Gå til innhold

Vondt med beinmargsprøve?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på om noen her i forumet har tatt beinmargsprøve og lurer på om det gjør vondt?

Har nylig tatt noen blodprøver og redd det kanskje kan gå mot en slik prøve men er redd for smerte.

Noen som vet..

Anonymkode: c6f3a...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke vondt etter min mening. De setter en liten lokalbedøvelse først, før de tar selve prøven. Det kjennes mer ut som et kraftig trykk/press i ryggen når de setter inn nålen. Så mens de tar prøven må en ligge helt i ro, for det tar en liten stund. Væsken skal dryppe ut i en viss hastighet, så det er litt tålmodighet som må til. 
Må legge til at jeg var bittelitt nervøs, for det var en lege i spesialisering som skulle ta den for første gang, under veiledning. Men det gikk veldig fint altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar 🙂 Bra man får lokalbedøvelse men har ikke så mye tålmodighet men hvis det blir til at jeg må ta en slik prøve så får jeg vel bare bite tennene sammen og vente til de er helt ferdige. Var mest nervøs for smerte men da overlever jeg en slik prøve uten så altfor mye av det. Tusen takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Spanky skrev (35 minutter siden):

Det var ikke vondt etter min mening. De setter en liten lokalbedøvelse først, før de tar selve prøven. Det kjennes mer ut som et kraftig trykk/press i ryggen når de setter inn nålen. Så mens de tar prøven må en ligge helt i ro, for det tar en liten stund. Væsken skal dryppe ut i en viss hastighet, så det er litt tålmodighet som må til. 
Må legge til at jeg var bittelitt nervøs, for det var en lege i spesialisering som skulle ta den for første gang, under veiledning. Men det gikk veldig fint altså. 

Takk for svar, men lurer også på om en blir innlagt på sykehus for den prøven eller tas den hos legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den tas på sykehuset. Ikke vondt i det hele tatt. Et lite stikk / press ved lokalbedøvelse. Tenkte knapt over det. Ellers ligger man på siden og slapper av, til de får nok væske. 

Anonymkode: 4139f...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar, men lurer også på om en blir innlagt på sykehus for den prøven eller tas den hos legen?

Den tas på sykehuset, men du blir ikke innlagt. En blir bedt om å ta det med ro etter prøven, for å unngå hodepine i etterkant. Noen steder ligger en et par timer og slapper av før man drar hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den tas på sykehuset. Ikke vondt i det hele tatt. Et lite stikk / press ved lokalbedøvelse. Tenkte knapt over det. Ellers ligger man på siden og slapper av, til de får nok væske. 

Ok, Den prøven høres foreløpig ikke så ille ut så da er jeg ikke så nervøs over det lenger hvis det blir til at jeg tar den. Så for meg at det skulle gjøre vondt 🙂 Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Spanky skrev (Akkurat nå):

Den tas på sykehuset, men du blir ikke innlagt. En blir bedt om å ta det med ro etter prøven, for å unngå hodepine i etterkant. Noen steder ligger en et par timer og slapper av før man drar hjem. 

Det var bra 🙂 Hodepine er ikke noe særlig så da får man håpe man kan ligge og slappe av der litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var bra 🙂 Hodepine er ikke noe særlig så da får man håpe man kan ligge og slappe av der litt.

Det får nok veldig fint om du må ta den prøven ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, Den prøven høres foreløpig ikke så ille ut så da er jeg ikke så nervøs over det lenger hvis det blir til at jeg tar den. Så for meg at det skulle gjøre vondt 🙂 Takk for svar.

Det går nok kjempefint! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Spanky skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere svarer på spinalpunksjon/limbalpunksjon/prøve av væske, mens TS spør om beinmarg. Det er noe helt annet. Ved beinmarg så tas den oftest fra hoftekammen, https://helse-bergen.no/behandlinger/benmargsprove-fra-hoftekam

Anonymkode: 3af0a...fbc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Spanky skrev (6 timer siden):

Hodepine etter beinmarg?? Nå tenker du vel på spinalvæske. 

Anonymkode: 458a2...f4f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her, det er prøve av beinmarg fra hoftekammen ja. Jeg kjenner ikke til om det er væske som kommer ut eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her, det er prøve av beinmarg fra hoftekammen ja. Jeg kjenner ikke til om det er væske som kommer ut eller ikke.

