Gå til innhold

Konsekvenser ved dårlig oppførsel hos barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke konsekvenser synes dere er passende å gi når barn rundt 5 år oppfører seg dårlig og ikke tar til seg tilsnakk?

Anonymkode: b523e...94c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs?

Om ungen egentlig er sulten/overtrøtt/sliten: la det gå og hjelp med å dekke det egentlige behovet. 

Gir vel egentlig ikke konsekvenser sånn sett utover at man avogtil da må avbryte aktiviteten fordi det ikke lar seg gjennomføre - men gir tydelig beskjed og sjanse. 

Avogtil går jeg selv fra situasjonen uten å gjøre så voldsomt surt nummer av det, unger er unger 🤷‍♀️ 

Men nå har ikke jeg hatt utagerende barn altså sånn på jevnlig basis. Da må man jo heller finne årsaken bak. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først prøver eg å finna ut kva som gjer dynamikken mellom oss dårlig den dagen. Vanskelig å sei utan kontekst, men kan det vere du krevje litt for mykje av barnet der og då? Kor mange beskjedar er det snakk om? Er du sikker barnet hørte det du sa? Ikkje berre lyden men at fokuset til barnet var på det du sa. Er du nokså god på å forbereda barnet på det som skal skje før det skal skje?

For å svara på spørsmålet ditt, om ungen min er ein sikkelig fjaseprom som berre ikkje gir seg så tar eg vekk skjermtid.

Anonymkode: bc0e2...414

AnonymBruker
Skrevet

Har lurt på det samme. Men føler at uansett så er det lurest å gi konsekvenser som er relatert direkte til det som skjer. Og at konsekvensen kommer der og da og ikke på et senere tidspunkt. Men 5 åringer er fortsatt veldig små og man må ikke forvente for mye. 

Anonymkode: e2447...fab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på situasjonen, hva de gjør og hvorfor de gjør det. 

Konsekvensene bør jo være naturlige konsekvenser så det må jo være noe som passer til hva som skjer. Og er det noe som skjer ofte må man se på grunnen også om det kan ligge noe mer bak eller om det er rutiner eller noe som bør endres så ting blir lettere for barnet?

Anonymkode: 15cb4...892

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker mer generelt, er ikke en konkret situasjon jeg tenker på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker mer generelt, er ikke en konkret situasjon jeg tenker på.

Eller, situasjonene som oppstår er vel når barnet ikke tar tilsnakk (har irriterende/dårlig oppførsel) og vi gir beskjed om at barnet skal slutte men fortsetter samt hermer etter oss. Dette kan forekomme når som helst og hvor som helst. Er litt nytt for oss, har ikke hadd slik oppførsel før.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på. Det er ikke veldig svart hvitt. 

Datteren min er seks år og blir lett "der oppe" om hun er sliten, om det skjer mye den dagen og hvis hun får sukker i tillegg. Da kan hun lett oppføre seg på en måte som kan oppleves intens for dem rundt. Hun tar ikke til seg tilsnakk fra andre siden av rommet. 

Hun trenger da hjelp til å lande, blikkontakt, rolig prat og kanskje hjelp til å sette igang en aktivitet som feks hjelpe til med noe, fortelle om noe, puslespill eller tegning. 

Men... Så er det ganger hvis hun får uønsket atferd på butikken som feks masing eller spør butikkansatte om hun kan få ting. Beste er jo å forberede godt før vi går inn i butikken, men ikke alltid det hjelper, og da blir konsekvensen at jeg ikke kjøper en pøkk til henne fordi jeg ikke har lyst når hun ikke hører etter. En naturlig konsekvens vil også være å dra derfra, men det er mye mer tungvindt for meg ettersom jeg er alene og må handle. 

Anonymkode: 46141...f53

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 6 år passet jeg småbrødrene mine i 3 timer. Det skulle være en halv time  men noe skjedde og min mor satt fast i trafikken. Det er helt sykt å tenke på. Barnevernet next liksom. 

Jeg laget pølser som jeg varmet og så pusset jeg tennene deres og la dem...og sang. 

Min far kom seg hjem før min mor...og jeg husker at jeg fikk litt kjeft for ikke å ha ryddet benken. 

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette...men ..

Anonymkode: b2a20...dbe

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du mener er vel hvilken straff du skal gi…? Konsekvenser er noe som skjer naturlig. Om noen kaster leker utover er konsekvensen at det blir rotete og at man må rydde igjen. Om ett barn ikke hører etter er ofte konsekvensen at de rundt blir oppgitte og irriterte etterhvert. Om man da velger å ta fra barnet noe, sende på rom el. er det en straff pga oppførsel. Sier ikke at det nødvendigvis er feil, men er lei av at foreldre konsekvent kaller straff for konsekvens for at det skal høres bedre ut, og tenker at det er viktig man er klar over at man straffer.

Anonymkode: 931a7...e91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvilke konsekvenser synes dere er passende å gi når barn rundt 5 år oppfører seg dårlig og ikke tar til seg tilsnakk?

Kommer an på hva de gjør da. 
Normal konsekvens her er vel bare å fortelle dem hva vi forventer, og så lenge de ikke skader noe, seg selv eller andre, så holder det med vår skuffelse over at det forventet vi at de visste bedre innen nå. Men om de går igang med å ødelegge, skade etc, da stopper vi de fysisk, holder dem fast og tar de ut av situasjonen, og tar det derfra. Oftest ender det med masse gråt, og masse trøst fra oss. Og kanskje, hvis det passer og barnet virker tilgjengelig, en forklaring på hvorfor dette ble slik og hva det er lurt å tenke på neste gang noe liknende oppstår.  Funker 100% fint her. Har generelt hatt veldig få slike episoder gjennom årene, det holder med den ene gangen vanligvis, så korrigerer de seg inn neste gang, helt uten at vi må si noe, annet enn å rose dem for at de løste ting på en god måte :) Så kanskje den mest gjennomgående konsekvensen her i huset er at de får ros når de har funnet ut en bedre måte å gjøre ting på, eller husker hva vi forventer av dem - og gjør det.

Anonymkode: 7f1da...fcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...