du ganske sikker på det? I åpningsinnlegget var du "ganske sikker" fordi uføregraden var 100%, og du har jo fått det forklart at dette ikke henger sammen. Uføre kan fint også arbeide fysisk på gode dager. Hvilke andre "beviser" har du?

Har ingen bevis. Har mistanke. Å skaffe bevis er jo NAV s og Skatteetatens ansvar.

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...