Oj, himmel og hav! Beklager, da har jeg svart på noe annet ja! 
Det har jeg ikke egen erfaring med, men håper noen andre kan svare deg. Igjen beklager ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Spanky skrev (3 timer siden):

Oj, himmel og hav! Beklager, da har jeg svart på noe annet ja! 
Det har jeg ikke egen erfaring med, men håper noen andre kan svare deg. Igjen beklager ❤️

Det går så fint så. Fort gjort å ta feil 🙂 Får håpe andre har erfaringer de vil dele..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det. Har gjort mye på sykehuset som de normalt legger folk i narkose for, eller gir lokalbedøvelse og beroligende. Jeg gjør det på strak arm uten noe som helst, uten problemer. Men beinmargsprøve, det var for ubehagelig og vondt. Ikke uutholdelig vondt, men det slo pusten utav meg et par ganger. 

I starten føltes det ganske brutalt ut, som om legen brukte hele kroppsvekten på hoften min for å sette inn den greien de bruker for å hente ut prøven. Det svidde på et par punkter og en pressende smerte/ubehag. De kan jo ikke bedøve selve beinmargen, så du vil kjenne det. Jeg måtte ta en god del prøver i tillegg, så kan være derfor det ble ekstra vondt. 

Det gjorde vondt i flere dager etterpå også, det var jeg ikke forberedt på i det hele tatt. Sleit med å reise meg fra liggende stilling i 2-3 dager. Var vondt og ubehagelig da jeg lå og satt i en ukes tid. 

Men det er min erfaring. Sikkert mulig du ikke kjenner stort.  

Anonymkode: 0f36a...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg synes det. Har gjort mye på sykehuset som de normalt legger folk i narkose for, eller gir lokalbedøvelse og beroligende. Jeg gjør det på strak arm uten noe som helst, uten problemer. Men beinmargsprøve, det var for ubehagelig og vondt. Ikke uutholdelig vondt, men det slo pusten utav meg et par ganger. 

I starten føltes det ganske brutalt ut, som om legen brukte hele kroppsvekten på hoften min for å sette inn den greien de bruker for å hente ut prøven. Det svidde på et par punkter og en pressende smerte/ubehag. De kan jo ikke bedøve selve beinmargen, så du vil kjenne det. Jeg måtte ta en god del prøver i tillegg, så kan være derfor det ble ekstra vondt. 

Det gjorde vondt i flere dager etterpå også, det var jeg ikke forberedt på i det hele tatt. Sleit med å reise meg fra liggende stilling i 2-3 dager. Var vondt og ubehagelig da jeg lå og satt i en ukes tid. 

Men det er min erfaring. Sikkert mulig du ikke kjenner stort.  

Det var det jeg var litt redd for, at det skulle gjøre vondt. Men du hadde lokalbedøvelse sant? Hvis jeg må så må jeg. Får håpe jeg slipper..Kan jo hende det normalt ikke skal gjøre så vondt/eller være ubehagelig. Ikke godt og si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var det jeg var litt redd for, at det skulle gjøre vondt. Men du hadde lokalbedøvelse sant? Hvis jeg må så må jeg. Får håpe jeg slipper..Kan jo hende det normalt ikke skal gjøre så vondt/eller være ubehagelig. Ikke godt og si..

Jeg har ikke tatt slik prøve, men generelt sett så er smerte veldig individuelt. Jeg bruker pusteteknikker og kobler ut hjernen soå mye som mulig med visualisering når jeg må gjøre undersøkelser/behandlinger som er veldig vondt, det hjelper veldig!

Anonymkode: eb237...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke tatt slik prøve, men generelt sett så er smerte veldig individuelt. Jeg bruker pusteteknikker og kobler ut hjernen soå mye som mulig med visualisering når jeg må gjøre undersøkelser/behandlinger som er veldig vondt, det hjelper veldig!

Anonymkode: eb237...5ff

Takk for tips, det skal jeg ta med meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du får lokalbedøvelse ja, men som sagt, du får ikke bedøvelse i selve ryggmargen. Det går ikke helt ned dit de skal, så du vil kjenne noe. 

Jeg ble oppfordret til å ta imot valium, men takket nei. For jeg er som sagt vandt til smertefulle undersøkelser på sykehus. Noe jeg gjør uten bedøvelse, smertestillende eller beroligende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...