Gå til innhold

Jeg klarer ikke glemme tabber

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker mye på ting jeg har gjort tidligere i livet som jeg angrer på. Jeg har aldri gjort noe alvorlig, men jeg føler mye skam og flause over meg selv. Jeg får stadig intrusive minner over sosiale tabber jeg har begått, eller i alle fall øyeblikk som jeg oppfatter har vært sosiale tabber. Jeg er fullt klar over at andre rundt meg aller, aller mest sannsynligvis ikke husker disse øyeblikkene engang, men det påvirker likevel selvfølelsen. Jeg har veldig lett for å føle meg dum og uintelligent. Jeg er utrolig selvkritisk, men det føles ut som et personlighetstrekk som jeg bare ikke klarer å bli kvitt. 

Det som plager meg mest er at disse minnene er intrusive. Jeg driver ikke å graver bakerst i hjernen min med vilje for å trekke ut disse minnene igjen. Det bare kommer. Jeg kan stå å plukke ut av oppvaskmaskinen, så får jeg plutselig et vondt minne om den gangen jeg sa den dumme tingen. Eller jeg kan gå en tur, trene, se på TV, være midt i jobben, ha en samtale med ei venninne, scrolle på telefonen, hva som helst - men de intrusive minnene kommer fortsatt. Det hjelper ikke med "distraksjoner", hjernen er på fullt gir likevel. Hver eneste dag så blir kroppen min angrepet av svære bølger av skam, flause og cringe. Skammen er verst, men den cringe-følelsen skal ikke undervurderes. Den kan være skikkelig vond hvis den føles intenst, fordi den hakker sånn på selvfølelsen. 

Noen ganger så lurer jeg på om jeg har Real Event OCD. Jeg skal ikke selvdiagnostisere meg selv, men det høres ikke så veldig far-fetched ut. Jeg tror helt ærlig ikke det nivået av vonde minner jeg ufrivillig blir minnet på er normalt. 

Noen som kan kjenne seg igjen?

Anonymkode: 9eaf8...64e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi, ja, kjenner meg godt igjen! Jeg trodde helt ærlig at det bare var meg. Jeg driver heller ikke å tenker tilbake for å bevisst huske tabber, men som du sier så kommer de bare opp av seg selv. En gjenganger her er da jeg i 3. eller 4. klasse på barneskolen glemte teksten til en sang jeg skulle synge på en foreldreoppvisning med klassen. Det var egentlig ganske udramatisk, noen hvisket til meg og jeg fortsatte sangen.
Men nå er jeg snart 40 år og skjønner ikke hvorfor slike ting dukker opp. Det kan være ganske små ting også, noe jeg sa en gang. Eller en gang på videregående jeg hadde blødd igjennom buksa (tror ingen så det), men…🤯 Hvorfor dukker det opp i hodet jevnlig?!

Anonymkode: 21555...70b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er sånn jeg og. Kan plutselig bli skikkelig flau over noe teit jeg sa i 1990.

Anonymkode: 80aeb...ad9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...